شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 1 - آبان - 1360

1/آبان/1360

 

محور دزفول‌: الف‌ـ دشت‌عباس‌: در جاده‌ دشت‌عباس‌ تردد دشمن‌ زياد بود كه ‌بيشتر از كرخه‌ به‌طرف‌ دشت‌عباس‌ صورت‌ مي‌گرفت‌.

ب‌ـ كرخه‌: دشمن‌ اقدام‌ به‌‌استقرار 3 قبضه‌ كاتيوشا در حوالي‌ قهوه‌خانه‌ كرده‌ است‌.

ج‌ـ مشطط‌: در اين‌ منطقه ‌دشمن‌ اقدام‌ به‌اعزام‌ گروه‌هاي‌ گشتي‌ كرده‌ و گشتي‌ها تا نزديكي‌ ديوار كوت‌گاپون ‌ديده‌ شده‌اند كه‌ در نتيجه‌ هوشياري‌ نيروهاي‌ خودي‌ متواري‌ شدند. گشتي‌هاي‌ دشمن ‌بيشتر از تاريكي‌ شب‌ براي‌ گشت‌ و شناسايي‌ استفاده‌ مي‌كنند.

محور شوش‌: اوضاع‌ جبهه‌ عادي‌ بود و تبادل‌ آتش‌ پراكنده‌ بين‌ نيروهاي‌ خودي‌ و دشمن‌ در طول‌ دوره‌ ادامه‌ داشت‌. همچنين‌ در وضعيت‌ نيروهاي‌ عراقي‌ تغيير قابل‌‌توجه‌اي‌ رخ‌ نداده‌ است‌.

محور اللّه‌اكبرـ بستان‌: 1ـ دشمن‌ در امتداد جاده‌ قديمي‌ اللّه‌اكبرـ بستان‌ در مقابل‌ معبر تپه‌سبز و رمل‌ها(در مختصات‌ تقريبي‌ 12ـ20) تعدادي‌ سكوي‌ تفنگ‌ 106 ميليمتري‌ ايجاد كرده‌ ولي‌ هنوز روي‌ سكوها سلاح‌ نصب‌ نشده‌ است‌.

2ـ 7 دستگاه‌ تريلر كمرشكن‌ كه‌ يكي‌ از آن‌ها حامل‌ توپ‌ ارابه‌اي‌ كششي‌ بود، از طرف‌ سوبله ‌به‌سمت‌ توپخانه‌ دشمن‌ در حركت‌ بود.

3ـ در محل‌ استقرار توپخانه‌ دشمن‌ در جلوي ‌ابوچلاچ‌ 2 دستگاه‌ جرثقيل‌ بزرگ‌ ديده‌ شده‌ است‌.

4ـ دشمن‌ اقدام‌ به‌ايجاد جاده‌اي ‌در شمال‌ جاده‌ قديمي‌ سوبله‌ـ بستان‌ كرده‌ است‌. اين‌ جاده‌ در فاصله‌ كمي‌ از جاده ‌قديمي‌ قرار دارد و از طرف‌ سوبله‌ به ‌ابوچلاچ‌، رميم‌، سيدعاگول‌ و سابله‌ ختم‌ مي‌شود. ضمناً بيش‌ از 30 دستگاه‌ وسايل‌ راه‌سازي‌ و تعدادي‌ ماشين‌ كمپرسي‌ در اين‌ منطقه ‌ديده‌ شد.

5ـ در ميان‌ نيروهاي‌ عراقي‌ 3 اسب‌سوار ديده‌ شده‌ كه‌ يكي‌ از آن‌ها به‌طرف ‌مقبره‌ سيدجاسم‌ حركت‌ كرده‌ و تا نزديكي‌ رمل‌ها پيش‌ آمده‌ است‌.

6ـ نيروهـاي ‌دشـمن‌ مسـتقر در شمـال‌ بستـان‌(بـه‌مختـصات‌ 18ـ19 و 18ـ18) حدود 150 متر با رمل‌ها فاصله‌ دارند. نيروهايي‌ كه‌ در مختصات‌ 18ـ18 هستند، به‌صورت‌ يك‌ خط ‌زنجيري‌ و نيروهاي‌ مستقر در مختصات‌ 18ـ19 به‌صورت‌ نامنظم‌ استقرار دارند.

7ـ ميدان‌ مين‌ دشمن‌ حدود 800 متر جلوي‌ نيروهاي‌ خودي‌ است‌.

8ـ احتمالاً توپخانه ‌دشمن‌ از دهانه‌ بستان‌(كوره‌ آجرپزي‌) به‌محل‌ ديگري‌ منتقل‌ شده‌ است‌. چند روزي ‌است‌ كه‌ از اين‌ قسمت‌ اجراي‌ آتش‌ نشده‌ است‌.

9ـ به‌طور معمول‌ از ساعت‌ 6:00 تا حداكثر 19:00 آتش‌ دشمن‌ بيشتر مي‌شود.

محور سوسنگرد: در وضعيت‌ استقرار و استعداد نيروهاي‌ عراقي‌ در جبهه‌هاي ‌سوسنگرد نسبت‌ به‌روزهاي‌ قبل‌ تغييري‌ به‌وجود نيامده‌ است‌. به‌نظر مي‌رسد دشمن‌ نيروي‌ احتياط‌ خود را در روستايي‌ به‌نام‌ حبچيه‌ در غرب‌ زين‌العابدين‌ و شمال ‌رودخانه‌ نيسان‌(در كناره‌ جاده‌ الوان‌ـ سابله‌) مستقر كرده‌ است‌.

نظريه‌: قابل‌ تحقيق‌ و بررسي‌ است‌.

محور حميديه‌: گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محور كارون‌: تبادل‌ آتش‌ بين‌ نيروهاي‌ خودي‌ و دشمن‌ در طول‌ دوره‌ و به‌طور پراكنده‌ با برتري‌ آتش‌ خودي‌ ادامه‌ داشت‌. دشمن‌ در غرب‌ كارون‌ به‌ايجاد و تحكيم ‌مواضع‌ مشغول‌ است‌.

محور خونین‌شهر: تبادل‌ آتش‌ پراكنده‌ بين‌ نيروهاي‌ خودي‌ و دشمن‌ در جبهه‌هاي ‌خونین‌شهر با سلاح‌هاي‌ نيمه‌سنگين‌ و سبك‌ ادامه‌ داشت‌. در وضعيت‌ استقرار و استعداد نيروهاي‌ عراقي‌ تغيير قابل‌توجه‌اي‌ رخ‌ نداده‌ است‌. واحد خمپاره‌انداز برادران‌ پاسدار مواضع‌ و محل‌ تجمع‌ نيروهاي‌ عراقي‌ را در بخش‌ اشغالي‌ خونین‌شهر زير آتش‌ قرار دادند و خسارات‌ و تلفاتي‌ وارد ساختند.

محور اروندكنار: اوضاع‌ جبهه‌ عادي‌ بود و تبادل‌ آتش‌ با سلاح‌هاي‌ سبك‌ و تيربار به‌طور پراكنده‌ ادامه‌ داشت‌.

 

پيوست‌ گزارش‌ نوبه‌اي‌ شماره‌ 385 تاریخ‌ 1/8/1360

متن‌ ترجمه‌ شده‌ به‌دست‌ آمده‌ از دشمن‌:

به‌كلي‌ سري‌ و شخصي‌

شماره‌: /اس‌/س‌ ش/146

مورخه: 1/6/1981(11/3/60)

    قرارگاه‌ تيپ‌ 8 پياده‌ مكانيزه‌(اطلاعات‌)

به: گردان 3 تیپ 8                               

موضوع‌: سفارشات‌

نامه‌ فرماندهي‌ سپاه‌ دوم‌ به‌كلي‌ سري‌ و شخصي‌ شماره‌ 423 مورخ‌ 25/2/60 عطف‌ به‌نامه‌ مديريت‌ كل‌ اطلاعات‌ ارتش‌(شعبه‌پنجم‌) به‌كلي‌ سري‌ و شخصي‌ شماره‌ 3675 مورخه‌ 19/2/60 كه‌ توسط‌ نامه‌ لشكر 3 زرهي‌ به‌كلي‌ سري‌ و شخصي ‌شماره‌ 1236 مورخه‌ 3/3/60 به‌ما ابلاغ‌ شده‌، به‌شرح‌ زير ارائه‌ مي‌گردد: 1ـ گزارشي‌ از فعاليت‌هاي‌ حزب‌‌الدعوه‌ خائن‌ در نيروهاي‌ مسلح‌ تهيه‌ و به‌‌حضور آقاي‌ وزير تقديم‌ گرديد.

2ـ مطالب‌ زير سفارشاتي‌ است‌ در مورد چگونگي‌ جلوگيري‌ از انتشار افكار حزب‌الدعوه‌ در نيروهاي‌ مسلح‌. اين‌ مطالب‌ بر اساس‌ اطلاعاتي‌ كه‌ عده‌اي‌ از پرسنل ‌ارتش‌ عضو اين‌ حزب‌ در اختيار ما گذاشته‌اند، تهيه‌ و تنظيم‌ شده‌ است‌: الف‌‌ـ تأكيد مي‌شود كه‌ فرماندهان‌ با عدالت‌ با افراد زيردست‌ خود رفتار كنند تا ديوار موجود بين‌ خود را از ميان‌ بردارند.

ب‌‌ـ اساس‌ گزينش‌ مسؤولين‌ بايد ميزان‌ كفايت‌ و ضابطه‌ باشد تا اوهام‌ موجود در ذهن‌ بعضي‌ از پرسنل‌ پاك‌ شود.

پ‌‌ـ بررسي‌ علل‌ عدم‌ استقبال‌ بعضي‌ از پرسنل‌ از حزب‌ بعث‌ و تهيه‌ راه‌حل‌هايي ‌كه‌ اين‌ مشكل‌ را برطرف‌ سازد.

ت‌‌ـ با استفاده‌ از دستگاه‌هاي‌ پارازيت‌، مانع‌ وصول ‌اخبار و اطلاعيه‌هاي‌ راديوهاي‌ دشمن‌ به‌پرسنل‌ شويد.

ث‌‌ـ توزيع‌ پرسنل‌ فني ‌پايگاه‌هـاي‌ هوايي‌ و غيره‌ در منـاطق‌ خارج‌ از شهـر محل‌ سكونت آن‌ها تا افراد شخصي‌ نتوانند با آنان‌ تماس‌ برقرار كنند.

ج‌ـ مراقبت‌ شديد و مستمر بر كتاب‌هاي‌ ديني‌ كه ‌مسایل‌ نژادي‌ به‌همراه‌ دارند و دين‌ را از صورت‌ اصلي‌ خود منحرف‌ مي‌سازند.

ه‌ـ مراقبت‌ از مناطق‌ قابل‌ نفوذ با استفاده‌ از امكانات‌ موجود.

و‌ـ افزايش‌ جلسه‌هاي‌ امنيتي‌ و اهميت‌ دادن‌ به آن‌ها براي‌ حفظ‌ امنيت‌ نيروهاي‌ مسلح‌.

ن‌‌ـ تأكيد مي‌شود كه ‌فرماندهان‌ نبايد عادات‌ افراد شهرستان‌ها را مسخره‌ كنند و نبايد آن‌ها را كوچك ‌بشمارند، و ما را مطلع‌ سازيد.

     سرهنگ2 ستاد فيصل‌ مشعان‌ الفيصل‌

فرمانده‌ تيپ‌ 8 پياده‌ مكانيزه‌

 

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محوردزفول،دشت عباس

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...