شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 26 - آذر - 1360

26/آذر/1360

 

محور دزفول‌: الف‌ـ دشت‌عباس‌: وضعيت‌ جبهه‌ عادي‌ گزارش‌ شده‌ و تبادل‌ آتش ‌پراكنده‌ ادامه‌ داشت‌.

ب‌ـ تپه‌چشمه‌ و كرخه‌: دشمن‌ شب‌ گذشته‌ 24/9/60 نقل‌وانتقالاتي‌ داشت‌. طي‌ اين‌ مدت‌ آتش‌تهيه‌ روي‌ مواضع‌ خودي‌ اجرا شد. چگونگي‌ نقل‌وانتقالات‌ مشخص‌ نشده‌ است‌.

ج‌ـ شهدا: در جبهه‌ شهدا تبادل‌ آتش‌ پراكنده‌ ادامه ‌داشت‌ و تغيير قابل‌توجه‌اي‌ در وضعيت‌ نيروهاي‌ عراقي‌ مشاهده‌ نشد.

محور شوش‌: گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محـور بسـتان‌: گـزارش‌ تاريخ‌ 24/9/60 از بستان‌ حـاكي‌ اسـت‌: 1ـ در منطقه‌ چزابه‌ ‌نيروهاي‌ عراقي‌ همچنان‌ فعالانه‌ به‌تحكيم‌ مواضع‌ مشغول‌ و بلدوزرها در حال‌ كار بودند. آتش‌ دشمن‌ شديد و نسبتاً دقيق‌ بود ولي‌ خسارت‌ و تلفاتي‌ وارد نشده‌ است‌.

2ـ در منطقه‌ ارتفاعات‌ نبعه‌ آتش‌ توپخانه‌ و مخصوصاً خمپاره‌انداز 82 ميليمتري ‌روي‌ منطقه‌ نسبتاً زياد بود. نيروهاي‌ عراقي‌ در رمل‌ها فعاليت‌ سنگرسازي‌ زيادي ‌دارند.

3ـ در حوالي‌ هور فعاليت‌ ستون‌پنجم‌ دشمن‌ ديده‌ شده‌ است‌. يك‌ گروه‌ 7 نفري‌ از ستون‌پنجم‌ همراه‌ با يك‌ افسر در حوالي‌ هور ديده‌ شدند كه‌ با افراد گروه ‌شناسايي‌ خودي‌ درگير شدند. در اين‌ درگيري‌ به‌نيروهاي‌ خودي‌ تلفاتي‌ وارد نيامد.

در گـزارش‌ ديگـري‌ از بستان‌ آمـده‌ اسـت‌: 1ـ دشمن‌ در ساعت‌ 7:00 روز 24/9/60 مبـادرت‌ به‌اعـزام‌ 18 دستگاه‌ تانـك‌ و تعدادي‌ افـراد پياده‌ به‌معبر سـوبله‌ـ نبعه‌ كرد. اين‌ نيروها در ابتداي‌ معبر مستقر شدند و پدافند مي‌كنند.

2ـ دشمن‌ مرتب ‌روي‌ نبعه‌ ثبت‌ تير مي‌كند. ديده‌بان‌ دشمن‌ در پاسگاه‌ سوبله‌ است‌.

3ـ خودروهاي ‌عراقي‌ بيشتر از طرف‌ شيب‌ به‌سمت‌ سوبله‌ و از آن‌‌جا به‌طرف‌ صفريه‌ و جفير حركت‌ مي‌كنند.

4ـ توپ‌هاي‌ دشمن‌ در روزهاي‌ قبل‌ از پشت‌ پاسگاه‌ صفريه‌ و همچنين‌ بين‌ صفريه‌ و سوبله‌ روي‌ نيروهاي‌ خودي‌ اجراي‌ آتش‌ مي‌كردند. در روز 25/9/60 از اين‌ توپ‌ها آتشي‌ اجرا نشد و 10 عراده‌ توپ‌ 130 ميليمتري‌ از طرف ‌شيب‌ و نيز 10 عراده‌ ديگر بين‌ شيب‌ و سوبله‌ روي‌ مواضع‌ خودي‌ آتش‌ مي‌گشودند.

5ـ در منطقه‌ رمل‌ها نيروهاي‌ عراقي‌ شديداً به‌تحكيم‌ مواضع‌ مشغول‌ هستند.

6ـ دشمن‌ خاكريز جنوب‌ جاده‌ داخل‌ هور را به‌وسيله‌ كمپرسي‌ تكميل‌ مي‌كند.

7ـ در اطراف‌ پاسگاه‌ سوبله‌ سنگرهاي‌ بسيار بزرگي‌ وجود دارد. احتمالاً اين‌ سنگرها زاغه‌هاي ‌مهمات‌ دشمن‌ هستند.

8ـ در روز 25/9/60 يك‌ سرهنگ‌دوم‌ كماندو و يك‌ سرباز عراقي‌ خود را به‌نيروهاي‌ اسلام‌ تسليم‌ كردند و تقاضاي‌ پناهندگي‌ كردند.

9ـ در روز 25/9/60 دشمن‌ آتش‌تهيه‌ شديدي‌ روي‌ مواضع‌ خودي‌ در سابله‌ و چزابه‌ اجرا كرد كه‌ تلفاتي‌ وارد نيامد.

بنا به‌گزارش‌ ديگري‌، حاشيه‌ شمالي‌ نهر سابله‌ از حدفاصل‌ روستاي‌ سابله‌ تا روستاي‌ كسر تأمين‌ كافي‌ ندارد. در اين‌ محدوده‌ كه‌ در حدود 4 كيلومتر است‌، عشاير محلي‌ و عوامل‌ اطلاعاتي‌ و ستون‌پنجم‌ دشمن‌ عبور مي‌كنند.

محور غرب‌ سوسنگرد: شب‌ 24/9/60 بلدوزرهاي‌ دشمن‌ در محور سابله ‌مشغول‌ كار بودند و خاكريز اول‌ خود را تكميل‌ مي‌كردند. آتش‌ دشمن‌ در اين‌ منطقه ‌شديد بود. همچنين‌ تيربارهاي‌ دشمن‌ فعال‌ بودند. در منطقه‌ دشت‌عباس‌ لودرها در حال‌ ايجاد سنگر تانك‌ بودند و آتش‌ دشمن‌ نسبتاً شديد بود.

محور كرخه‌نور: گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محور جاده‌ اهوازـ خونین‌شهر: گزارشي‌ دريافت‌ نشده‌ است‌.

محور كارون‌: بنا به‌گزارش‌ واصله‌ از دارخوين‌ در ساعت‌ 16:30 روز 25/9/60، 2 فروند هلي‌كوپتر عراقي‌ در غرب‌ كارون‌ روبه‌روي‌ انرژي‌ اتمي، مسعودي‌ و دارخوين‌ ظاهر شدند و بعد از نيم‌ ساعت‌ گشت‌ منطقه‌ را ترك‌ كردند. رفت‌و‌آمد خودروهاي‌ دشمن‌ معمولي‌ بود و تغييري‌ در وضعيت‌ نيروهاي‌ عراقي‌ ديده‌ نشده‌ است‌.

در گزارش‌ رسيده‌ از آبادان‌ آمده‌ است‌ كه‌ با آتش‌ آر.پي‌.جي‌ برادران‌ پاسدار 2 عراقي‌ كشته‌ و 2 نفر ديگر زخمي‌ شدند.

محور خونین‌شهر: گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محور اروندكنار: در روز 24/9/60 يك‌ عراقي‌ با حمايت‌ آتش‌ قصد نفوذ به‌‌قسمت‌ شمالي‌ كناره‌ اروندرود را داشت‌ كه‌ احتمالاً براي‌ شناسايي‌ آمده‌ بود ولي‌ با هوشياري‌ نيروهاي‌ خودي‌ متواري‌ شد و در حمايت‌ آتش‌ دشمن‌ به آن‌سوي ‌اروندرود فرار كرد. همچنين‌ در روز 23/9/60 حدود 5 نفر از غواصان‌ عراقي‌ قصد نزديك‌ شدن‌ به‌كناره‌ اروندرود را داشتند كه‌ به‌وسيله‌ برادران‌ به‌طرف‌ آنان‌ تيراندازي‌ شد و احتمالاً يك‌ تن‌ به‌هلاكت‌ رسيد. غواصان‌ ديگر در حمايت‌ آتش ‌دشمن‌ به آن‌سوي‌ اروندرود گريختند.

اطلاعات‌ برون‌مرزي‌: 1ـ در تاريخ‌ 6/6/60 تعداد زيادي‌ از افراد جيش‌الشعبي‌ كه‌ عده‌اي‌ نيز مصري‌ هستند، به‌پادگان‌ قشله‌ در منطقه‌ فاو اعزام‌ شدند.

2ـ در تاريخ‌ 6/6/60، 7 نفر از اعضاي‌ سازمان‌ عربستان‌ به‌جرم‌ همكاري‌ با سپاه‌ پاسداران‌ در حمله‌ 5/6/60، در بصره‌ به‌دست‌ افراد جيش‌الشعبي‌ اعدام‌ و تعدادي‌ بازداشت ‌شدند.

3ـ در تاريخ‌ 5/6/60 گروهي‌ از مجاهدين‌ عراقي‌ به‌مقر پليس‌ شط‌العرب‌ در منطقه‌ تنومه‌ حمله‌ كردند و 3 نفر از افراد سازمان‌ امنيت‌ عراق‌ را به‌قتل‌ رساندند. يكي‌ از مقتولين‌ افسريار سازمان‌ امنيت‌ عراق‌ بود. در همين‌ موقع‌ گروهي‌ ديگر از مجاهدين‌ مسلمان‌ عراقي‌ به‌نيروهاي‌ اردني‌ مستقر در تنومه‌ حمله‌ و تلفاتي‌ به آن‌ها وارد كردند.

4ـ در تاريخ‌ 29/6/60 يك‌ گروهان‌ غواصي‌ با تجهيزات‌ كامل‌ به‌منطقه ‌ام‌الرصاص‌ اعزام‌ شدند.

5ـ در تاريخ‌ 9/6/60، 3 دستگاه‌ تانك‌ به‌منطقه‌ سيحان‌ در نخلستان‌ نزديك‌ جاده‌ حاج‌ياسين‌ الغالي‌ و روبه‌روي‌ جزيره‌ مينو مستقر شدند.

6ـ در تاريخ‌ 9/6/60 تعدادي‌ توپ‌ 122 ميليمتري‌ و موشك‌ به‌منطقه‌ الزياديه‌ فرستاده‌ شد كه‌ در نزديكي‌ جاده‌ عبداللّه‌ جمال‌الدين‌ مستقر شدند. ضمناً تعدادي‌ از افراد جيش‌الشعبي‌ به‌الزياديه‌ فرستاده‌ و در كنار رودخانه‌ مستقر شدند.

7ـ در تاريخ‌ 10/6/60 فرماندهي‌ نيروي‌ دريايي‌ 2 واحد ديده‌باني‌ از افراد نيروي‌ دريايي‌ به‌‌منطقه‌ الدويب‌ فرستاد كه‌ در پشت‌ جاده‌ الدويب‌ مستقر شدند. اين‌ افراد مسلح‌ به‌خمپاره‌انداز و تيربار هستند.

8ـ در تاريخ‌ 10/6/60 افراد سازمان‌ امنيت‌ عراق‌ تعداد زيادي‌ از كشاورزان‌ را كه‌ مشغول‌ جمع‌آوري‌ خرما بودند، بازداشت‌ كردند و همراه ‌افراد جيش‌الشعبي‌ به‌جبهه‌ فرستادند.

9ـ در تاريخ‌ 10/6/60، 4 فروند قايق‌ موشك‌انداز از پايگاه‌ دريايي‌ ام‌القصر به‌ خور موسي‌ اعزام‌ شد كه‌ هدف‌ آن‌ها گشت‌ و حمله‌ به‌ لنج‌ها و كشتي‌هاي‌ ايراني‌ بود كه‌ به ‌كويت‌ مي‌روند.

10ـ در تاریخ 9/6/60 ارتش عراق یک پل بر روی رودخانۀ الدویب احداث نموده است. این پل منطقه زیادیه را به ‌محیله متصل می‌کند. اکنون ماشین‌های ارتش عراق از این پل به‌جای جاده واصلیه که منطقه واصلیه را به ‌زیادیه ربط می‌دهد، استفاده می‌کنند.

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محوردزفول،دشت عباس

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...