شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 19 - ارديبهشت - 1361

19/اردیبهشت/1361

 

قرارگاه نصر: کناره کارون: 1ـ در 24 ساعت گذشته، تبادل آتش بین طرفین ادامه داشت. همچنین تردد خودروهای دشمن از سه‌راهی خونین‌شهر به‌سمت خاکریزهای خود در روز 18/2/1361 افزایش یافته بود.

2ـ دشمن چند پرچم سفیدی را که جهت میدان مین خودش را مشخص می‌کرد(در منطقه حفار) برداشته است.

3ـ از ساعت 3:20 تا 4:00 روز جاری درگیری شدید بین توپخانه و کاتیوشای خودی و دشمن در آن سوی جاده اهوازـ خونین‌شهر ادامه داشت.

4ـ طبق آخرین گزارش‌های رسیده، دشمن در بعدازظهر روز 18/2/1361 در حال تعویض نیروهای خود در کناره کارون بود. همچنین در پشت سدبند پادگان دژ و در قسمت‌هایی از شرق، در حال تخلیه نیروهای پیاده خود بود.

5ـ دشمن تعدادی تانک در شمال سد‌بند اصلی(عراقی‌ها) مستقر کرده است.

محور خونین‌شهر(شلمچه): 1ـ دشمن در حال تخلیه مواضع خود در سمت راست تپه دژ و همین‌طور از سمت چپ دژ در امتداد سیل‌بند(30300 تا 29300) می‌باشد(حتی نفرات و وسایل خواب و خوراک خود را نیز تخلیه می‌کند).

2ـ تردد خودروهای دشمن در شهر خونین‌شهر زیاد و به‌‌سرعت انجام می‌گیرد. اکثراً یا در حال تدارک نیروها و یا در حال تخلیه شهر هستند. این خودروها در ستون‌های 3 تا 4 تایی حرکت می‌کنند.

3ـ طبق اظهارات یک اسیر جنگی، تانک‌های تیپ 10 زرهی عراق در منطقه نوار مرزی پشت سد خاکی آرایش یافته‌اند. عناصری از پیاده دشمن نیز پهلوی این تانک‌ها مستقر شده‌اند. وی همچنین اظهار داشت که تیپ ‌32 نیروی مخصوص عراق 4 یا 5 روز قبل از خانقین به‌طرف منطقه اهواز آمد و پس از 2 روز به شلمچه وارد شد. در حال حاضر تیپ‌ 32 نیروی مخصوص به‌طور کامل در جنوب جاده خونین‌شهرـ شلمچه گسترش یافته است. یادآوری می‌شود که تیپ‌ 32 نیروی مخصوص احتیاط تیپ 10 عراق است.

5ـ طبق اطلاعات رسیده، در تاریخ 18/2/1361 دشمن کافر در حال تخلیه نیروها و ادوات خود از طرف سیل‌بند مارد و حفار به‌طرف جاده اهواز و از سیل‌بند عرایض می‌باشد. همچنین از طرف پادگان و سیل‌بند دژ در حال تخلیه(از طریق جاده کشتارگاه به‌طرف پل دژ) می‌باشد.

قرارگـاه قـدس: 19/2/1361: الـف‌ـ دشـمن در مختــصات تقــریبی 80ـ53 نقشه 1:50000 غرب جفیر با یک آرایش زنجیری 12 دستگاه تانک، یک دستگاه تفنگ 106 میلیمتری، یک قبضه ضدهوایی 57 میلیمتری و تعداد بسیار کمی نیروی پیاده در جناحین جـاده آسفالته جفـیرـ نشـوه(شـرق و غـرب) مسـتقر کـرده اسـت. یادآوری می‌شـود کـه:

الف‌ـ دشمن از سلاح‌های پشتیبانی‌کننده خود هیچ‌گونه استفاده‌ای نمی‌کند، حتی از خمپاره‌انداز 60 میلیمتری.

ب‌ـ خاکریزهای دشمن فاقد سنگرهای سرپوشیده است و برای افراد پیاده هیچ‌گونه فعالیتی برای تحکیم مواضع آن‌ها دیده نمی‌شود.

پ‌ـ نیروهای پیاده دشمن در منطقه قرارگاه قدس بسیار کم هستند.

ت‌ـ دشمن فقط از جاده آسفالته حفاظت می‌کند و نسبت به‌جناح چپ خود هیچ‌گونه اعتنایی ندارد.

نتیجه: دشمن هنوز عقب‌نشینی دارد و این نیروها که مانده‌اند، فقط قصد تأمین دارند و امکان دارد تا صبح روز 20/2/1361 این منطقه را ترک گویند.

قراگاه قدس: تاریخ 20/2/1361: محور قدس‌3: دشمن 2 دستگاه تانک و یک دستگاه خودرو ایفا در مختصات 41ـ68 محور قدس‌3 مستقر کرده است. در همین مختصات 2 دستگاه لودر و بلدوزر مشغول فعالیت بودند.

محور قدس‌5: 1ـ دشمن 18 دستگاه تانک به‌صورت دایره ولی بدون سنگر، آرایش داده که در مختصات تقریبی 27ـ20 محور قدس‌5 مستقر شده‌اند.

2ـ دشمن تعدادی از افراد پیاده و یک قبضه ضدهوایی خود را در مختصات تقریبی 35ـ17 مستقر کرده است.

3ـ دشمن 15 دستگاه تانک، 4 دستگاه خودرو ایفا و یک قبضه ضدهوایی در مختصات تقریبی 29ـ20 مستقر کرده است.

طبق آخرین اخبار رسیده: الف: واحدهای لشکر‌ 5 مکانیزه ارتش عراق شامل: تیپ ‌15 مکانیزه(منها)، تیپ ‌20 مکانیزه(منها) و تیپ ‌26 زرهی در منطقه عمومی شلمچه مستقر هستند.

ب‌ـ تیپ ‌25 مکانیزه لشکر‌ 6 عراق در منطقه شلمچه مستقر است.

پ‌ـ به‌‌احتمال قوی، نیروهای موجود دشمن در منطقه قرارگاه قدس از لشکر ‌6 زرهی و احتمالاً از تیپ ‌56 زرهی زیر امر لشکر‌ 6 عراق می‌باشند.

قرارگاه نصر: تاریخ 20/2/1361: محـور خـونین‌شـهر(شـلمچه): 1ـ دشمن در ساعت 14:15 روز 19/2/1361 در حال تخلیه نفرات و ادوات زرهی خود از طریق سیل‌بند مارد و سیل‌بند حفار به‌طرف جاده اهواز و سیل‌بند عرایض و همچنین از طرف پادگان دژ و سیل‌بند پادگان دژ و از طرف جاده کشتارگاه به‌طرف پل‌نو بود. همچنین نفرات پیاده در کنار جاده کشتارگاه، منتظر وسیله‌ای هستند که آن‌ها را سوار کرده، به‌طرف شلمچه ببرد.

2ـ دشمن تانک‌های خود را که پشت سیل‌بند عرایض مستقر بودند، به‌منطقۀ نامعلوم انتقال داده است ولی نفرات پیاده در همین منطقه هنوز مستقر هستند.

3ـ تانک‌های دشمن هنوز در سمت راست جاده اهواز در جای خود مستقر هستند. همین‌طور مواضع پشتیبانی در سمت راست جاده اهوازـ خونین‌شهر مستقر است.

4ـ در روز جاری 3 قبضه تفنگ 106 میلیمتری دشمن از طرف جاده اهواز به‌طرف سیل‌بند عرایض در حال حرکت بودند. در همین وقت 3 دستگاه خودرو پر از نفرات از جاده کمربندی به‌طرف خیابان آرش در حرکت بودند.

5ـ تبادل آتش در 24 ساعت گذشته همچنان ادامه داشت. آتش دشمن در این روز 20/2/1361 از شدت کمتری برخوردار بود.

6ـ دشمن در پشت سیل‌بند عرایض تعدادی نیروی پیاده مستقر کرده است.

7ـ دشمن در سمت چپ پادگان دژ تعدادی نیرو و ادوات سنگین و سبک مستقر کرده است.

8ـ دیده‌بان در سمت راست پادگان دژ مستقر است.

9ـ به‌وسیله تفنگ 106 میلیمتری نیروهای اسلام، خطوط‌‌مقدم دشمن زیر آتش قرار گرفت که چند ساعتی از فعالیت آن‌ها در این منطقه جلوگیری به‌عمل آمد.

جزیره مینو: 1ـ دشمن در روز جاری تیراندازی‌های محدودی در این محور اجرا کرد. همچنین توپخانه‌اش چندان فعالیتی نداشته است.

2ـ با آتش تفنگ 106 میلیمتری برادران سپاه پاسداران، یک سنگر اجتماعی مزدوران منهدم شد و تعدادی از بعثیون کشته و زخمی شدند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه نصر،کناره کارون

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...