شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 24 - ارديبهشت - 1361

24/اردیبهشت/1361

 

قرارگاه قدس: تاریخ ‌24/2/1361:

16:30  قرارگاه قدس اعلام کرد که دشمن در این ساعت اقدام به‌پاتک در نزدیکی پاسگاه شهابی کرده است.

16:30  دشمن یک خاکریز را در منطقه قدس اشغال کرده است.

17:00  حمله پاتک دشمن در این ساعت متوقف شد.

17:10  قرارگاه قدس اعلام کرد که نیروهای دشمن در پاتک خود متوقف شدند، ضمن این‌که نیروهای خودی توانستند 2 دستگاه تانک را به‌غنیمت در آورده، دشمن را مجبور به عقب‌نشینی کنند. در ضمن قدس‌3 اعلام کرد که وضعیت من خوب است.

17:30  به قرارگاه قدس دستور انهدام نیروهای دشمن داده شد.

21:00  قرارگاه قدس اعلام کرد که بنا به‌گزارش رسیده: دشمن به یگان‌های خود اعلام کرده که یک ستون از نیروهای ایرانی به‌طرف پاسگاه شهابی در حرکت هستند. به آن‌ها اجازه دهید که جلو بیایند، بعد ما آن‌ها را سرکوب خواهیم کرد.

21:25  به‌نیروهای [قرارگاه ] فتح دستور آماده‌باش داده شد تا در صورت لزوم وارد عمل شوند.

21:30  نیروهایی که در منطقه قرارگاه قدس پاتک کرده‌اند، عبارتند از: تیپ ‌16 زرهی و تیپ ‌30 زرهی از لشکر 6 عراق که بین این دو تیپ شکاف وجود دارد. به قرارگاه قدس دستور داده شد که نیروهای خودی را از این شکاف وارد عمل کند.

21:31  قرارگاه قدس اعلام کرد که دشمن خاکریز اول نیروهای خودی را تصرف کرده و موفق شده که تعدادی تانک و خودرو به‌غنیمت در آورد و تعدادی از نیروهای خودی را اسیر کند.

21:32  بنا به‌گزارش رسیده از قرارگاه قدس، دشمن یگان سوار زرهی تیپ‌ 3 زرهی از لشکر ‌16 زرهی(خودی) را محاصره کرده است.

21:33  به قرارگاه قدس اعلام شد که دشمن احتمالاً با توجه به‌سابقه‌ای که دارد، (از لشکر ‌16 زرهی) عملیات را ادامه خواهد داد.

21:34  به قرارگاه قدس اعلام شد که این حمله دشمن احتمالاً انحرافی بوده تا تمرکز نیرو به‌وجود آورد و بعد در ایستگاه حسینیه به‌پایین، با اجرای یک پاتک سنگین ضربه‌‌کاری خود را به‌نیروهای رزمنده اسلام وارد آورد.

21:35  قرارگاه قدس اعلام کرد که دشمن پاسگاه شهابی را تصرف کرده است.

21:53  قرارگاه قدس وضع را عادی توصیف کرده و اعلام کرد که هنوز درگیری پراکنده ادامه دارد.

21:55  قـرارگاه قدس اعلام کرد که دشـمن، پشـت جـاده اهـوازـ خونین‌شهر(غـرب) را به‌طور پراکنده زیر آتش دارد.

22:13  بنا به‌گزارش رسیده: الف‌ـ نیروهای پشتیبان دشمن که در این حمله پشتیبان نیروهای در خط خود بودند، راه را گم کرده و درخواست یک گروه شناسایی برای الحاق این نیرو به‌نیروهای در خط را کرده‌اند. این گروه دشمن سریعاً برای نیروهای پشتیبان اعزام شد.

ب‌ـ دشمن تا کنون 25 نفر از نیروهای ما را اسیر و 2 دستگاه نفربر را به‌غنمیت گرفته است.

ج‌ـ محل گسترش این یگان(پشتیبان)، پشت جاده آسفالته(شمال جاده) است.

دـ نیروهای پیاده دشمن در شمال جاده و در پشت پاسگاه شهابی مشغول سنگرکنی هستند.

ه‌ـ واحدهای در خط دشمن(نزدیک به‌پاسگاه شهابی) گسترشی در حدود 2 کیلومتر از غرب و یک کیلومتر از سمت شرق را اجرا کرده‌اند.

و‌ـ از هر گردان تانک دشمن، یک گروهان تانک جلو آمده‌ و در حال حاضر گردان‌ها نیز در حال جلو آمدن هستند و می‌خواهند گسترش یابند.

22:25  نیروهای احتیاط دشمن نیز عمل الحاق به‌نیروهای در خط خود را انجام داده‌اند. در ضمن، دشمن با 2 تیپ و 2 گردان و یک تیپ پیاده حمله کرده و 2 تیپ در پشتیبانی دارد.

22:27  قدس‌3 اعلام کرد که دشمن از سمت راست، مرا دور زده و من در محاصره هستم. ارتباط گردان زرهی(خودی) قطع شده است. به‌نظر می‌رسد که پرسنل گردان اسیر شده‌اند و یا در بیابان، سرگردان هستند. جاده جفیر تا سه‌راهی(به‌مختصات 46ـ30) به‌وسیله دشمن مزدور اشغال شده است.

22:35  احتمال می‌رود که دشمن، توپخانه 130 میلیمتری نیروهای خودی را در منطقه درگیری، دور بزند. قرارگاه قدس اعلام کرد که نیروهای خودی در محاصره کامل قرار گرفته‌اند و حلقه محاصره لحظه‌به‌لحظه تنگ‌تر می‌شود. توپخانه در آستانه سقوط قرار گرفته و تعدادی از تانک‌های خودی به‌غنیمت در آمدند. هر چه زودتر یک تیپ از جفیر و از سمت شرق به‌غرب، پیشروی کند.

22:45  دشمن در حال آوردن یک گردان از واحد احتیاط خود برای پشتیبانی نیروهای در خط می‌باشد.

23:37  دشمن در این ساعت سازماندهی و نیروهای خود را اضافه کرده و جناحین چپ و راست خود را تقویت و سازماندهی کرده است تا پاتک بعدی را شروع کند.برای شناسایی، در جلوی خود گلوله منور شلیک می‌کند.

قرارگاه نصر: 1ـ فتح‌4، هلی‌کوپترهـای دشـمن در سـاعات 12:30 و 20:30 روز 23/2/1361 در چندین نوبت نیروهای خودی را زیر شلیک موشک‌های خود قرار دادند. در همین ساعات دشمن در حال تحکیم مواضع خود بود.

2ـ دشمن تحرکات زیادی در محور جاده آسفالته(شلمچه) در روز جاری داشته است که نفرات آن‌ها به‌خوبی دیده می‌شدند.

3ـ دشمن با مستقر کردن چند ضدهوایی و چندین دستگاه تانک در محور جاده آسفالته (شلمچه) تا حدودی روی جاده مسلط شده است. شب گذشته آتش‌تهیه سنگین و سبک روی مواضع نیروهای خودی داشت.

4ـ هواپیماهای دشمن در شب 23/2/1361 مبادرت به‌ریختن بمب‌های منور کردند.

5ـ دشمن یک‌ سری سیم‌خاردار به‌‌موازات جاده دژ به‌فاصله 3 کیلومتری از طرف چپ کشیده است. از طرف دیگر، به‌‌موازات خط عمود بر جاده دژ نیز یک‌ سری سیم‌خاردار کشیده است.

6ـ وضعیت زمین در سمت چپ جاده آسفالته شلمچه بسیار نرم و برای خودروهای شنی‌دار و سنگین غیرقابل عبور است. همچنین دشمن در این منطقه در مجموع 3 قبضه تیربار کالیبر‌75 و یک ضدهوایی مستقر کرده که دائماً روی نیروهای خودی آتش می‌گشایند. در ضمن دشمن 2 قبضه خمپاره‌انداز 60 میلیمتری، یک آتشبار و یک دستگاه کاتیوشا در فاصله کمی پشت‌ سر این ضدهوایی‌ها مستقر کرده است.

7ـ دشمن یک جاده خاکی عمود بر جاده دژ به‌فاصله 2 کیلومتری نیروهای خودی و حدود 500 متر مانده به سیم‌خاردار احداث کرده است.

8ـ نیروهای پیاده دشمن در منطقه عملیاتی تیپ 17 قم به‌فاصله 500 متری این تیپ مبادرت به‌کندن سنگر کرده‌اند. در ضمن تانک‌ها و نفربرهای دشمن در این منطقه تا 3 کیلومتر پایین‌تر از خاکریز مرزی، حدود 60 دستگاه بوده است.

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،پاسگاه شهابی

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...