شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 1 - ارديبهشت - 1361

یک/اردیبهشت/1361

 

قرارگاه فجر: گزارشی نرسیده است.

قرارگاه قـدس: محـور نیسان: 1ـ ساعت 22:30 تاریخ 31/1/1361 توسط دشمن به‌مدت 45 دقیقه آتش‌تهیه سنگینی روی مواضع خودی مخصوصاً قرارگاه اجرا شد که تلفاتی در بر نداشت.

2ـ آتش‌تهیه دشمن در تاریخ 1/2/1361 شدت بیشتری داشت.

3ـ در ساعت 11:20، 2 فروند هلی‌کوپتر شناسایی دشمن به‌مدت 30 دقیقه بر روی کرخه(به‌مختصات 89‌ـ28) به‌پرواز درآمدند که یکی از هلی‌کوپترها از نوع شناسایی و دیگری از نوع توپدار بود.

4ـ دشمن در حال احداث سنگر و خاکریزی در جنوب‌شرقی و شمال‌غربی هویزه دیده شد.

5ـ در تاریخ 31/1/1361 هنگام شب حدود 70 دستگاه خودرو از منطقه جفیر به‌سوی کرخه‌کور و هویزه با چراغ روشن حرکت می‌کردند.

6ـ نیروهای زرهی دشمن به‌تازگی برای تقویت نیروهای خود در منطقه کرخه‌کور به آن‌جا آمده‌اند و در جاده بین جفیرـ ‌هویزه مستقر شده‌اند که استعدادشان مشخص نیست. در ضمن، تماس‌های بیسیم دشمن زیاد شده است و به‌صورت رمز صحبت می‌کنند.

7ـ روز گذشته، 2 تن از برادران ارتشی و یک تن از برادران ژاندارمری که برای شناسایی به‌منطقه رفته بودند، اسیر شدند.

محـور کرخه‌کور: 1ـ دیشب در ساعت 23:45 دشمن آتش ایذایی به‌وسیله سلاح‌های کلاشینکف، تیربار، تیر مستقیم تانک و آر.پی.جی از جنوب پل قیصریه(به‌مختـصات 90ـ‌20) و جنوب‌غربی اجرا کرد. استعداد نیروهای دشمن هنگام اجرای آتش حدود 50 نفر تخمین زده شد.

2ـ دشمن در 2 شب گذشته در جنوب‌شرقی پل قیصریه به‌فاصله 100 متر، خاکریزی به‌طرف غرب جاده به‌طول 700 متر به‌صورت تپه احداث کرده است. این عمل دشمن به‌وسیله بیل‌مکانیکی صورت گرفته و 2 احتمال می‌رود: اولاً برای کور کردن دید نیروهای خودی و عدم کنترل رفت‌و‌آمد خودش روی جاده جفیر، ثانیاً دشمن احتمالاً در حال کندن کانال عمیق است.

3ـ دشمن روبه‌روی(جنوب پل قیصریه) نیروی کمکی مستقر کرده است و بیشتر نیروهای خودش را در جنوب‌غربی نیروهای خودی(تلمبه‌سلیمانی) استقرار داده که این عمل احتمالاً به‌خاطر دور زدن نیروهای خودی در هنگام حمله باشد.

4ـ تاریخ 1/2/1361 حدود 30 نفر از پرسنل پیاده دشمن به‌پشت خاکریز دوم بین پل فردوس و پل حاج‌بدر در حال احداث و حفر سنگر دیده شدند.

‌5‌ـ تحرک نیروهای پیاده دشمن در خط اول نسبت به‌روزهای قبل کاهش یافته است.

6ـ دشمن خاکریز دوم خود را در جنوب پل فردوس حدود 20 متر شکاف داده و در حال تقویت و مرتفع کردن این خاکریز است. در ضمن تا کنون نیروی زرهی در پشت این خاکریز مشاهده نشده است.

7ـ لودرهای دشمن در جنوب‌غربی پل فردوس به‌فاصله 300 متری فعال هستند ولی چگونگی فعالیت آن‌ها نامشخص است. در ضمن، در ساعت 22:00 تاریخ 30/1/1361 هنگامی که نیروهای خودی در حال شناسایی و رفتن در یک کانال در جنوب‌شرقی پل قیصریه بودند، یک گروه شناسایی دشمن در همین کانال در حال حرکت به‌سمت رودخانه مشاهده شدند.

8ـ آتش دشمن در منطقه کوهه و سیدجابر عادی بود. در ساعت 16:30 دیروز 2 فروند هلی‌کوپتر توپدار دشمن با سقف پرواز کوتاه بین کوهه و فرسیه روی خاکریز نیروهای خودی گشت می‌زدند. برادران شناسایی بین فرسیه و سیدجابر حدود 10 دقیقه به‌گشتی دشمن برخورد کردند که بدون درگیری سالم بازگشتند.

محور غرب اهواز: 1ـ دشمن تمامی ساختمان‌های پادگان حمید را غیر از یک ساختمان تا تاریخ 31/1/1361 منهدم کرده است.

2ـ دشمن یک خاکریز به‌طول 150 متر جلوی جاده سیدطاهر به‌ بیوض زده است که نسبت به‌خاکریزهای بعدی بزرگتر است. این خاکریز در مختصات 55ـ55 نقشه اسماعیلیه واقع است.

3ـ در تاریخ 31/1/1361 بین ساعت 15:00 تا 18:00 تعدادی تانک به‌استعداد نامعلوم به‌حالت مانور به‌خاکریزهای خودی نزدیک شدند و بدون تلفات، عقب‌نشینی کردند.

4ـ دشمن حرکات متناوبی از خود در منطقه نشان می‌دهد.

قرارگاه فتح از تاریخ 30/1/1361 تا 31/1/1361: محور جاده آسفالته اهوازـ خونین‌شهر: تردد خودروهای دشمن نسبت به‌روزهای قبل به‌طور محسوسی افزایش پیدا کرده است.

محور سیدعبود: 1ـ رفت‌وآمد دشمن به‌طرف سیدعبود نسبت به‌نقاط دیگر افزوده شده است.

2ـ در ساعت 11:00، 3 فروند هلی‌کوپتر دشمن به‌مدت 15 دقیقه بر فراز منطقه شریعه در حال پرواز مشاهده شدند که بعد از آن به‌مواضع خود بازگشتند.

3ـ دشمن در حوالی مواضع خود یک تیربار کالیبر‌75 برای حفاظت بیشتر مستقر کرده است.

4ـ توپخانه دشمن تا ساعت 17:00 ساکت بود و بعد از این ساعت، آتش آن‌ها تا ساعت 14:00 به‌طور پراکنده روی مواضع خودی ادامه پیدا کرد.

5ـ در طی 24 ساعت گذشته، فعالیت مهندسی دشمن متوقف شده بود.

محور دارخوین: 1ـ در تاریخ 1/2/1361 در قسمت چپ رو‌به‌روی انرژی اتمی، دشمن اقدام به‌احداث چند سنگر تانک کرده است.

2ـ 3 گلوله توپ که احتمالاً 122 میلیمتری است به‌طرف دارخوین شلیک شد.

3ـ 2 فروند هلی‌کوپتر دشمن در ساعت 10:30 روز 1/2/1361 به‌قصد شناسایی، حدود 50 دقیقه جلوی انرژی اتمی(چپ دیدگاه) در حال پرواز بودند.

4ـ یک دستگاه لودر دشمن به‌مدت یک ساعت در قسمت چپ آبگرفتگی کار می‌کرد.

از تـاریخ 31/1/1361 تا 1/2/1361؛ محور جـاده اهوازـ خونین‌شهر: 1ـ در 24 ساعت گذشته از تردد خودروهای دشمن نسبت به‌روزهای قبل کاسته شده اما همچنان رفت‌وآمد دیده می‌شود.

2ـ دشمن در ایستگاه حسینیه فعال‌تر است و ستون‌هایی از خونین‌شهر به‌طرف حسینیه و بالعکس در حرکت بودند.

محور سیدعبود: 1ـ حرکت خودروهای دشمن در محور سـیدعبودـ ‌خونین‌شهر و بالعکس دیده شد.

2ـ بنا به‌گزارش دیده‌بان، دشمن در این منطقه دست به‌فعالیت زد و جلوی مواضع خود را مین‌گذاری کرد.

3ـ توپخانه دشمن نسبت به‌روزهای گذشته فعالیت چندانی ندارد و برای اولین بار یک گلوله به‌طرف نثاره کوچک شلیک شد.

4ـ یک موتورسیکلت که حامل 2 نفر بود، برای شناسایی تا 2 کیلومتری غرب رودخانه آمدند که به‌محض متوجه شدن برادران، بلافاصله محل را ترک کردند.

محور دارخوین: 1ـ دشمن منطقه کفیشه را در روز 30/1/1361 زیر آتش توپخانه قرار داد که این آتش از ساعت 6:00 تا 7:00 شدت داشت. این عمل حدود 4 روز است که تکرار می‌شود.

2ـ ساعت 7:00 روز 31/1/1361 هواپیماهای دشمن به‌آسمان کشورمان تجاوز کردند که 3 فروند از آن‌ها سقوط کردند و خلبان میگ‌ـ‌23 شناسایی به‌دست برادران اسیر شد.

3ـ هواپیماهای دشمن 5 روز قبل از منطقه خودی عکسبرداری ‌کردند و فردای آن روز این ناحیه را زیر آتش توپخانه قرار دادند. در همین روز دشمن چند گلوله توپ به این منطقه شلیک کرد.

4ـ حدود ساعت 10:00 تا 11:00 روز 31/1/1361، 3 فروند هلی‌کوپتر به‌منظور شناسایی منطقه تا نزدیکی شهرک انرژی اتمی آمدند. ضمناً هلی‌کوپترهای دشمن از ایستگاه حسینیه بلند شدند. 2 روز قبل نیز از همین منطقه پرواز کردند و در ناحیه سیدعبود و روی جاده حرکت می‌کردند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه فجر،قرارگاه قدس

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...