شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 19 - مهر - 1360

19/مهر/1360

 

محور دزفول‌: الف‌ـ دشت‌عباس‌: تبادل‌ آتش‌ پراكنده‌ با برتري‌ آتش‌ خودي‌ ادامه ‌داشت‌. با آتش‌ خمپاره‌انداز برادران‌ ارتشي‌ يك‌ انبار مهمات‌ و چند سنگر گروهي‌ دشمن‌ منهدم‌ شد. همچنين‌ با آتش‌ دقيق‌ خمپاره‌انداز برادران‌ پاسدار مواضع ‌نيروهاي‌ عراقي‌ هدف‌ قرار گرفت‌ و خسارات‌ و تلفاتي‌ به آنان‌ وارد آمد كه‌ از ميزان ‌دقيق‌ آن‌ اطلاعي‌ در دست‌ نيست‌.

ب‌ـ كرخه‌: لودر دشمن‌ چند ساعت‌ مشغول‌ كار بود. تبادل‌ آتش‌ بين‌ طرفين‌ به‌‌طور پراكنده‌ ادامه‌ داشت‌.

ج‌ـ مشطط: اوضاع‌ جبهه‌ عادي‌ بود و تبادل‌ آتش‌ پراكنده‌ به‌طور معمول‌ ادامه‌ داشت‌.        بنا به‌گزارش‌ ديگري‌ از دزفول،‌ در تاريخ‌ 18/7/60 يك‌ گروهان‌ تانك‌ از دشت‌عباس‌ به‌طرف‌ كرخه‌ در حركت‌ بود كه‌ بدون‌ توقف‌ به‌طرف‌ شوش‌ ادامه‌ حركت ‌دادند. ضمناً همزمان‌ با حركت‌ اين‌ نيروها دشمن‌ مواضع‌ خودي‌ را زير آتش‌ قرار داد.

محور شوش‌: در جبهه‌ عنكوش در طول‌ دوره‌ اوضاع‌ نسبتاً آرام‌ بود و صداي ‌تحرك‌ دشمن‌ در شب‌ به‌گوش‌ مي‌رسيد. همچنين‌ تانك‌هاي‌ دشمن‌ به‌طور پراكنده‌ به‌طرف‌ نيروهاي‌ خودي‌ شليك‌ مي‌كردند. دشمن‌ ‌ميدان‌‌ مين‌ خود را در شمال ‌شليبيه‌ و عنكوش‌ برداشته‌ است‌. همچنين‌ تحرك‌ زيادي‌ از نيروهاي‌ عراقي‌ در اين‌ منطقه‌ مشاهده‌ شده‌ است‌.

محور اللّه‌اكبرـ بستان‌: گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محور سوسنگرد: 1ـ وضعيت‌ نيروهاي‌ دشمن‌ مستقر در منطقه‌ آزادي‌ نسبت‌ به‌‌روزهاي‌ گذشته‌ تغييري‌ نكرده‌ است‌. در شب‌ 18/7/60 بلدوزرهاي‌ دشمن‌ مشغول‌ كار بودند و همزمان‌ خمپاره‌اندازها روي‌ مواضع‌ خودي‌ اجراي‌ آتش‌ مي‌كردند. در اين‌ منطقه‌ به‌علت‌ كوتاه‌ بودن‌ خاكريز خودي‌ برتري‌ آتش‌ با دشمن‌ است‌.

2ـ در منطقه ‌رمله‌، در شمال‌ و شمال‌غربي‌ روستاي‌ دحيمي‌2، 9 دستگاه‌ تانك‌ و يك‌ قبضه ‌خمپاره‌انداز و در شرق‌ روستاي‌ مگاصيص‌ به‌طرف‌ رمله‌ و دحيمي‌يك‌ 10 دستگاه ‌تانك‌ مشاهده‌ شده‌ است‌. در اين‌ منطقه‌ دشمن‌ هر شب‌ خاكريز خود را محكم‌تر و مرتفع‌تر مي‌كند.

3ـ در محور سويداني‌ـ مگاصيص از شمال‌شرقي‌ روستاي‌ مگاصيص ‌تا غرب‌ روستاي‌ سويداني‌ 10 دستگاه‌ تانك‌ مستقر است‌. از اين‌ تانك‌ها 6 دستگاه‌ در غرب‌ روستاي‌ سويداني‌ و 4 دستگاه‌ در شمال‌شرقي‌ روستاي‌ مگاصيص‌ استقرار دارند. در اين‌ منطقه‌ بلدوزرهاي‌ دشمن‌ مشغول‌ كار بودند.

بنا به‌گزارش‌ ديگري‌ از سوسنگرد، يكي‌ از برادران‌ پاسدار كه‌ در حمله‌ 27/6/60 غرب‌ سوسنگرد به‌مناطق‌ تحت‌ اشغال‌ دشمن‌ رفته‌ بود، به‌تازگي‌ با كمك‌ يكي‌ از اهالي‌ محلي‌ به سوسنگرد بازگشته‌ است‌. اطلاعات‌ وي‌ از وضعيت‌ دشمن‌ به‌شرح‌ زير است‌: 1ـ دشمن‌ روي‌ رودخانه‌ نيسان‌ 4 پل‌ داشته‌ و به‌تازگي‌ يك‌ پل‌ ديگر نيز تعبيه ‌كرده‌ است‌. از اين‌ پل‌ها 3 پل‌ در غرب‌ زين‌العابدين‌ و 2 پل‌ در شرق‌ زين‌العابدين ‌قرار دارند. در اطراف‌ پل‌ها ضدهوايي‌ نصب‌ شده‌ و فاصله‌ پل‌ها از يكديگر 150 تا 300 متر است‌.

2ـ توپخـانه‌ دشمن‌ در 200 متري‌ جنوب‌ جـاده‌ شرفـه‌(جـاده‌ هويـزه‌ـ رفيع‌) در حـوالي زين‌العابدين‌ مستقر است‌.

3ـ اهالي‌ محلي‌ از وجود نيروهاي‌ عراقي‌ در منطقه‌ اظهار نارضايتي‌ و نگراني‌ شديد كرده‌ و آرزوي‌ پيروزي‌ هر چه‌ زودتر نيروهاي ‌اسلام‌ را داشتند. با پيروزي‌ حمله‌ آبادان‌ بسيار مسرور شده‌ و با شنيدن‌ خبر شهادت ‌سران‌ ارتش‌ و سپاه‌ اندوهگين‌ شدند و مخفيانه‌ و به‌دور از چشم‌ ستون‌پنجم‌ به‌‌عزاداري‌ پرداختند.

محور حميديه‌: گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محور كارون‌: بنا به‌گزارش‌ واصله‌ از دارخوين‌ نيرويي‌ به‌استعداد يك‌ گردان ‌زرهي‌ همراه‌ با توپخانه‌ و چند ضدهوايي‌ در مواضع‌ قبلي‌ كه‌ آب‌ گرفته‌ بود، روبه‌روي ‌دكل‌ انرژي‌ اتمي‌ مستقر شده‌اند. دشمن‌ روز گذشته‌ چند گلوله‌ توپ‌ به‌طرف ‌دارخوين‌ شليك‌ كرد كه‌ گلوله‌ها در نزديكي‌ سه‌راهي‌ شادگان‌ فرود آمدند. ضمناً هواپيماهاي‌ دشمن‌ هر روز بر فراز منطقه‌ در امتداد رودخانه‌ كارون‌ ظاهر شده‌ و تا كنون‌ در چند نوبت‌ بمب‌ ريخته‌اند.

محور خونین‌شهر: اوضاع‌ جبهه‌هاي‌ خونین‌شهر عادي‌ بود و تبادل‌ آتش‌ پراكنده‌ بين ‌طرفين‌ ادامه‌ داشت‌. همچنين‌ واحد خمپاره‌انداز برادران‌ پاسدار مواضع‌ و محل‌ تجمع ‌نيروهاي‌ عراقي‌ را در بخش‌ اشغالي‌ خونین‌شهر زير آتش‌ قرار داد و تلفات‌ و خساراتي ‌به آنان‌ وارد ساخت‌.

محور اروندكنار: گزارشي‌ دريافت‌ نشده‌ است‌.

 

پيوست‌ الف گزارش‌ نوبه‌اي‌ شماره‌ 373 تاریخ‌ 19/7/1360

متن‌ به‌دست‌ آمده‌ از دشمن‌:

بازجويي‌ از دو اسير ايراني‌:

نام‌ و نام‌خانوادگي‌: محمد حسيني‌. سمت‌: ستوان‌. تاريخ‌ تولد: 1333. محل‌ تولد: تهران‌. محل‌ اسارت‌: روستاي‌ سلمان‌.

بازجويي‌: اسير ادعا مي‌كند كه‌ در روستاي‌ سلمان‌ بيش‌ از 20 نفر از افراد ارتش‌ كه‌ همراه‌ آن‌ها 6 قبضه‌ موشك‌انداز است‌، استقرار دارند. ضمناً همراه‌ آن‌ها 6 افسر مجهز به خمپاره‌انداز 60 و 81 ميليمتري‌ هستند. در روستاي‌ محمدديار كه‌ پشت‌ روستاي‌ سلمان‌ قرار دارد، بيش‌ از 60 نفر از پاسداران‌ انقلاب‌ استقرار دارند. ارتش‌ در اين ‌منطقه‌ نيست‌.

نام‌ و نام ‌خانوادگي‌: حسين‌ احمدنيا. سمت‌: سرباز. تاريخ‌ تولد: 1335. محل ‌تولد: شيراز. محل‌ اسارت‌: روستاي‌ سلمان‌.

بازجويي‌: عين‌ اطلاعات‌ بالا را داده‌ است‌.

 

پيوست‌ ب گزارش‌ نوبه‌اي‌ شماره‌ 373 تاریخ‌ 19/7/1360

متن‌ به‌دست‌ آمده‌ از دشمن‌:

                                                        سري‌ و فوري

                        شماره‌: /ق‌ ص‌/172/

                        مورخ‌: 8/9/59

دستور عملياتي‌ شماره‌ 7

از: گردان‌ 3 تيپ‌ 8 پياده‌ مكانيزه‌

‌به‌: گروهان‌ يك،‌ گروهان‌ 2، گروهان‌ 3،   

گروهان‌ قرارگاه‌، گروهان‌ 2 تانك‌ مقداد   (نقشه‌ها: 000/1:100 طاهري‌)

گروهان‌ 2 گردان‌ تانك ‌خالد، روزنامه‌ جنگ

وضعيت‌: الف‌ـ دشمن‌: تعداد نيروهاي‌ دشمن‌ در منطقه‌ سلمانيه‌ حدود 150 نفر از پاسداران‌ انقلاب‌ همراه‌ با عده‌اي‌ افراد ارتشي‌ كه‌ با موشك‌انداز و خمپاره‌انداز و سلاح‌ ضدهوايي‌ و نيز تفنگ‌ 106 ميليمتري‌ روي‌ جيپ‌ مجهز هستند. نيروهاي ‌دشمن‌ تپه‌ها، ساختمان‌هاي‌ روستا و نيزار را اشغال‌ كرده‌اند. احتمال‌ دارد كه‌ اسلحه ‌ضدتانك‌ خود را در تپه‌ها مستقر كرده‌ باشند.

ب‌‌ـ نيروهاي‌ خودي‌: گروهان‌ يك‌، گروهان‌ 2، گروهان‌ 3، گروهان‌ 2 گردان‌ تانك‌ مقداد، گروهان‌ 2 گردان‌ تانك‌ خالد و دسته‌ خمپاره‌انداز 82 ميليمتري‌.

سازمان‌: الف‌ـ از ساعت‌ 6:00 روز 8/9/59 زير امر نيروي‌ شامل‌ خواهند بود:

ب‌‌ـ گروهان‌ 2 تانك‌ خالد و دسته‌ هشتم‌ گروهان‌ 3 به‌عنوان‌ نيروي‌ احتياط‌.

پ‌‌ـ گروهان‌ 2 واحد ما خواهد بود.

ت‌ـ گروهان‌ 2 گردان‌ تانك‌ مقداد از محل‌ فعلي‌ خود نيروي‌ شمال‌ را پشتيباني‌ مي‌كند.

مأموريت‌: الف‌ـ گروهان‌ واحد ما كناره‌ نزديك‌ و كناره‌ دور و جناح‌ راست‌ ‌ميدان‌ ‌مين‌، به‌جز ابتدا و انتها و ميانه‌ آن‌ را علامت‌گذاري‌ مي‌كند.

ب‌ـ دسته‌ هشتم‌ گروهان‌ 3 به گروهان‌ 2 گردان‌ تانك‌ خالد ملحق‌ مي‌شود.

پ‌ـ دسته‌ پنجم‌ گروهان‌ 2 همراه‌ با يك‌ دسته‌ تانك‌ از گروهان‌ 2 گردان‌ تانك‌ مقداد در جلوي‌ جاده‌ عمومي(‌اصلی) استقرار يافته‌ و نيروي‌ پيش‌ رفته‌ را پشتيباني‌ مي‌كند.

دستورات‌ هماهنگي‌: ساعت‌ 6:00 روز 9/9/59.

امور اداري‌: كليه‌ تلفات‌ در پايگاه‌ مقدم‌ پانسمان‌ و در مارد تخليه‌ مي‌گردند.

فرماندهي‌ و مخابرات‌: هنگامي‌ كه‌ نيروي‌ شامل‌ حركت‌ كرد، كليه‌ دستگاه‌هاي‌ بيسيم‌ باز مي‌شوند. ما را مطلع‌ سازيد.

                                                           سرهنگ‌ ستاد حسين‌ علي‌ محسن‌

                                                        فرمانده‌ گردان‌ 3 تيپ‌ 8 پياده‌ مكانيزه‌

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محوردزفول،دشت عباس

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...