شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 3 - ارديبهشت - 1361

3/اردیبهشت/1361

 

قرارگاه قدس: محور جنوب نیسان: 1ـ فعالیت مهندسی دشمن در مختصات تقریبی84ـ23 و 80ـ22 و 83ـ24 همچنان ادامه دارد. در ضمن، مواضع دشمن از شمال هویزه به‌طرف شمال و شمال‌غربی هویزه خاکریز ارتباطی بود ولی به‌نظر می‌رسید که می‌خواهد خاکریزی احداث کند.

2ـ در تاریخ 2/2/1361 دشمن اقدام به‌آتش زدن نیزارهای هور ساریه کرده است.

3ـ پرواز هلی‌کوپترهای دشمن(یک فروند توپدار و یک فروند شناسایی) هر روز ادامه دارد.

محورکرخه‌نور: 1ـ دشـمن از تاریخ 25/1/1361 فعالیت مهندسـی را شامل مین‌گذاری در پشت خط اول خود تا فعالیت لودر و بلدوزر و تردد خودروهای زیاد در این محور، زیادتر کرده است. به‌نظر می‌رسد دشمن پشت خط اول خود را مین‌گذاری کرده است.

2ـ در تاریخ 2/2/1361 ساعت 15:00، 3 دستگاه بلدوزر در پشت خاکریز دوم در جنوب حیانیه مستقر شدند.

3ـ 30 نفر از پرسنل نیروهای دشمن در جنوب کرخه‌نور رو‌به‌روی پل جانبازان(حیانیه) در کنار یال جنوبی رودخانه کرخه‌نور مستقر هستند. این نیروها به‌عنوان کمین و حفاظت در آن‌جا مستقر هستند.

4ـ در تاریخ 2/2/1361 دشمن از ساعت 9:30 تا 12:00 منطقه را با گلوله فسفری از قیصریه تا فردوس‌حمودی زیر آتش متناوب داشت.

5ـ پل حیانیه در قسمت یال جنوبی آن توسط دشمن به‌‌طول 3 و به‌عرض 2 متر تخریب شده است، به‌طوری ‌که عبور واحدهای زرهی از روی آن بدون ترمیم میسر نیست.

6ـ 2 دستگاه تانک و یک قبضه تفنگ 106 میلیمتری دشمن از تاریخ 22/1/1361 از پشت جاده جهاد حد‌فاصل پل بی.ام.پی و پل حیانیه روی مواضع خودی اجرای آتش می‌کردند.

7ـ در تاریخ 2/2/1361، 4 دستگاه لودر و بلدوزر در جنوب‌شرقی پل قیصریه در پشت جاده جهاد مشغول احداث خاکریز بودند.

محور غرب اهواز: 1ـ قریب 100 نفر از نیروهای دشمن از عتابیه تا صفحه‌2(از مختصات 55ـ51 تا مختصات 51ـ49) در حال سنگرکنی دیده شد. همچنین لودر دشمن با زدن2 بریدگی جلوی نیروهای خودی، اقدام به‌زدن یک خاکریز برای نیروهای خودش کرده است.

2ـ دشمن پادگان حمید را به‌طورکلی تخریب کرده است، به‌طوری‌که منبع دیده‌بانی خودش را نیز خراب کرده است.

3ـ 3 فروند هلی‌کوپتر در ساعت 14:20 در حال گشت‌زنی بر فراز پادگان حمید مشاهده شدند.

4ـ در 24 ساعت گذشته تردد از روی جاده خونین‌شهرـ اهواز عادی بود.

قرارگاه فتح: محور سیدعبود: 1ـ آتش دشمن در روزهای 2/2/1361 و 3/2/1361 به‌طور پراکنده در این محور ادامه داشت، به‌طوری‌که در مقابل سویچتی چند گلوله خمپاره و در سمت شرق کارون(عجرشیه) 2 گلوله توپ شلیک کرده. همچنین یک گلوله فسفری به‌سمت رحمانی شلیک شد.

2ـ نقل‌و‌انتقالات دشمن نسبت به‌روزهای گذشته، افزایش چشمگیری داشته است.

3ـ یک دستگاه بلدوزر و یک دستگاه بیل‌مکانیکی به‌طور دائم در حال فعالیت بودند، به‌طور‌ی‌که خاکریز را از سید‌عبود به‌طرف جنوب‌غربی همین محور در حال ادامه دادن هستند.

4ـ چند نفر از برادران گشتی برای شناسایی دشمن از محور سیدعبود و باتلاق هالوپ تا نزدیکی(پهلوی) خاکریز پیش می‌روند که دشمن متوجه شده و چند گلوله خمپاره به‌طرف برادران شلیک می‌کند. همچنین دشمن گروهی را(12نفر) برای اسیر گرفتن از نیروهای خودی می‌فرستد به‌طرف برادران حرکت می‌کنند که برادران متوجه آن‌ها می‌شوند و با موتورسیکلت، منطقه را ترک می‌کنند.

برادران از شیاری که از روستای رحمانی شروع می‌شود، برای شناسایی مسافتی حدود 5 کیلومتر پیش می‌روند. حدود 1200 متری خاکریز دشمن شیار دیگری است که به‌سمت جنوب به‌طول تقریبی 600 متر کشیده شده است که مختصات تقریبی آن 17ـ40 است. در این تقاطع یک سنگر کمین قرار دارد و خاروخاشاک شیار جنوبی را برطرف کرده‌اند. در قسمت آخر شیار دیده‌بان دشمن مستقر است و نگهبان دیگری در 600 متری پشت دیده‌بان مشاهده شد. در ضمن فاصله نگهبان تا خاکریز 700 متر است.

قرارگاه نصر: محور دارخوین: 1ـ دشمن در کناره کارون مشغول سنگرسازی و حفر کانال است.

2ـ دشمن در پشت خاکریزهای یک، 2، 3، 4 و جاده اهوازـ خونین‌شهر با چراغ روشن در حال حرکت با خودروهای ایفا دیده شد.

3ـ با آتش رزمندگان اسلام 3 سنگر منهدم شد و یک نفر از مزدوران صدامی به‌هلاکت رسید.

4ـ بنا به‌گزارش رسیده از قرارگاه نصر دشمن در تاریخ 2/2/1361 تغییرات محسوسی را در آرایش و ترکیب خود در این منطقه داده است: الف‌ـ نیروهای پیاده خود را از منطقه خرائب تا سیدعبود به‌استعداد تقریبی 2 تیپ رسانده است.

ب‌ـ دشمن نیروی زرهی خود را در منطقه مذکور با استعداد تقریبی 2 گردان رسانده است.

ج‌ـ نیروی دشمن با اشغال گام‌به‌گام دشت خالی مابین، قصد دارد اطلاعات بیشتری از استعداد نیروهای خودی در منطقه به‌دست آورد، به‌طوری‌که در حوالی ساعت 1:30 تاریخ 3/1/1361 اولین گشتی خود را روانه منطقه مابین‌ کرد که نیروی گشتی دشمن پس از شناسایی مساحت کمی از منطقه، به‌مواضع خود برگشتند. همین گزارش حاکی است که احتمالاً دشمن در آینده دست به‌اجرای یک تک محدود در سطح یک گشتی‌رزمی در منطقه بزند تا استعداد و توان رزمی نیروهای خودی را به‌دست آورد، یا حداقل بتواند یک نفر اسیر از گشتی‌ها یا نیروهای خودی برای کسب اطلاعات بگیرد.

لازم به‌تذکر است که نیروهای متجاوز به‌صورت دسته‌های 8 تا 10 نفره و به‌‌فاصله‌‌های حداکثر 20 تا 30 متر نیمه جناح راست منطقه ام‌السواد را پوشانده‌اند که به‌صورت آتش توپخانه از فعالیت آن‌ها می‌توان جلوگیری کرد یا حداقل تلفاتی به آن‌ها وارد آورد.

5ـ تردد خودروهای دشمن روی جـاده اهوازـ خونین‌شهر زیاد شده و بیشتر خودروها به‌طرف خونین‌شهر در حرکت هستند. در طول روز، خودروهای دشمن به‌طرف خاکریزها و نیروهای پیاده دشمن در داخل دشت رفت‌وآمد می‌کردند.

6ـ 2 فروند هلی‌کوپتر بر فراز مواضع دشمن، گشت‌زنی می‌کردند.

7ـ تعدادی نیروی زرهی دشمن و خودروهای جدید در سمت راست مشارع دیده شدند.

ب‌ـ محور آبادان: جزیره مینو: 1ـ در 24 ساعت گذشته، آتش دشمن از شدت کمتری برخوردار بود.

2ـ دشمن همچنان مشغول تحکیم مواضع و در حال ساختن سنگرهای انفرادی و اجتماعی و حفر کانال هستند.

3ـ توپخانه دشمن که در مختصات 64650ـ20300 قرار داشت، مواضع خود را تغییر داده است.

4ـ نفرات پیاده دشمن بیشتر به بصره رفت‌وآمد می‌کنند.

محور خونین‌شهر: جبهه منصورون: 1ـ در 24 ساعت گذشته، حجم آتش نیروهای دشمن مانند روز قبل بود ولی از ساعت 19:00 تاریخ 2/2/1361 آتش دشمن روی مواضع خودی، شدت بیشتری گرفت. تردد و حرکات دشمن کم و بیش در کلیه محور‌های داخلی و خارجی شهر همچنان ادامه داشت و یک‌سری خودروهای سنگین در ساعت 9:45 از پشت ساختمان پیش‌ساخته و همچنین یک ‌دستگاه بیل‌مکانیکی در سیل‌بند حفار در حال حرکت دیده شد. احتمالاً دشمن جدیداً 2 جاده را مورد استفاده قرار می‌دهد که جاده اولی در پشت ساختمان پیش‌ساخته و جاده دوم در کنار سنگ‌بری جاده شلمچه است.

2ـ یک فروند هلی‌کوپتر دشمن در ساعت 11:00 تاریخ 2/2/1361 از بالای مواضع توپخانه و نخلستان عریض گذر کردند که توسط نیروهای خودی مشاهده شدند. در ضمن 2 مرتبه ‌و هر بار یک فروند هلی‌کوپتر در ساعت‌های 16:20 و 16:35 در منطقه منصورون در حال گشت‌زنی دیده شد.

3ـ یک ‌دستگاه تانک که روی یک خودرو ماز قرار داشت، به‌طرف پل‌نو در حال حرکت بود.

4ـ دشمن از جاده جلوی نخلستان زیاد رفت‌وآمد می‌کند.

5ـ یک دستگاه لودر دشمن از طرف سیل‌بند و حفار وارد جاده اهواز شده و به‌طرف اهواز به‌راه خود ادامه داد.

6ـ در ساعت 17:40 تاریخ 2/2/1361 یک دستگاه کمرشکن به‌طرف جاده شلمچه دیده شد. همچنین در همین تاریخ ساعت 17:43، 12 دستگاه لودر از عریض به‌طرف جاده اهواز در حال حرکت دیده شد و 12 دستگاه بیل‌مکانیکی در حال کار در پشت مواضع خودی دیده شد.

7ـ توپخانه دشمن که در عریض قرار داشت، جدیداً در 3 موضع استقرار یافته است.

الف‌ـ 2 یا 3 قبضه توپ یدک در امتداد انبارهای عمومی با فاصله‌های هفت کیلومتر از مواضع خودی قرار دارد.

ب‌ـ مواضع توپخانه دشمن درون نخلستان و با فاصله بسیار زیاد از خط‌مقدم خودی (بیش از 15 کیلومتر) قرار گرفته است.

ج‌ـ توپخانه دشمن در ابتدای نخلستان عریض به‌فاصله‌ای حدود 13 کیلومتر از خط‌مقدم خودی قرار دارد که مختصات توپخانه مزبور براساس ثبت تیر توپ 175 میلیمتری خودی(81620 ـ24000) استقرار دارد، حدود تقریبی یک کیلومتر جلوتر به‌نظر می‌آید. در ضمن در 24 ساعت گذشته نیروهای خودی مواضع دشمن کافر را زیر آتش قرار دادند.

جبهه محرزی: 1ـ آتش دشمن در روزهای 2/2/1361 و 3/2/1361 در این محور همچنان پراکنده گزارش شده است. در ضمن با آتش برادران روی مواضع دشمن متجاوز تعدادی از مزدوران بعثی کشته و عده‌ای زخمی شدند. دشمن نیز با پرتاب خمپاره منور منطقه را همچنان مانند روز روشن می‌کند.

2ـ نتایج یک گروه گشتی از نیروهای خودی به‌شرح زیر است: در حدود 3500 متری کانال رو‌به‌روی دکل ابوذر در سمت چپ کانال به‌فاصله حدود 3 کیلومتر 3 گروه گشتی دشمن که استعداد هر گروه 30 نفر است، قرار دارد. در حدود 60 سنگر دشمن در شانه خاکی جاده قرار دارد که فاصله هر کدام از سنگرها با هم 60 تا 70 نفر است. این سنگرها با کیسه شنی ساخته شده‌اند و سقف ندارند و در جلوی آن‌ها سیم تلفن به‌موازات جاده قرار دارد. در ضمن حدود 6 سنگر که توسط برادران بازرسی شد، خالی از نیرو بود. در ساعت 23:00 به‌طرف جاده آسفالته به‌‌راه افتاده، در ضمن ارتفاع این جاده از سطح زمین حدود 2 متر و به‌طور متوسط در شب، هر دقیقه یک خودرو از روی جاده عبور می‌کند. در حوالی ساعت 23:00 تاریخ 2/2/1361 دو ستون از کامیون‌های دشمن به‌سمت خونین‌شهر حرکت می‌کردند. همین گزارش حاکی ‌است که احتمالاً از حدود مشارع تا خرائب که دشمن نیروی چندانی جهت پوشش منطقه ندارد، سنگرهای تأمین حاشیه را برای تأمین مواضع پشت جاده احداث کرده است. برادران پس از شناسایی، همگی سالم به‌پایگاه خود بازگشتند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،محورجنوب نیسان

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...