شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 29 - بهمن - 1360

29/بهمن/1360

 

محور دزفول‌: دشمن‌ در منطقه‌ دهلران‌ نقل‌وانتقالات‌ نسبتاً زيادي‌ داشته‌ است‌. شب‌ گذشته‌ در منطقه‌ كرخه‌ دشمن‌ طي‌ 2 مرحله‌ و هر بار به‌مدت‌ نيم‌ ساعت‌ اقدام ‌به‌اجراي‌ آتش‌ روي‌ مواضع‌ نيروهاي‌ خودي‌ كرد. ضمناً بلدوزرها در مناطق‌ دشت‌عباس‌ و تپه‌چشمه‌ مشغول‌ فعاليت‌ بودند.

محور شوش‌: گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محور بستان‌: دشمن‌ همچنان‌ در منطقه‌ چزابه ‌به‌تحكيم‌ مواضع‌ مشغول‌ است‌ و آتش‌ مؤثر و دقيقي‌ روي‌ مواضع‌ خودي‌ اجرا مي‌كند. توپخانه‌ دشمن‌ از فعاليت‌ كمتري ‌برخوردار است‌ و تانك‌ها طي‌ روزهاي‌ اخير فعاليت‌ زيادي‌ از خود نشان‌ داده‌اند. همچنين‌ خمپاره‌اندازهاي‌ 60 و 81 و 120 ميليمتري‌ دشمن‌ فعال‌ بودند. ضمناً دشمن‌ به‌‌وسيله‌ توپخانه‌ و تانك‌ ثبت‌ تير مي‌كند.

محور نيسان‌(جنوب‌غرب‌ سوسنگرد): امروز 32 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر در 3 كيلومتري‌ جنوب‌شرقي‌ روستاي‌ زين‌العابدين‌ در پشت‌ يك‌ خاكريز منحني‌ شكل‌ مشاهده‌ شدند. استعداد نيروهاي‌ دشمن‌ نسبت‌ به‌روزهاي‌ قبل‌ افزايش‌ يافته‌ ولي ‌استعداد دقيق‌ نيروهاي‌ جديد مشخص‌ نشده‌ است‌. همچنين‌ فعاليت‌ حفر كانال‌ توسط ‌دشمن‌ كماكان‌ ادامه‌ دارد. ضمناً تعدادي‌ از نيروهاي‌ عراقي‌ در حال‌ مين‌گذاري‌ منطقه ‌شرق‌ يزدنو(اطراف‌ نهر قميجه‌) بودند. در روز 29/11/60 هواپيماهاي‌ عراقي‌ در 3 مرحله‌ منطقه‌ سابله‌ را بمباران‌ كردند كه‌ خسارات‌ و آسيبي‌ به‌نيروهاي‌ خودي‌ وارد نشد.

محور كرخه‌نور(حميديه‌): دشمن‌ مشغول‌ كشيدن‌ سيم‌خاردار جلوي‌ خاكريز خود در جنوب‌شرقي‌ پل‌ حمودي‌فردوس‌ است‌. بنا به‌همين‌ گزارش‌ آبي‌ كه‌ پشت‌ خاكريز دشمن‌ در جنوب‌شرقي‌ روستاي‌ فرسيه‌ جمع‌ شده‌ بود، به‌سمت‌ روستاي‌ محمدخشن ‌در حال‌ افزايش‌ است‌ و تا جنوب‌ روستاي‌ سيدحسن‌ را فرا گرفته‌ و همچنين‌ به‌طرف ‌جاده‌ جهاد در حال‌ گسترش‌ است‌. در روز 29/11/60 هواپيماهاي‌ عراقي‌ مواضع ‌عمقي‌ نيروهاي‌ خودي‌ را بمباران‌ كردند كه‌ خسارت‌ و آسيبي‌ وارد نيامد.

محور جاده‌ اهوازـ خونین‌شهر: امروز اوضاع‌ منطقه‌ غرب‌ اهواز عادي‌ گزارش‌ شده‌ است‌ و تبادل‌ آتش‌ پراكنده‌ ادامه‌ داشت‌. در ساعت‌ 21:30 تاريخ‌ 28/11/60 صداي‌ حركت‌ خودروهـاي‌ سنگين‌ و شنـي‌دار(از مختـصات‌ 57ـ61 تـا 55ـ66 نقشه‌ حميديه‌) به‌گوش‌ مي‌رسيد. همچنين‌ طي‌ روزهاي‌ اخير تردد خودروهاي‌ عراقي‌ در پشت‌ سد خاكي‌ در منطقه‌ چهـارطاق‌ مشاهـده‌ شد. ضمنـاً دشمن‌ در مختـصات‌ 56ـ65 دست‌ به‌احداث‌ سنگرهاي‌ جديدي‌ زده‌ است‌.

محور كارون‌: گزارشي‌ نرسيده‌ است‌.

محور خونین‌شهر: تبادل‌ آتش‌ پراكنده‌ در جبهه‌هاي‌ منصورون‌ و محرزي‌ به‌طور پراكنده‌ ادامه‌ داشت‌ و دشمن‌ همچنان‌ در بخش‌ اشغالي‌ خونین‌شهر به‌فعاليت‌ مهندسي ‌مشغول‌ است‌.

محور اروندكنار: گزارشي‌ از وضعيت‌ منطقه‌ نرسيده‌ است‌.

متفرقه‌: گزارش‌هاي‌ برون‌مرزي‌ واصله‌ از آبادان‌ حـاكي‌ است‌: 1ـ در تاريخ ‌6/11/60،         4 گروهان‌ پياده‌ كه‌ در منطقه‌ فاو و خورالعميه‌ مستقر بودند، به‌منطقه ‌عملياتي‌ لشكرهاي‌ يك‌ و 10 در شوش‌ اعزام‌ شدند.

2ـ در تاريخ‌ 10/11/60 چند گروهان‌ تكاور از سربازان‌ پيماني‌ و احتياط‌ از سوي‌ فرماندهي‌ نيروي‌ دريايي‌ عراق‌ در پادگان‌ الخليج‌ در ام‌القصر تشكيل‌ شد كه‌ قرار است‌ پس‌ از پايان‌ آموزش‌ به‌نيروي ‌دريايي‌ و گارد ساحلي‌ ملحق‌ شوند. اين‌ افراد به‌اتفاق‌ افراد مصري‌ و اردني‌ در حال ‌آموزش‌ هستند.

3ـ در تاريخ‌ 11/11/60، 17 تن‌ از افراد سازمان‌ امنيت‌ عراق‌ كه ‌قبلاً در بصره‌ و عماره‌ بودند، به كويت‌ فرستاده‌ شدند. اين‌ افراد به‌سفارت‌ عراق‌ در كويت‌ مي‌روند تا با عرب‌هاي‌ ايراني‌ كه‌ به كويت‌ مسافرت‌ مي‌كنند، تماس‌ گرفته‌ و آن‌ها را براي‌ كسب‌ اطلاعات‌ تحت‌ آموزش‌ قرار دهند.

4ـ در تاريخ‌ 8/11/60، 3 گروهان‌ ارتش‌ خلقي‌ از منطقه‌ سيحان‌ در مقابل‌ آبادان‌ به‌خونین‌شهر اعزام‌ شدند و به‌‌جاي‌ آنان‌ 2 گروهان‌ از گردان‌ 2 تيپ‌ 48 مستقر شدند. اين 2 گروهان‌ عبارتند از: گروهان‌ 4 گردان‌ 2 و گروهان‌ اركان‌ گردان‌ 2 كه‌ در مقابل‌ بندر الخوره‌ و در روبه‌روي‌ منبع‌ آب‌(در مقابل‌ رده‌ كبريت‌، جزيره‌ مينو) و در پشت‌ جاده‌ نفت‌ استقرار يافته‌اند.

5ـ در تاريخ‌ 8/11/60 از سوي‌ فرماندهي‌ نيروي‌ دريايي‌ عراق‌ 90 سرباز كه‌ دوره ‌آموزش‌ خود را در بندر ام‌القصر گذرانده‌اند، به‌منطقه‌ ام‌الرصاص‌ اعزام‌ شدند. اين ‌افراد از سربازان‌ احتياط‌ و پيماني‌ هستند.

6ـ در تاريخ‌ 9/11/60 چند گروهـان‌ ارتش ‌خلقي‌ عراق‌ و مصري‌هاي‌ داوطلب‌ به‌خورالعمیه‌، فاو و معامر اعزام‌ شدند. از اين‌ افراد 3 گروهان‌ به ‌فاو و المعامر و يك‌ گروهان‌ به ‌خورالعمیه‌ فرستاده‌ شدند. اسلحه‌ آنان ‌خمپاره‌انداز، تفنگ‌ 106 ميليمتري‌ و سلاح‌هاي‌ انفرادي‌ است‌.

7ـ به‌علت‌ كمبود نيرو درخواست‌ مكرر تيپ‌هاي‌ 23 و 18 در منطقه‌ بستان‌ تعداد زيادي‌ افراد جيش‌الشعبي‌ از پادگان‌ آموزشي‌ زبير و پادگان‌ محمد قاسم‌ در تاريخ‌ 21/11/60 به ‌عماره‌ فرستاده‌ شدند تا به تيپ‌هاي‌ فوق‌الذكر ملحق‌ شوند.

8ـ در تاريخ ‌18/11/60، 175 تن‌ از افراد جيش‌الشعبي‌ از پادگان‌ شط‌العرب‌ در تنومه‌ به‌جبهه ‌خونین‌شهر فرستاده‌ شدند كه‌ اين‌ گروه‌ تعدادي‌ ديده‌بان‌ از نيروي‌ دريايي‌ را به‌همراه ‌دارند.

9ـ 10 سكوي‌ موشك‌ كاتيوشا در تاريخ‌ 19/11/60 با مهمات‌ فراوان‌ ‌به‌يگان‌هايي‌ از تيپ‌ 10 كه‌ در خونین‌شهر مستقر هستند، مأمور شدند كه‌ در واقع‌ در پشت‌ خط‌ آهن‌ مستقر شده‌اند.

10ـ در تاريخ‌ 19/11/60 واحد مهندسي‌ ارتش‌ عراق‌ تعدادي‌ كانال‌ از جـاده‌ فاو‌ـ بصره‌ تا سنگرهايي‌ كه‌ در كناره‌ اروندرود قرار دارند، در مناطق‌ سيحان‌ و نبعه‌ حفر كرده‌ است‌.

11ـ در تاريخ‌ 20/11/60 تيپ‌ 48، 3 قبضه‌ توپ‌ 155 ميليمتري‌ ساخت‌ فرانسه‌ را در منطقه‌ كوت‌الزين‌ در پشت‌ جاده ‌شركت‌ نفت‌ روبه‌روي‌ ساختمان‌ صالح‌بن‌علي‌ مستقر كرده‌ است‌.

12ـ 250 تن‌ از مزدوران‌ مصري‌ و اردني‌ همراه‌ با خمپاره‌انداز و تفنگ‌ 106 ميليمتري‌ و سلاح‌هاي‌ سازماني‌ افراد پياده‌ از ام‌القصر به‌ قشله‌ اعزام‌ شدند.

13ـ در تاريخ‌ 18/11/60، 100 دستگاه‌ نفـربر بي‌.ام‌.پي‌ و 50 دستگاه‌ تانـك‌ تـي‌‌ـ54 از عربستان‌ سعودي‌ به ‌پادگان ‌الشعيبه ‌در بصره‌ ارسال‌ شد. تريلرهايي‌ كه‌ حامل‌ ادوات‌ فوق‌ بودند، متعلق‌ به‌ عربستان‌ سعودي‌ و قطر بودند كه‌ از طريق‌ كويت‌ به‌ عراق‌ ارسال‌ و به‌مناطق‌ زير فرستاده‌ شدند: الف‌ـ 30 دستگاه‌ نفربر بي‌.ام‌.پي‌ و 20 دستگاه‌ تانك‌ از راه‌ شلمچه‌ به‌‌غرب‌ كارون‌.

ب‌ـ 20 دستگاه‌ نفربر بي‌.ام‌.پي‌ و 20 دستگاه‌ تانك‌ از راه‌ جفير به‌جبهه ‌غرب‌ اهواز.

ج‌ـ 30 دستگاه‌ نفربر بي‌.ام‌.پي‌ و 10 دستگاه‌ تانك‌ به‌ عماره‌ براي‌ اعزام‌ به ‌‌شيب‌.

13ـ در تاريخ‌ 23/11/60 چند كاميون‌ مواد غذايي‌ از طرف‌ سرمايه‌داران‌ كويت‌ به‌عنوان‌ هديه‌ به جيش‌الشعبي‌ به‌ عراق‌ فرستاده‌ شد.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،محوردزفول،محورشوش

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...