شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 26 - فروردین - 1361

26/فروردین/1361

 

قرارگاه فجر: الف‌ـ چزابه: در وضعیت استعداد و استقرار نیروهای دشمن تغییری دیده نشده است. تبادل آتش بین طرفین بسیار کم بود. دشمن در محور جاده شنی تعداد نیروهای خود را کم کرده ولی عقب‌نشینی نکرده است. لازم به‌توضیح است که دشمن مین‌های زیادی را در منطقه به‌صورت تعجیلی پاشیده و سنگرهای خود را در محل رخنه مین‌گذاری کرده است. در مورد این‌که چرا دشمن از جاده شنی عقب نرفته است، می‌توان گفت: 1ـ در پشت رمل‌های سوبله، تحکیم هدف و ایجاد خط پدافندی محکم کند.

2ـ این‌که دشمن نمی‌تواند تمامی جاده شنی را ترک کرده و به‌عقب برود. اولاً بین جاده شنی و جاده آسفالت آبگرفتگی است و در نتیجه فضای پدافندی بسیار کم است. ثانیاً از طریق جاده شنی رمل‌های سوبله به‌شدت قابل تهدید و دور خوردن است(از سوی جاده شنی) و دشمن در پشت جاده ارتباطی بین جاده شنی و آسفالته پدافند خواهد کرد. احتمال زیاد دارد که مشغول خشک کردن جاده هم باشد. در پایان، فعالیت مهندسی دشمن روز‌به‌روز در منطقه جدید پدافند بیشتر می‌شود.

ب‌ـ از سایر محورها گزارشی نیست.

قرارگاه قدس: محور نیسان: دشمن ثبت تیر و حرکت خودرویی زیاد دارد.

محور کرخه نور: تردد خودرو بسیار زیاد، ثبت تیر و فعالیت مهندسی زیاد شده است. 15 دستگاه لودر و بلدوزر در تاریخ 25/1/61 کاملاً دیده شدند. تردد نفرات پیاده دشمن کم شده و یک برج دیده‌بانی بلند احداث شده است. لازم به‌توضیح است که تردد خودروهای فرماندهی چشمگیر بود و در کل، تغییری نداشته ولی ثبت تیر در این محور دیده شده است.

محور غرب اهواز: حرکت 3 دستگاه نفربر و 2 دستگاه تانک به‌طرف جفیر و کمرشکن‌های خالی از جفیر به‌سمت خونین‌شهر و تردد جیپ‌های فرماندهی و پرواز 2 فروند هلی‌کوپتر در مختصات 55ـ64 در تاریخ 26/1/61 دیده شد.

نتیجه‌گیری: 1ـ فعالیت خودرویی دشمن در خط زیاد است.

2ـ دشمن نیروهای در خط خود را تقویت نکرده است.

3ـ فعالیت بیسیم‌های برد بلند در منطقه افزایش یافته است.

4ـ دشمن به‌طور یقین در حال انجام دادن حرکتی در خط و در عمق و در مجموع در شرف انجام یک حرکت در منطقه است.

5ـ ثبت تیر، افزایش یافته است.

قرارگاه فتح: گزارش ضمیمه می‌باشد.

قرارگاه نصر: محور آبادان: تبادل آتش در این محور بین نیروهای اسلام و کفر به‌طور متناوب ادامه داشت. همچنین تردد خودروهای دشمن در پشت خاکریز اول و دوم مشاهده ‌شد. ضمن این‌که یک تریلی در پشت خاکریز اول توقف کرده و لودرهای دشمن نیز در پشت خاکریزهای اول و دوم فعالیت داشتند که از طرف نیروهای خودی در قبال آن‌ها عکس‌العملی دیده نشد.

بنا به‌گزارش برادران دیده‌بان: در 24 ساعت گذشته تردد خودروهای دشمن روی جاده اهوازـ خونین‌شهر به‌طور عادی گزارش شده است. همچنین رفت‌وآمد مابین سنگر نفرات جلوی خاکریز دوم زیاد دیده ‌شد. با آتش برادران یک سنگر اجتماعی منهدم و 7 تا 8 نفر کشته و زخمی ‌شدند که دقایقی بعد، حرکت 2 دستگاه آمبولانس در منطقه مشاهده شد.

همچنین بر اثر آتش برادران در ساعت 9:30 روز 23/1/61 و ساعت 8:30 روز 24/1/61 تعدادی از نیروهای دشمن به‌هلاکت رسیدند و عده‌ای نیز زخمی شدند که در هر دو نوبت، حرکت آمبولانس‌های دشمن دیده شد. ضمناً در 24 ساعت گذشته نیروهای خودی هیچ‌گونه تلفات و خساراتی نداشتند.

جزیره مینو: در 24 ساعت گذشته، تبادل آتش بین نیروهای خودی و قوای کفر ادامه داشت.

بنا به‌گزارش دیده‌بان: در طول مدت، توپخانه دشمن از مختصات 63ـ20 فعالیت داشت و حدود 10 گلوله شلیک کرد. تردد خـودروهای دشمن روی جاده فاوـ بصره به‌شدت ادامه داشت. در طول دوره حدود 60 دستگاه کمپرسی، 35 دستگاه ایفا، یک دستگاه گریدر، 10 دستگاه جیپ فرماندهی، یک دستگاه جرثقیل بزرگ، دو دستگاه کامیون 12 چرخ، یک ماشین مخابراتی ارتش، یک دستگاه کامیون، سه دستگاه تانکر سوخت، 2 دستگاه لودر، یک دستگاه کمرشکن و 3 دستگاه ماشین بتون‌سازی به‌سمت بصره و 40 دستگاه ایفا، 35 دستگاه وانت، 48 دستگاه کمپرسی، 20 دستگاه جیپ فرماندهی، یک دستگاه جرثقیل بزرگ،  5 دستگاه تانکر سوخت، یک دستگاه تریلی و یک دستگاه کامیون که حامل سیمان یا گج بود، به‌سمت فاو دیده شد. همچنین لودر‌ها و کمپرسی‌‌های دشمن در سمت راست جاده فاوـ بصره فعالیت داشتند که با آتش توپخانه 155 میلیمتری ارتش جمهوری اسلامی ایران روی مواضع دشمن، تعدادی از مزدوران بعثی کشته و زخمی‌ شدند.

کناره اروند: دشمن با انواع سلاح‌های سبک و سنگین مواضع خودی را زیر آتش داشت. روبه‌روی اسکله5، 14 دستگاه تانک دشمن فعالیت داشتند. خمپاره 82 میلیمتری دشــمن از مختصات 5640ـ3930 و خمپاره 120 میلیمتری دشـمن از مختـصات 5660ـ3920 روی مواضع نیروهای خودی اجرای آتش داشتند. همچنین از مختصات 5910ـ3725 تفنگ 82 میلیمتری دشمن کار می‌کرد. ضمناً لودرهای دشمن در سمت راست اسکله14 در عمق فعالیت داشتند.

جبهه منصورون: در 24 ساعت گذشته نقل‌وانتقالات قوای کفر نسبت به‌روزهای گذشته، افزایش بیشتری یافته بود. رفت‌وآمد روی جاده کشتارگاه و اهواز زیاد بود. همچنین یک دستگاه لودر در انبار مخابرات واقع در جاده منتهی به‌پیچ کشتارگاه و یک دستگاه بیل‌مکانیکی در حوالی کشتارگاه و یک دستگاه لودر دیگر در پشت ساختمان کتابی در حال فعالیت بودند. یک دستگاه کمپرسی دشمن نیز از حوالی عریض، خاک آورده و در پشت سیل‌بند عریض تخلیه می‌کرد.

یک دستگاه بیل‌مکانیکی یا لودر که سوار بر یک کمرشکن بود، به‌طرف سیل‌بند عریض در حال حرکت بود. همچنین یک دستگاه نفربر نیز که بر کمرشکن سوار بود، از کشتارگاه به‌طرف پلیس‌راه در حرکت بود. در ساعت 10:40 یک آتش‌سوزی عظیم به‌عللی نامعلوم در یکی از انبارهای بندر رخ داد. یک ستون نظامی که شامل 5 دستگاه ایفا، یک وانت تویوتا و 2 کمپرسی بود، از کشتارگاه به‌طرف پلیس‌راه در ساعت 11:25 در حال حرکت بود. رفت‌وآمد خودروهای سبک دشمن در خیابان‌های داخل شهر از جمله فردوسی، 40 متری و غیره ادامه داشت. همچنین تحرکات دشمن بر سیل‌بند(جاده شماره یک) ادامه داشت که به‌وسیله کاتیوشا خودی، روی آن اجرای آتش شد و مدتی رفت‌وآمد قطع گردید. بر اثر آتش خمپاره‌انداز 81 میلیمتری خودی به یک خودرو دشمن آسیب وارد آمد و با استفاده از آر.پی.‌جی7 یک سنگر دشمن به‌کلی منهدم شد.

در غرب سلمانیه از مختصات 89ـ43 تا 85ـ41 مورد شناسایی قرار گرفت که نتایج آن به‌شرح زیر می‌باشد: 1ـ زمین منطقه هموار و مناسب برای عبور هر نوع وسیله نقلیه می‌باشد.

2ـ در مسیر گشتی چند کانال وجود داشت که برای گذاشتن کمین، مناسب است.

3ـ تا مختصات 85ـ41 هیچ نوع مانعی مانند مین یا سیم‌خاردار وجود نداشت، به‌جز سنگر کمین که آن‌ را آب گرفته بود. شب گذشته توپخانه دشمن مواضع نیروهای خودی را به‌شدت زیر آتش گرفته بود.

جبهه محرزی: در ساعت 9:00 برادران با استفاده از تفنگ 82 میلیمتری و آر.پی.‌جی یک سنگر خمپاره‌انداز دشمن را با خدمه نابود کردند که چند تن از کفار صدامی کشته و زخمی گشتند. ضمناً 2 تن از برادران بر اثر موج انفجار خمپاره بیهوش شدند و به بیمارستان انتقال یافتند.

با استفاده از خمپاره‌انداز 81 میلیمتری منطقه صلبی‌ها و اطراف آن زیر آتش قرار گرفت که بنا به‌اظهار نیروهای در خط، یک خودرو دشمن بر اثر این اجرای آتش آسیب دیده است. دشمن با استفاده از تفنگ 106 میلیمتری با اجرای آتش به‌شکل منحنی اطراف محل استقرار این واحد را هدف قرار داد که خوشبختانه هیچ‌گونه خسارتی در بر نداشت.

قرارگاه فتح: محور شمال سید‌عبود: طبق شناسایی انجام شده از منطقه اسماعیلیه تا مقابل غرب شریعه، نواری به‌عمق 3 تا 4 کیلومتر از کناره غربی کارون خشک است و پس از آن تماماً آبگرفتگی می‌باشد که عمق آن از 4 کیلومتر به‌بالا متغیر است. ارتفاع آب نیز حدود یک متر است که جهت خشک شدن آن، مدت زمان زیادی لازم است.

حرکات در جاده آسفالت: بنا به‌گزارش دیده‌بان، یک ستون زرهی دشمن در ساعت 16:30 امروز از سمت جنوب به‌شمال در حرکت بود. تانک‌ها در این ستون روی تانک‌بر سوار بودند. همچنین دو هلی‌کوپتر در ابتدا و انتهای این ستون، حفاظت از آن را به‌عهده داشت. تعداد این ستون حدود 30 دستگاه تانک بوده است.

همچنین دشمن در کناره شرقی جاده، خاکریز بلندی را احداث کرده، به‌طوری‌که تنها خودروها و وسایلی که ارتفاع‌شان بالا باشد، دیده می‌شوند.

محور هالوپ: طبق شناسایی انجام شده، کانالی که از رودخانه در منطقه هالوپ جدا می‌شود، کاملاً پر آب شده و آب به‌سمت غرب در حرکت است و حرکات از جنوب به‌شمال یا بالعکس را غیر‌ممکن می‌سازد.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه فجر،چزابه

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...