شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 22 - ارديبهشت - 1361

22/اردیبهشت/1361

 

قرارگاه قدس: قدس‌3: 1ـ 24 دستگاه تانک به‌صورت دایره‌ای در مواضع قبلی خود آرایش گرفته‌اند(منطقه قدس‌3) و 3 قبضه توپ 130 میلیمتری از داخل خاک عراق و 2 قبضه خمپاره 120 میلیمتری در نوار مرز از این نیروها پشتیبانی می‌کنند.

2ـ دشمن یک گردان پیاده خود را از مواضع قبلی برداشته و در 8 کیلومتری راست (ایستگاه حسینیه) مستقر کرده است.

3ـ دشمن در حال فعالیت مهندسی با وسایل(لودر، بلدوزر و بیل‌مکانیکی) در مواضع خود در منطقه قدس‌3 است.

قدس‌5: 1ـ دشمن 6 دستگاه تانک در کیلومتر 70 به‌طرف کیلومتر 60 مرز مستقر کرده و قسمتی از جادۀ دژ را به‌تصرف درآورده است.

2ـ دشمن از کیلومتر 60 جاده مرزی به‌طرف کوشک و به‌طرف خط مرزی قائمه و در جلوی مرزهای ما مشغول کندن خندق است.

3ـ حملات هوایی دشمن، بسیار زیاد شده است، به‌طوری‌که روزانه چندین نوبت با بمب‌های خوشه‌ای و دیگر بمب‌ها مبادرت به‌بمباران مناطق نظامی ما می‌کند.

4ـ دشمن از کیلومتر 70 جاده اهوازـ خونین‌شهر به‌بعد هیچ‌گونه نیروی دفاعی ندارد.

نظریه: با توجه به این‌که دشمن در حال زدن استحکامات در نوار مرزی و رو‌به‌روی کوشک می‌باشد، باید هر چه سریع‌تر این مزدوران را از سرزمین اسلامی ایران بیرون کرد. در غیر این صورت دشمن مشغول استحکامات پدافندی می‌باشد.

قرارگاه نصـر: خونین‌شهر(شلمچه): جبهه منصـورون: 1ـ طبق گزارش رسیده، آتش دشمن در 24 ساعت گذشته روی مواضع نیروهای خودی، کم بود. همچنین یک دستگاه لودر دشمن در سمت راست جاده، نزدیک پادگان ارتش به‌طرف جاده اهواز در حال احداث خاکریز دیده شد.

2ـ تردد خودروهای دشمن از طرف جاده اهواز زیاد شده است که همگی پر از نیرو، از طرف اهواز حرکت کرده و در حال حرکت به‌طرف پلیس‌راه دیده شده‌اند.

3ـ دشمن 10 دستگاه تانک تی‌ـ‌72 خود را در سیل‌بند عرایض مستقر کرده است.

4ـ تعدادی نیرو به همراه چندین دستگاه خودرو در سیل‌بند پادگان دژ مستقر هستند.

5ـ نیروهای دشمن در 24 ساعت گذشته، مشغول احداث سنگر جلوی جاده حفار بودند.

6ـ توسط تفنگ 82 میلیمتری برادران پاسدار، مناطق(ساختمان‌های کتابی، بانک ‌ملی و دادگستری) منهدم شد. همچنین به‌وسیله نارنجک تفنگی برادران پاسدار یک سنگر تیربار دشمن منهدم شد.

7ـ توسط خمپاره‌اندازهای 81 میلیمتری، 82 میلیمتری و 120 میلیمتری برادران پاسدار مناطق و ساختمان‌های کشتارگاه، پلیس‌راه، کمربندی، سیل‌بند و همچنین خط ‌آتشی به‌‌مدت چند دقیقه در کناره کارون اجرا شد که از تلفات و ضایعات وارده اطلاع دقیقی در دست نیست.

8ـ توسط توپخانه نیروهای رزمنده اسلام دهکده عرایض و سمت چپ و راست آن و سیل‌بند عرایض و تانک‌های مستقر در آن منطقه که به‌طرف نیروهای خودی آتش اجرا می‌کردند، زیر آتش قرار گرفت و ضایعات بر دشمن وارد آمد. همچنین ادوات زرهی و نفرات دشمن مستقر در پشت پادگان دژ زیر آتش نیروهای اسلام قرار گرفت که از تلفات و ضایعات وارده اطلاع دقیقی در دست نیست.

9ـ دشمن در مختـصات زیر نیروهای خـود را گسـترش داده اسـت: الـف‌ـ یک گروه شناسایی رزمی در حد یک گردان(منها)، در مختصات 02ـ68 نقشه 1:50000 شهر تنومه (عراق).

ب‌ـ یک تیپ پیاده مکانیزه در مختصات 98ـ‌98 نقشه 1:50000 شهر تنومه(عراق).

پ‌ـ یک گردان توپخانه در مختصات 93ـ83 نقشه 1:50000 شهر تنومه(عراق).

ت‌ـ یک گردان توپخانه در مختصات 90ـ84 نقشه 1:50000 شهر تنومه(عراق).

ث‌ـ یک گردان توپخانه در مختصات 85ـ83 نقشه 1:50000 شهر تنومه(عراق).

ج‌ـ یک گردان توپخانه در مختصات 95ـ86 نقشه 1:50000 شهر تنومه(عراق).

متفرقه: 1ـ دشمن در غرب مرز و امتداد نوار مرزی در عمق 3 کیلومتری، در حال تثبیت مواضع است، درخواست سیم‌کشی تلفن کرده و همچنین درخواست مین ضدتانک کرده است. نیروهایی که در غرب کارون و در داخل مثلث هستند، جزو تیپ‌ 44 پیاده و تیپ ‌301 مستقل هستند. ظرف دیروز و پریروز، گردان ‌3 تیپ ‌44 از منطقه خارج شده است.

2ـ از امروز صبح تا به‌حال، گردان ‌2 تیپ ‌44 در حال خروج است. دشمن در غرب کارون و قسمت مثلث‌شکل خطوط دوم و سوم خود را مین‌گذاری کرده و دستور داده شده که تیپ‌ 44 تا فردا منطقه را ترک کند.

3ـ در شمال‌غربی و جنوب‌غربی شلمچه، نیروهای پیاده دشمن کمبود مهمات آر.پی.جی‌7 و خمپاره دارند و مهمات توپخانه لشکری دشمن محدود است. همچنین مهمات تانک‌های تی‌ـ62 محدود است.

4ـ دشمن هواپیماهای خودی را فقط با سطح پرواز پایین، شناسایی می‌کند. سطح پرواز هواپیماهای دشمن به‌‌دلیل دور بودن از موشک‌های ما بالا می‌باشد.

5ـ دشمن از نظر نیروی پیاده سخت در مضیقه است. شب‌ها کمین‌هایی به‌استعداد یک دسته تانک به‌جلو می‌فرستد. این کمین‌ها نزدیکی‌های صبح به‌‌مکان اصلی خود برمی‌گردند. دشمن قصد دارد با حرکت‌های ایذایی در امتداد نوار مرزی و خاکریز دژ، حرکت نیروهای ما را در منطقه شلمچه کند نماید.

6ـ روحیه دشمن به 50 درصد رسیده است. یکی از فرماندهان ارشد عراق سرهنگ ستاد محمد رشید در درگیری دو روز اخیر کشته شده است. دشمن کمبود پرسنل زرهی خود را از دانشکده افسری و دانشکده زرهی تأمین می‌کند. اکثر خدمه واحدهای زرهی دشمن فاقد آموزش می‌باشند. هر تانک، سه خدمه دارد.

7ـ محاسبه مناطقی که در اشغال نیروهای دشمن بوده و در عملیات بیت‌المقدس توسط نیروهای رزمنده اسلام آزاد شد، به‌‌قرار زیر است:

الف‌ـ کل مناطق که در اشغال نیروهای دشمن بود، حدود 5400 کیلومتر مربع است.

ب‌ـ مناطقی که در مرحله یکم و دوم عملیات بیت‌المقدس توسط نیروهای اسلام آزاد شده، حدود 1100 کیلومتر مربع است.

پ‌ـ مناطقی را که دشمن خود تخلیه و عقب‌نشینی کرده، حدود 3900 کیلومتر مربع است.

ت‌ـ کل اراضی آزاد شده تا تاریخ 22/2/1361 حدود 5000 کیلومتر مربع می‌باشد. حدود 400 کیلومتر مربع دیگر در اشغال نیروهای دشمن است که ان‌شاءالله آن‌ هم آزاد خواهد شد.

ث‌ـ اول خط مرزی که در اشغال دشمن بوده، حدود 180 کیلومتر بوده که حدود 17 کیلومتر آن در مرحله دوم عملیات، آزاد شد و حدود 138 کیلومتر توسط دشمن تخلیه شده است. کل خطوط مرزی آزاد شده تا تاریخ 22/2/1361 حدود 155 کیلومتر بوده که حدود 25 کیلومتر دیگر در اشغال نیروهای دشمن است و ان‌شاءالله آن هم آزاد خواهد شد.

دـ آمار اسرای مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس تا تاریخ 22/2/1361 جهت اطلاع:

افسر       15 نفر

درجه‌دار        64 نفر

سرباز     215 نفر

جمع کل اسرا     294 نفر

توضیح: جمع کل اسرای مرحله اول و دوم و سوم عملیات بیت‌المقدس تا کنون 22/2/1361 به 5124 نفر رسیده است. از این عده، 168 نفر افسر، 863 نفر درجه‌دار و 4039 نفر سرباز می‌باشند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،خاک عراق

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...