شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 11 - بهمن - 1360

11/بهمن/1360

 

محور دزفول‌: گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محور شوش‌: عصر روز 10/11/60 تردد خودروهاي‌ دشمن‌ از سمت‌ سايت‌ به‌‌طرف‌ سه‌راهي‌ شليبيه‌ و از آن‌ جا به‌جنوب‌غربي‌ عنكوش‌(خط‌الرأس‌) به‌مقدار نسبتاً زياد مشاهده‌ شد. پس‌ از آن‌ تعداد زيادي‌ عراقي‌ روي‌ خط‌الرأس‌ ديده‌ شدند. با توجه‌ به‌موارد فوق‌ احتمال‌ تقويت‌ نيروهاي‌ عراقي‌ در اين‌ منطقه‌ وجود دارد. همچنين ‌در شب‌ 9/11/60 در منطقه‌ تپه‌120 صداي‌ حركت‌ خودروهاي‌ چرخدار و شني‌دار به‌گوش‌ مي‌رسيد. چگونگي‌ اين‌ نقل‌وانتقالات‌ مشخص‌ نشده‌ است‌. در شب ‌10/11/60 از طرف‌ دشمن‌ آتش‌تهيه‌اي‌ به‌مدت‌ 40 دقيقه‌ در منطقه‌ شليبيه‌ اجرا شد.

محور بستان‌: گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محور نيسان‌(جنوب‌غربي‌ سوسنگرد): 1ـ تعدادي‌ از نيروهاي‌ عراقي‌ به‌استعداد نامعلوم‌ در شمال‌ كرخه‌نور، جنوب‌غربي‌ روستاي‌ بيت‌مهاوي‌ مستقر هستند. همچنين‌ 3 دستگاه‌ نفربر بي‌.ام‌.پي‌ در اين‌ منطقه‌ ديده‌ شد. ديده‌بانان‌ عراقي‌ نيز از مخزن‌ آب ‌روستا براي‌ ديده‌باني‌ استفاده‌ مي‌كنند.

2ـ توپخانه‌ دوربرد دشمن‌ از شرق‌ هويزه‌ و نيز در يك‌ كيلومتري‌ شمال‌غربي‌ هويزه‌ مواضع‌ خودي‌ را هدف‌ قرار مي‌دهد.

3ـ در حوالي‌ روستاي‌ گشعم‌ 30 تا 40 نفر از پياده‌هاي‌ عراقي‌ همراه‌ با 2 دستگاه‌ تانك‌ در پشت‌ خاكريز ديده‌ شدند.

4ـ شهر سوسنگرد در 2 شب‌ اخير هدف‌ توپخانه‌ دوربرد دشمن‌ قرار گرفت‌.

محور كرخه‌نور(حميديه‌): گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محور جاده‌ اهواز‌ـ خونین‌شهر: در روز 10/11/60 يك‌ گروه‌ 7 نفري‌ از نيروهاي‌ عراقي‌ براي‌ شناسايي‌ به‌مواضع‌ خودي‌ نزديك‌ شده‌ بودند كه‌ در نتيجه‌ هوشياري‌ و تيراندازي‌ برادران‌ به‌طرف‌ آنان‌ افراد مذكور متواري‌ شدند و احتمالاً چند نفر كشته‌ يا زخمي‌ شدند. در روز 11/11/60 آتش‌ توپخانه‌ طرفين‌ بسيار كم‌ بود و توپخانه ‌دشمن‌ بيشتر از گلوله‌هاي‌ فسفري‌ استفاده‌ مي‌كرد.

محور كارون‌: 1ـ تبادل‌ آتش‌ پراكنده‌ بين‌ نيروهاي‌ خودي‌ و دشمن‌ ادامه‌ داشت‌ كه‌ تلفـاتي‌ به‌نيروهـاي‌ خـودي‌ وارد نشد. لودرهاي‌ دشـمن‌ نيـز در مختـصات‌ 73850ـ36800 مشغول‌ كار بودند.

محور خونین‌شهر: در روز 11/11/60 تبادل آتش پراکنده بین طرفین ادامه داشت و با آتش برادران پاسدار یک سنگر آر.پی.جی دشمن خسارت کلی دید. همچنین مواضع و محل‌های تجمع و ساختمان‌های مورد استفاده نیروهای عراقی در بخش اشغالی خونین‌شهر زیر آتش واحد خمپاره‌انداز برادران پاسدار قرار داشت و خسارات و تلفاتی وارد آمد.

محور اروندکنار: در شب 10/11/60 لودر دشمن در مقابل جزیره مینو(به‌مختصات 28ـ61) مشغول کار بود. ضمناً طی چند روز اخیر خمپاره‌اندازهای دشمن از فعالیت کمتری برخوردار بودند.

 

پیوست گزارش نوبه‌ای شماره 484 تاریخ 11/11/1360

متن ترجمه شده به‌دست آمده از دشمن:

به‌کلی سری

فرماندهی منطقه شیب

ستاد کل عملیات

شماره: /ح/ق‌ص/150تاریخ:10/ت2//1981(برابر با 19/8/60)

به: تیپ زرهی ابن‌ولید، تیپ 26 زرهی، تیپ 31 نیرو مخصوص، تیپ 93 پیاده.

موضوع: گزارش وضعیت

نامه فرماندهی سپاه 4 به‌کلی سری(آ.س) شماره 37 تاریخ 3/ت2/1981(برابر با 12/8/60):

1ـ فرماندهی کل نیروهای مسلح طی نامه به‌کلی سری شماره 1697 تاریخ 5/8/60 از کلیۀ واحدها خواست که موارد زیر را هر یک در منطقۀ خود به‌مورد اجرا در آورند:

الف‌ـ ضروری است که واحدها حالت تعرضی و یا حداقل دفاع تعرضی را در پیش بگیرند.

ب‌ـ مانور واحدهای توپخانه جهت پشتیبانی عملیات تعرضی.

پ‌ـ بررسی مسایل فرماندهی و کنترل و نیز بررسی طرح‌های عملیات تعرضی با در نظر گرفتن مشکلاتی که در عملیات پیش می‌آید و ارائه راه‌حل جهت رفع این مشکلات.

ت‌ـ بازدید وضعیت دفاعی و تأکید بر استحکام مواضع دفاعی و رفع هرگونه نقطه ضعف در آن‌ها.

باید ابتکار عمل را از دشمن سلب کرده و به‌ هیچ‌وجه از طرح‌های تعرضی ما آگاهی پیدا نکند. جهت فراهم آمدن این منظور، پیشنهاد می‌شود که موارد زیر به‌مورد اجرا درآیند:

1ـ تجدید نظر در آرایش دفاعی واحدها، به‌طوری که واحدهای کمی در برخورداری از مواضع بسیار محکم و با مقیاس‌های مناسب رزمی و مقاوم در برابر شدیدترین بمباران توپخانه دشمن از عهده کنترل و نگهداری مواضع دفاعی برآیند.

2ـ نیروهایی متشکل از زرهی و پیاده(با توجه‌ای خاص به‌نیروی مخصوص) را در مناطق خود نگه داشته، به‌طوری که از آتش توپخانه دشمن در امان باشند و این نیروها با تمرینات کافی مأموریت‌های تک محدود را هر یک در منطقۀ خود به‌اجرا در آورد.

3ـ ادامه و استمرار شناسایی‌های مفصل جهت مشخص نمودن اهداف و معابر.

4ـ تأمین آتش‌تهیه‌ای سنگین و غیرعادی.

5ـ از حمله‌های مستقیم حتی‌الامکان اجتناب ورزیده و شیوه مانور جهت انجام عملیات جداسازی و محاصره و کوبیدن جناح‌ها را در پیش گیرند.

6ـ در حملات زرهی باید نیروهای ضدتانک دشمن را نابود کرد.

2ـ روش‌های احتمالی حمله دشمن در منطقه ما در نامه به‌کلی سری شماره 138 تاریخ 27/8/60 مشخص شده‌اند و کلیه اقدامات لازم جهت مقابله با آن‌ها با استفاده از نیروهای احتیاطی و طرح‌های آتش تهیه توسط قرارگاه منطقه معین شده‌اند. به‌کلیه واحدها تأکید می‌شود که طرحی جهت چگونگی عمل نیروی احتیاط خود تهیه کرده و به‌طور مرتب مانورهایی در این زمینه صورت گیرد و همچنین مواضع جایگزینی را تهیه نمایید.

3ـ جهت تشکیل یک نیروی پاتک کنندۀ منسجم، به‌طوری که بتواند مأموریت‌های محوله را به‌نحو احسن به انجام برساند، باید با نیروی تانک و پیاده قوی سازماندهی شود. به‌همین دلیل، باید در وضعیت گردان 3 تیپ 12 زرهی و گردان 7 مکانیزه تیپ 21 زرهی تجدید نظر گردیده و در مورد آزادسازی گردان 3 و قسمت اعظم گردان 7 و شرکت آن‌ها در نیروی پاتک کننده اقدام شود. تیپ 12 زرهی و تیپ 26 زرهی و تیپ 48 پیاده این مسأله را دقیقاً بررسی کرده و پیشنهادات خود را در این مورد ظرف مدت 72 ساعت ارائه دهند.

4ـ همچنان اطلاعات ما در مورد واحدهای دشمن مستقر در مقابل واحدهای ما محدود می‌باشد. این مسأله دو علت دارد: یکی عدم‌وجود یک روش دقیق دیده‌بانی و مراقبت شبانه‌روزی و عدم وجود مراکز دیده‌بانی مسلط، دیگری عدم توزیع هیأت اطلاعات، در این خصوص، در واحدها و نیز عدم‌وجود یک طرح مشخص جهت جمع‌آوری اطلاعات. بدیهی است که هر گونه تک نیروهای خودی در آینده بدون داشتن اطلاعات دقیق از دشمن با خطر روبه‌رو خواهد شد و وسیله اصلی موجود فقط مراکز دیده‌بانی و گشتی‌ها و اطلاعات توپخانه می‌باشد. به‌کلیه واحدها تأکید می‌شود که طرح‌های دیده‌بانی و مراقبت و جمع‌آوری اطلاعات خود را داده و یک نسخه از آن را به ما ارسال دارند. ضمناً اطلاعات دقیق و ضعف نیروهای دشمن مستقر در مقابل واحدهای خود را نیز ضمیمه کنند. تیپ 26 زرهی نیز باید بلندی مشرف بر مواضع خود و مواضع گردان 7 مکانیزه را زیر نظر داشته باشد.

 

سرتیپ ستاد ضیاءالدین جمال صالح

          فرمانده منطقه شیب

گیرندگان: فرماندهی سپاه 4 جهت اطلاع.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محوردزفول،محورشوش

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...