شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 8 - دی - 1360

8/دی/1360

 

محور دزفول‌: تبادل‌ آتش‌ توپخانه‌ و خمپاره‌انداز به‌طور پراكنده‌ در جبهه‌هاي‌ دزفول‌ ادامه‌ داشت‌. همچنين‌ تغييري‌ در وضعيت‌ نيروهاي‌ عراقي‌ ديده‌ نشد و اوضاع‌ جبهه‌ عادي‌ بود.

محور شوش‌: گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محور بستان‌: در بعدازظهر 7/10/60، 8 دستگاه‌ تانك‌ به‌سمت‌ شرق‌ پاسگاه ‌سوبله‌ در حركت‌ بودند و به‌طرف‌ غرب‌ گردان‌ زرهي‌ دشمن‌ مستقر در غرب‌ نبعه ‌مي‌رفتند.

محور غرب‌ سوسنگرد: 1ـ امروز در منطقه‌ شيخ‌خزعل‌ آتش‌ دشمن‌ زياد بود و مواضع‌ خودي‌ زير آتش‌ سلاح‌هاي‌ سبك‌ و سنگين‌ و خمپاره‌اندازهاي‌ 120 ميليمتري‌ قرار داشت‌. نيروهاي‌ خودي‌ نيز پاسخ‌ لازم‌ را به‌آتش‌ دشمن‌ دادند. در اين‌ منطقه‌ كمتر از 10 دستگاه‌ تانك‌، يك‌ بيل‌‌مكانيكي‌ و 2 قبضه‌ ضدهوايي‌ تك‌لول‌ و 2لول‌ ديده‌ شده‌ است‌. همچنين‌ بين‌ روستاهاي‌ شيخ‌خزعل‌ و بيت‌دهاس‌ 4 دستگاه‌ نفربر بي‌.ام‌.پي‌ مشاهده‌ شد.

2ـ دشمن‌ از گنبد امامزاده‌ زين‌العابدين‌ براي‌ ديده‌باني ‌استفاده‌ مي‌كند و تعدادي‌ تانك‌ و يك‌ دستگاه‌ نفربر بي‌.ام‌.پي‌ در حوالي‌ آن‌ وجود دارد.

3ـ در اوضاع‌ منطقه‌ دغاغله‌ تغيير قابل‌توجه‌اي‌ نسبت‌ به‌روزهاي‌ قبل‌ ديده‌ نشده‌ است‌.

4ـ در غرب‌ زين‌العابدين‌ 3 تن‌ از نيروهاي‌ خودي‌ به‌وسيله‌ تك‌تيراندازان‌ دشمن‌ شهيد شدند.

محـور كرخه‌نور: بنـا بـه‌گــزارش‌ واصـله‌ از حميديــه‌: 1ـ شب‌ گذشته‌ تعدادي‌ از خمپاره‌اندازهاي‌ دشمن‌ به‌طرف‌ نيروهاي‌ خودي‌ آتش‌ گشودند. اين‌ خمپاره‌اندازها به‌‌احتمال‌ زياد در 800 متري‌ روستاي‌ حمودي‌فردوس‌ در پشت‌ خاكريز اول‌ در مقابل ‌روستا مستقر بودند و از نوع‌ 60 ميليمتري‌ هستند.

2ـ ميدان‌ مين‌ دشمن‌ در جلوي ‌خاكريز روبه‌روي‌ روستاي‌ حمودي‌فردوس‌ به‌فاصله‌ 250 متر از روستا وجود دارد. اين‌ مين‌ها از نوع‌ نارنجكي‌ و فنري‌ هستند.

3ـ احتمالاً دشمن‌ يك‌ پل‌ در 5 كيلومتري ‌غرب‌ پل‌ قيصريه‌ تعبيه‌ كرده‌ است‌(تحت‌ بررسي‌ است‌). بنا به اين‌ گزارش‌ بعد از حمله‌ طريق‌القدس‌ دشمن‌ در منطقه‌ كرخه‌نور به‌فعاليت‌ خود افزوده‌ و تحرك ‌بيشتري‌ براي‌ تحكيم‌ مواضع‌ نشان‌ مي‌دهد.

محور جاده‌ اهوازـ خونین‌شهر: گزارشي‌ دريافت‌ نشده‌ است‌.

محور كارون‌: بنا به‌گـزارش‌ واصله‌ از آبادان‌ نيروهـاي‌ عراقــي‌ از مختـصـات‌ 736ـ56، 743ـ353 و 7385ـ3640 به‌وسيله‌ خمپاره‌اندازهاي‌ 60 و 82 ميليمتري ‌مواضع‌ خودي‌ را زير آتش‌ قرار داده‌ بودند كه‌ با پاسخ‌ برادران‌ پاسدار آتش‌ دشمن ‌خاموش‌ شد.

محور خونین‌شهر: تبادل‌ آتش‌ با انواع‌ سلاح‌هاي‌ نيمه‌سنگين‌ در جبهه‌هاي منصورون‌ و محرزي‌ به‌طور پراكنده‌ ادامه‌ داشت‌. اوضاع‌ منطقه‌ عادي‌ بود و مسأله ‌قابل‌توجه‌اي‌ رخ‌ نداده‌ است‌. فعاليت‌ سنگرسازي‌ دشمن‌ طبق‌ معمول‌ بود. در اين‌ روز واحد خمپاره‌انداز برادران‌ پاسدار هدف‌هاي‌ از قبل‌ تعيين‌ شده‌(از قبیل مواضع‌ و محل‌هاي‌ تجمع‌ دشمن‌) را در بخش‌ اشغالي‌ زير آتش‌ قرار داد كه‌ احتمالاً خسارات‌ و تلفاتي ‌وارد شد.

محور اروندكنار: در گزارش‌ واصله‌ از آبادان‌ آمده‌ است‌ كه‌ در روز 7/10/60 بلدوزر دشمن‌ در مقابل‌ اسكله‌14 مشغول‌ كار بود كه‌ از طرف‌ نيروهاي‌ خودي‌ به‌طرف‌ بلدوزر مذكور آتش‌ گشوده‌ شد. در مقابل‌ اسكله‌11 و 8 صداي‌ تردد خودروها به‌گوش‌ مي‌رسيد. در اين‌ بين‌ دشمن‌ به‌وسيله‌ خمپاره‌انداز و آر.پي‌.جي‌ مواضع‌ خودي‌ را زير آتش‌ قرار داده‌ بود. نيمه‌شب‌ 7/10/60 تعدادي‌ از افراد ستون‌پنجم ‌در منطقه‌ جزيره‌ مينو به‌نيروهاي‌ خودي‌ حمله‌ور شدند كه‌ در نتيجه‌ هوشياري‌ و مقابله‌ شديد برادران‌ متواري‌ شدند.

اخبـار برون‌مرزي‌: 1ـ 2 دستگاه‌ تانك‌ در تاريخ‌ 20/9/60 در منطقه‌ سيحان‌ مستقر شد. براي‌ تانك‌هاي‌ مزبور سكوهاي‌ آتش‌ ساخته‌ شده‌ كه‌ محل‌ آن‌ مقابل ‌منطقه‌ الخوره‌ در سيحان‌ و پشت‌ جاده‌ شركت‌ نفت‌ است‌.

2ـ در تاريخ‌ 20/9/60، 120 نفر سرباز مصري‌ به‌منطقه‌ سيبه ‌اعزام‌ و به‌نيروهاي‌ جيش‌الشعبي‌ ملحق‌ و در مناطق‌ مختلف‌ تقسيم‌ شدند. سلاح‌ آنان‌ عبارت‌ است‌ از خمپاره‌انداز 60 ميليمتري‌، تيربار كاليبر75 و تفنگ‌ 106 ميليمتري‌ همراه‌ با سلاح‌هاي‌ انفرادي‌.

3ـ در تاريخ‌ 21/9/60، 2 گروه‌ از واحدهاي‌ نيروي‌ دريايي‌ عراق‌ به‌منطقه‌ المعامر اعزام‌ شدند و بين‌ المعامر و مخراگ‌ در كنار يكي‌ از برج‌هاي‌ مراقبت‌ كنار آب‌ مستقر شدند.

4ـ در تاريخ‌ 22/9/60 مقادير زيادي‌ مهمات‌ از انواع‌ مختلف‌ مانند تانك‌، خمپاره‌ و ضدهوايي‌ از پادگان‌ شعيبه‌ و ام‌القصر به‌فاو ارسال‌ شد. مهمات‌ با خودروهاي‌ ريو و زيل‌ ارتشي‌ مربوط‌ به‌مديريت‌ حمل‌ونقل‌ نظامي‌ بصره‌ حمل‌ شدند.

5ـ احداث ‌مواضع‌ در پشت‌ جاده‌ فاوـ بصره‌ در منطقه‌ سيحان‌، القطعه‌ و الخوره‌ در تاريخ‌ 22/9/60 به‌پايان‌ رسيده‌ است‌.

6ـ در تاريخ‌ 22/9/60 در منطقه‌ ابوالخصيب‌ و داخل‌ يك‌ دبيرستان‌ پادگاني‌ براي‌ نيروهاي‌ جيش‌الشعبي‌ ايجاد شده‌ كه‌ افراد حزب ‌بعث‌ توجيه‌ و اعزام‌ آن‌ها را به‌جبهه‌ عهده‌دار هستند.

7ـ دولت‌ عراق‌ از تاريخ‌ 23/9/60 خروج‌ افراد عراقي‌ متولد 1930(1309) را ممنوع‌ اعلام‌ كرده‌ است‌.

8ـ در تاريخ‌ 23/9/60 تعدادي‌ از افراد كشور تونس‌ به بصره‌ وارد شدند و از طرف ‌دولت‌ عراق‌ مسلح‌ و در ادارات‌ دولتي‌ و خيابان‌هاي‌ بصره‌ تقسيم‌ شدند.

9ـ در تاريخ‌ 21/9/60 چند دستگاه‌ موشك‌ تاو براي‌ دفاع‌ ساحلي‌ به‌منطقه‌ سيبه‌ و منطقه ‌شياخين‌ ارسـال‌ شد كه‌ محل‌ آن‌ها خارج‌ از نخلسـتان‌ نزديك‌ جـاده‌ فـاوـ بصره‌ در مقابل‌ شلحه‌‌العسكر است‌ و حدود 250 متر از اروندرود فاصله‌ دارد. موشك‌هاي‌ فوق‌ از طرف‌ دولت‌ عربستان‌ سعودي‌ فرستاده‌ شده‌ است‌.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محوردزفول،محورشوش

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...