شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 31 - فروردین - 1361

31/فروردین/1361

 

قرارگاه فجر: شوش: گزارشی نرسیده است.

محور چزابه: آتش سلاح‌های سنگین و سبک بین نیروهای مهاجم بعثی و مدافعان اسلام همچنان برقرار بود. حرکت خودروهای دشمن عادی بوده و فعالیت مهندسی و راه‌سازی دشمن همچنان ادامه دارد. در خط چزابه و رمل‌‌های سوبله دشمن مشغول تحکیم مواضع خود است. سه فروند هلی‌کوپتر دشمن در ساعت 12:45 روی مواضع خود در چزابه و رمل‌های سوبله و جاده تدارکاتی نوار مرزی پرواز می‌کردند.

صدای نقل‌وانتقالات تانک‌های دشمن شب‌ها به‌گوش می‌رسد. در محور سمیده گشتی‌های دشمن مشاهده شدند که با آتش نیروهای خودی به‌عقب برگشتند.

قرارگاه قدس: محور نیسان: 1ـ در ساعت 15:50 تاریخ 31/1/61 دشمن به‌مدت 5/1 ساعت، مواضع خودی را با سلاح‌های سنگین و سبک، زیر آتش شدید قرار داد و سپس مبادرت به‌ثبت تیر کرد. در تاریخ مذکور، دو گروه از نیروهای خودی از شمال مقبره حاج‌فرحان در مختصات تقریبی 92ـ11 به‌سمت نیروهای دشمن در فاصله 500 متری گشعم به‌مختصات تقریبی 87ـ16 حمله بردند که در نتیجه خساراتی به‌دشمن وارد گردید و از نیروهای خودی، یک نفر شهید و 2 نفر مجروح شدند.

2ـ حرکت خودروهای دشمن از گشعم به‌طرف هویزه مشاهده شد. در تاریخ 30/1/61 دشمن چند گلوله توپ به‌طرف شهر سوسنگرد پرتاب کرد.

3ـ در تاریخ 30/1/61 دشمن یک گردان زرهی(منها) از طرف جفیر به‌سمت کرخه‌نور آورده و در منطقه تقسیم کرده است.

4ـ برابر گزارش پست شنود، دشمن دست به یک‌سری حرکت‌های مانوری و آموزشی در منطقه زده و صحبت‌هایی مانند تصرف خاکریز، تصرف پل و تصرف تپه بین بیسیم‌ آن‌ها ردوبدل شده است.

5ـ دشمن در منطقه هویزه آتش پشتیبانی خود را تقویت کرده است.

محور کرخه‌نور: دشمن در جنوب کرخه‌نور نیروهای پیاده خود را تقویت کرده و خاکریزهای پشت سر خودش را محکم‌تر می‌کند. قبلاً 3 دستگاه تانک در جنوب پل حیانیه به‌چشم می‌خورد که دیگر دیده نمی‌شوند. در وضعیت میزان آتش و تردد خودروهای دشمن در منطقه تغییری صورت نگرفته است.

محور غرب اهواز: دشمن مشغول احداث خاکریزی از کیلومتر 8 پشت پادگان حمید تا کیلومتر 60 می‌باشد. در پشت این خاکریز، حدود 15 دستگاه بلدوزر مشغول کار هستند. تردد دشمن روی جاده اهواز- خونین‌شهر و استعداد خودروهای دشمن در منطقه عادی گزارش شده است. ضمناً هر روز 2 انفجار توسط دشمن در پادگان حمید صورت می‌گیرد، به‌طوری که تعداد کمی از ساختمان‌های داخل پادگان حمید، سالم مانده‌اند.

قرارگاه فتح: گزارشی نرسیده است.

قرارگاه نصر: کناره کارون: در 24 ساعت گذشته تبادل آتش، عادی گزارش شده است و فقط شب‌ها دشمن نیروهای خودی را در خط‌مقدم با نارنجک تفنگی، زیر آتش می‌گیرد. دشمن در حال حفر کانال دیده شد و مشغول تحکیم مواضع به‌وسیله لودر می‌باشد. دو فروند هلی‌کوپتر دشمن که جهت شناسایی به‌منطقه آمده بودند، دیده شدند. ضمناً شب گذشته یک غواص عراقی که به‌پشت خاکریز خودی آمده بود، به‌محض متوجه شدن برادران فرار کرد.

جزیره مینو: در 24 ساعت گذشته اوضاع منطقه عادی گزارش شده است.

کنـاره اروند: 1ـ در 24 ساعـت گذشـته تــردد دشـمن روی جـاده فاوـ بصره، وضع استعداد و استقرار نیروهای دشمن، عادی گزارش شده است.

2ـ روبه‌روی محمدیه در غرب جاده اهوازـ خونین‌شهر در مختصات 87ـ23 تانک‌های دشمن(که شب گذشته به‌منطقه آورده بود) با فاصله حدود 4 کیلومتر از خاکریز، گسترش یافته‌اند. حدود 20 موضع برای آن‌ها ساخته شده که تا ساعت 6:00 هنوز تانک‌ها وارد آن نشده‌اند. نیروهای پیاده دشمن در 5 کیلومتری از رودخانه در جلو خاکریز به‌مختصات 87ـ32 به‌صورت خطی مستقر شده‌اند که شب گذشته همگی به‌احداث سنگر و ایجاد مواضع مشغول بودند. در طی دوره، نقل‌وانتقال نیرو و مهمات برای خاکریز مذکور مشاهده شد. ضمناً ساعت 10:05 یک ستون از تانک‌های دشمن از روی جاده به‌سمت اهواز در حرکت بودند.

3ـ حدود ساعت 11:00، 2 فروند هلی‌کوپتر که مشغول گشت ‌و ‌شناسایی منطقه بودند، به‌سمت انرژی اتمی حرکت کردند. لازم به‌تذکر است هلی‌کوپترهای مذکور در ارتفاع کم، پرواز کرده و تیراندازی به‌طرف نیروهای خودی نکردند. همچنین دشمن مشغول احداث خاکریز در پشت خاکریزهای خود می‌باشد.

4ـ هواپیماهای دشمن اطراف محل توپخانه خودی و موضع تیپ 2 لشکر 21 را بمباران کردند که 2 نفر شهید و 5 نفر مجروح شدند.

5ـ از روبـه‌روی روسـتای مسـعودی تا 400 متـری جـاده اهـوازـ خونین‌شهر مورد شناسایی قرار گرفت و یک سیم تلفن که از سنگرهای کنار جاده به‌طرف مشارع کشیده شده بود، دیده شد. همچنین در نزدیکی جاده، 16 سنگر دیده شده است که همگی آن‌ها سنگر بی‌.ام.پی می‌باشد. دشمن در صدد است احتمالاً در منطقه باز بین مشارع و سنگرهای جدید تانک(در مختصات 87ـ33) و پشت آن منطقه را که حدود 2 کیلومتر با جاده فاصله دارد، نیرو مستقر کند.

6ـ تردد در کلیه مواضع دشمن افزایش یافته و 2 دستگاه تانک از مختصات 064ـ389 به‌طرف مختصات 008ـ365 در حال حرکت دیده شد. همچنین در ساعت 15:45 یک ستون خودرو شامل کامیون از مختصات 008ـ365 به‌طرف جاده اهوازـ خونین‌شهر در حال حرکت دیده شد.

7ـ در ساعت 7:30‌ حدود 20 دستگاه تانک از مختصات 878ـ234 به‌طرف خاکریزی در مختصات 87ـ33 آمدند و با آرایش در دو کیلومتری پشت مختصات ذکر شده، قرار گرفتند. همچنین توپخانه دشمن اکثراً فعال بود و تردد خودروها در دو طرف جاده اصلی مشاهده شد.

8ـ در ساعت 10:00، 7 فروند هواپیماهای دشمن، 2 نقطه از مواضع خودی را بمباران کردند. همچنین در ساعت 9:20 مجدداً هواپیماهای دشمن در یک رفت و برگشت در2 مرحله مواضع خودی را بمباران کردند که یک فروند از هواپیماها هدف آتش نیروهای خودی قرار گرفت و سقوط کرد که خلبان آن توسط نیروهای اسلام اسیر شد.

9ـ در ساعت 10:00، 2 فروند هلی‌کوپتر دشمن تا 6 کیلومتری رودخانه آمدند که یکی از آن‌ها 500 متری آن‌‌طرف رود کارون را به‌رگبار بست. هلی‌کوپترها تا ساعت 11:10 گشت زدند و پس از آن در سمت جاده اهوازـ خونین‌شهر از دید خارج شدند.

10ـ در ساعت 12:00 یک فروند دیگر از هلی‌کوپترهای دشمن به‌سمت خونین‌شهر حرکت می‌کرد. تردد خودروهای دشمن به‌طرف مختصات 87ـ23 زیاد انجام می‌گرفت.

11ـ در تمام مدت صبح و بعدازظهر تعدادی از نفرات پیاده که تقریباً 100 نفر بودند، گروه گروه از روبه‌روی مختصات 87ـ33 تا انتهای همین مختصات کار می‌کردند. این گروه‌ها وسیله نقلیه‌ای همراه نداشتند و ظاهراً مین‌گذاری می‌کردند یا برای شناسایی منطقه آمده بودند، چون چیزی شبیه نقشه همراه خود داشتند و روی زمین می‌گذاشتند و دور آن خم می‌شدند. در ضمن، 12 دستگاه تانکی که در پشت خاکریز یاد شده قرار داشتند، امروز اثری از آن‌ها دیده نمی‌شد. احتمالاً در سنگرهایی که 200 تا 300 متر از هم فاصله داشتند، رفته بودند.

12ـ در ساعت 6:40 روز جاری، بین خاکریز اصلی دشمن در خرائب، نیروهای عراقی در حال حفر سنگر دیده شدند.

13ـ در منطقه مارد، دشمن مبادرت به‌احداث خاکریز در ساحل رود کارون کرده است. لازم به‌ذکر است که در تاریخ 30/1/61 یک گردان نیروی پیاده دشمن در شرق مواضع قبلی در حال مستقر شدن دیده شد.

 

پیوست گزارش نوبه‌ای شماره 7 تاریخ 31/1/1361

خلاصه بازجویی خلبان اسیر عراقی سروان خلیل ابراهیم که در ساعت 7:10 تاریخ 31/1/61 در منطقه شرق کارون در حوالی سلمانیه هواپیمایش سقوط کرد و به‌دست نیروهای اسلام اسیر شد:

1ـ هواپیمای ساقط شده از نوع سوخوی‌ـ22 بوده است.

2ـ مأموریت اسیر نامبرده عکسبرداری از منطقه سلمانیه بوده است.

3ـ هواپیماهای وی به‌همراه 4 فروند هواپیمای دیگر از پادگان شعیبه در ساعت 6:40 تاریخ 31/1/61 برای بمباران منطقه سلمانیه و عکسبرداری از منطقه بلند شد.

4ـ علت عکسبرداری و بمباران منطقه سلمانیه این بود که طبق اطلاعاتی که به‌دست نیروهای عراق رسیده بود، احتمال پل زدن از سوی نیروهای ایرانی در این منطقه و عبور از رودخانه به‌غرب کارون را می‌داده‌اند.

5ـ حدود 2 روز پیش توسط میگ‌‌ـ25 از منطقه آبادان تا کرخه‌نور و شیب عکسبرداری شد که عکس‌ها در پایگاه حبانیه می‌باشند.

6ـ آخرین مأموریت خلبان فوق‌الذکر قبل از اسارت، حدود 3 روز پیش بمباران پل‌های کرخه‌نور بوده است.

7ـ خلبانانی ‌که در عملیات ناموفق صبح 31/1/61 شرکت داشته‌اند:

الف‌ـ سرهنگ قیس ربیع، فرمانده عملیات.

ب‌ـ سروان خلیل ابراهیم محمود، عکسبردار.

ج‌ـ ستوان‌یکم علاء عبدالحسین.

د‌ـ ستوان‌دوم مازن.

ه‌ـ ستوان‌دوم هاشم.

8ـ خلبان مذکور از سرنوشت 4 فروند هواپیمای دیگر اطلاعی ندارد ولی وقتی هواپیما مورد اصابت موشک قرار گرفته، به‌وسیله بیسیم با فرمانده عملیات تماس گرفته که جوابی دریافت نکرده است.

9ـ خلبان مذکور معتقد است که هواپیمایش توسط موشک‌های زمین‌به‌هوا مورد اصابت قرار گرفته است.

10ـ نام فرمانده پایگاه کرکوک، سرهنگ2 الوان.

11ـ نام فرمانده پایگاه شعیبه، سرهنگ2 قیس ربیع.

12ـ آرایش هواپیماهایی که برای بمباران منطقه سلمانیه آمده بودند، بدین‌ترتیب بوده که 4 فروند در بالا مأموریت بمباران را داشته‌اند و یک فروند(سوخوی‌ـ22 متعلق به خلبان اسیر) در پایین بوده تا بلافاصله بعد از بمباران، عکسبرداری کند.

 

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه فجر،شوش

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...