شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 26 - ارديبهشت - 1361

26/اردیبهشت/1361

 

قرارگاه قدس: محور قـدس3: 1ـ دشمن در ساعت 16:00 تاریخ 24/2/1361 زیر پوشش آتش تهیه شدید به‌موضع نیروهای اسلام در مختصات 71ـ‌44 تک کرد که موفق شد خطوط مقدم نیروهای اسلام را در این محور به‌تصرف در آورد.

2ـ تعداد نیروهای تک‌کننده در این حمله(70 دستگاه تانک و نفربر) بوده است.

3ـ گسترش نیروهای دشمن در دو جناح شرقی و غربی، پاسگاه شهابی بوده است.

4ـ غنایمی که در این تک دشمن به‌دست نیروهای دشمن افتاد، عبارت بودند از:

الف‌ـ 8 دستگاه لودر و بلدوزر.

ب‌ـ دو یا سه دستگاه تانک چیفتن و 2 دستگاه خودرو تویوتا(که بیسیم روی آن‌ها سوار بود).

ج‌ـ 2 دستگاه تانک و 3 دستگاه نفربر از سپاه پاسداران منهدم شده است.

دـ به‌اسیر درآمدن 25 نفر از نیروهای اسلام به‌دست دشمن مزدور.

5ـ در ساعت 4:00 روز 25/2/1361 نیروهای رزمنده اسلام با یک یورش برق‌آسا از دو سمت به‌دشمن مزدور حمله کردند و موفق شدند 3 دستگاه تانک را منهدم کنند و دشمن مجبور به‌عقب‌نشینی شد. در ضمن، تعداد نیروهای دشمن در جناح غربی پاسگاه شهابی 80 دستگاه تانک و نفربر می‌باشد.

6ـ خسارات وارده به‌نیروهای خودی در حمله تاریخ 25/2/1361، 4 دستگاه نفربر منهدم شد و به‌چند دستگاه خودرو آسیب وارد آمد.

7ـ ‌گزارش‌های رسیده از قرارگاه قدس حاکی ا‌ست: 1ـ دشمن در ساعت 15:30 تاریخ 24/2/1361 آمادگی خویش را برای پاکسازی پاسگاه شهابی از نیروهای اسلام به‌فرماندهان خود اعلام می‌کرد.

2ـ واحدهای عمل‌کننده دشمن در این حمله عبارت بودند از: تیپ 16 زرهی لشکر 6 زرهی با یک گردان پیاده‌مکانیزه از یک طرف و از طرف دیگر تیپ 30 زرهی با 2 گردان پیاده‌مکانیزه.

3ـ هدف دشمن از این حمله عبارت بود از: انهدام نیروهای اسلام‌ و به‌تصرف در آوردن جاده آسفالته جفیر.

4ـ گسترش دشمن در این حمله عبارت بود از: تیپ 16 زرهی از جناح غربی عمل کند، تیپ 30 زرهی از جناح شرقی عمل کند و واحدهای پیاده از وسط پیشروی و به‌مواضع نیروهای اسلام یورش بیاورند.

5ـ خسارات وارده به‌دشمن عبارتند از: انهدام 3 دستگاه تانک، 3 دستگاه نفربر، 2 قبضه خمپاره‌انداز و 4 دستگاه خودرو و مجروح شدن معاون گروهان به‌نام ستوان‌یکم کمال.

6ـ آخرین وضعیت دشمن در محور قدس3 چنین گزارش شده است: دشمن در مواضع به‌تصرف درآورده خویش تحکیم هدف می‌کند. قرار بر این بوده که دشمن در ساعت 5:50 تاریخ 25/2/1361 دو بار تک کند ولی چون شناسایی کافی نداشته، فعلاً متوقف شده و تحکیم مواضع می‌کند.

لازم به‌توضیح است که آتش طرفین تا ساعت 11:00 تاریخ 25/2/1361 شدید بود.

محور قدس4: 1ـ در وضعیت استقرار و استعداد نیروهای دشمن در محور قدس4 (منطقه عمومی) کوشک تغییر قابل‌توجه‌ای دیده نشده است.

2ـ فعالیت دشمن در محور قدس4 شدید گزارش ‌شده. این فعالیت در امتداد و خاکریز نوار مرزی که قسمتی از آن در تصرف نیروهای اسلام است، می‌باشد.

3ـ به‌نظر می‌رسد که دشمن در حال کندن یک خندق در این محور می‌باشد(منطقه عمومی نوار مرزی کوشک).

4ـ آتش دشمن در محور قدس4 از شدت نسبتاً زیادی برخوردار است.

5ـ تانک‌ها و تفنگ 106 میلیمتری دشمن در این محور بسیار فعال می‌باشد.

محور قدس2: 1ـ گزارش‌های رسیده از قدس2 حاکی‌ است: دشمن در ساعت 4:00 روز 25/2/1361 طـی یـک عملیـات، منطقـه دژ را از مختـصات 06ـ16 در امتداد شمال تا مختصات 14ـ16 به‌تصرف در آورد و بعد از انهدام یک گروهان از نیروهای پیاده، خود در این منطقه تحکیم هدف می‌کند. در ضمن، دشمن در این عملیات 5 اسیر(2 نفر مجروح می‌باشند) می‌دهد.

2ـ وضعیت عمومی منطقه در این ساعت آرام و عادی توصیف شده است.

قرارگاه نصـر: محـور نصـر3: 1ـ دشمن به‌فاصـله 1500 متری نیروهای نصر3 را مین‌گذاری کرده است. این میدان مین در 200 متری سیل‌بند دشمن قرار دارد. در ضمن این میدان مین از جاده به‌طرف غرب، امتداد پیدا می‌کند. دشمن این میدان مین را جدیداً ایجاد کرده است. همین‌طور دور این میدان مین را سیم‌خاردار کشیده‌اند که در هر 150 تا 200 متر یک معبر وصولی وجود دارد. دشمن هنگام حمله نیروهای اسلام، با عجله این معابر وصولی را با مین پوشانده است.

2ـ در پشت سیل‌بند دشمن در محور نصر3، تردد خودروها و نفرات مشاهده می‌شود.

محور نصر5: گزارشات رسیده از نصـر5 حاکـی ا‌سـت: 1ـ در فاصله 1600 متری نیروهای خودی، یک تپه خاکی سفید‌رنگ کله‌قندی شکل، به‌ارتفاع 5/1 متر وجود دارد(در فاصله 1670 متری خاکریز جدید دشمن که مقابل سدبند عرایض احداث شده). این خاکریز 300 متر به‌طرف غرب امتداد دارد و فاصله آن تا سدبند عرایض حدود 80 متر است.

2ـ دشمن هیچ‌گونه میدان مینی در جلوی خاکریز جدید خود و همین‌طور محوطه بین خاکریز جدید تا سدبند عرایض احداث نکرده است.

3ـ دشمن یک سنگر کمین در کنار سدبند عرایض(در شمال) به‌طول 2 متر و به‌عرض یک متر احداث کرده که نیرویی از دشمن(چه در سنگر کمین و چه در پشت خاکریز) وجود ندارد.

4ـ دشمن این خاکریز جدید را 3 تا 4 روز پیش احداث کرده است.

5ـ دشمن در مقابل نیروهای نصر5 و به‌فاصله 500 متری، یک موضع به‌شکل(U) احداث کرده که طول هر پهلوی آن 10 تا 12 متر می‌باشد. فاصله دو پهلوی این موضع از یکدیگر حدود 5 متر است. جهت این موضع به‌سمت خاکریز نیروهای خودی است. همین‌طور 2 سنگر کمین، حدود 10 متر بالاتر از این نقطه و با فاصله 20 متری از یکدیگر ایجاد کرده است. همچنین دشمن در 900 متری نیز یک جاده خاکی هم‌سطح زمین احداث کرده که یک سیم تلفن به‌موازات جاده و در امتداد آن کشیده شده است. یک موضع دیگر به‌شکل(U) که پهلوی آن به‌موازات جاده خاکی و جهت آن روبه‌روی نیروهای خودی است، دیده شده است. این موضع، 10 متر بالاتر از جاده خاکی و در فاصله 1000 متری جاده خاکی دیگری است که دشمن به‌تازگی احداث کرده است.

محور نصر6: در 24 ساعت گذشته، دشمن آتش شدیدی از کناره کارون تا محل استقرار دژهای نیروهای خودی(به‌فاصله 2 کیلومتر) اجرا کرد. همین‌طور در 400 متری نیروهای نصر6 نیز خط آتش به‌وسیله خمپاره 60 میلیمتری و سلاح‌های سبک اجرا کرد.

محور آبادان(جزیره مینو، کناره اروند و کناره کارون): 1ـ در 48 ساعت گذشته تبادل آتش بین طرفین همچنان ادامه داشت که در شب‌ها این آتش سنگین‌تر بود.

2ـ دشمن در کناره اروند و در مقابل نیروهای خودی، نیروهای خود را تقویت کرده است.

متفرقه: گردان تانک المعتصم از تیپ 12 لشکر 3 زرهی عراق از پل روی کانال شمال شلمچه عبور کرده و در جناح راست گردان تانک شرحبیل از لشکر 5 ارتش عراق مستقر شده است.

گزارش‌های رسیده از یکی از واحدهای دشمن مستقر در غرب ایستگاه حسینیه به‌فرماندهی خود حاکی ا‌ست، سریعاً درخواست کلیه احتیاجات سبک به‌اندازه کافی کرده است. همچنین درخواست یک دستگاه خودرو خالی برای جابه‌جایی وسایل کرده که فرمانده به‌ این واحد در جواب گفته کلیه ماشین‌های موجود پر از بار است و ماشین خالی فعلاً نداریم.

پیوست گزارش نوبه‌ای شماره 31 تاریخ 26/2/1361

خلاصه بازجویی از پناهنده سرباز وظیفه صلاح احمد شریف جمعی گروهان 38 حمل‌و‌نقل لشکر 11 پیاده ارتش عراق:

1ـ قبلاً در حدود 6 ماه در مرز ترکیه‌ـ بغداد خدمت می‌کرده که مسؤولیتش راننده خودرو بوده و در ساعت 19:30 تاریخ 25/2/1361 در مقابل ایستگاه حسینیه خود را به‌رزمندگان اسلام تسلیم کرده است.

2ـ از حدود 19 روز پیش مرخصی‌ پرسنل لغو شده است. همین‌طور از 20 روز پیش به ‌ما آماده‌باش کامل داده شد.

3ـ پناهنده اظهار می‌دارد که در منطقه شلمچه حدود 50 فروند هلی‌کوپتر دیدم. همچنین اظهار می‌دارد که نیروهای زیادی از زرهی و پیاده در منطقه شلمچه دیدم که احتمالاً 2 لشکر می‌باشد.

4ـ قرار است که ارتش عراق با شرکت واحدهایی از ارتش‌های مصر، اردن‌ و عربستان سعودی در تاریخ 27/2/1361 در غرب کارون دست به یک حمله بزند و مواضع از دست‌داده را دوباره از نیروهای اسلام پس بگیرد.

5ـ نیروهایی که از پاسگاه طلاییه تا خرمشهر مستقر می‌باشند، عبارتند از: تیپ 419 پیاده، تیپ 30 زرهی، تیپ 23 زرهی، تیپ 17 زرهی و تیپ 10 زرهی.

6ـ نیروهای احتیاط دشمن، جیش‌الشعبی و نیروهای زرهی می‌باشد که الان در منطقه شلمچه استقرار دارند.

7ـ دشمن در نشوه نیروهای زیادی را متمرکز کرده(پناهنده اظهار می‌دارد که من نمی‌دانم این نیروها از چه لشکری هستند) ولی این نیروها زرهی و پیاده هستند.

8ـ حدود 4 روز قبل، یک فروند هواپیمای میگ‌ـ 21 عراق واحدهای خودشان را اشتباهاً بمباران می‌کنند که در همان لحظه هدف آتش پدافند نیروهای عراقی قرار گرفته و سرنگون می‌شود.

9ـ پناهنده اظهار می‌دارد که در نشوه 20 قبضه کاتیوشا و 3 پایگاه موشکی زمین‌به‌زمین (9 متری) دیده است.

10ـ وضعیت عمومی شهر بصره خوب نیست، به‌طوری‌ که مردم منطقه تنومه بر اثر بمباران توپخانه نیروهای ایرانی فرار کرده‌اند و بقیه آماده خروج از شهر هستند. ناگفته نماند که ارتش عراق نیز آن‌ها را به‌زور از منطقه خارج می‌کند.

11ـ در منطقه شعیبه ‌و دلهمیه، انبار مهمات نیروهای عراقی است(شعیبه‌ و دلهمیه در شمال بصره واقع است).

12ـ شب‌ها در شهر بصره به‌واحدهای نظامی تیراندازی می‌شود. در شهر بصره نیروهای نظامی مستقر هستند ولی من استعداد آن‌ها را نمی‌دانم که چقدر است.

13ـ پناهنده اظهار می‌دارد که روحیه سربازانی که با من بودند، ضعیف می‌باشد زیرا اولاً از جنگ خسته شده‌اند، ثانیاً ارتش عراق آن‌ها را به‌زور به‌جبهه می‌آورد و ثالثاً دولت بعث بین عرب‌زبانان، تبعیض قائل می‌شود.

14ـ فرمانده گروهان 38 حمل‌و‌نقل لشکر 11 پیاده ارتش عراق سرگرد حامد می‌باشد.

15ـ 10 قبضه توپ 175 میلیمتری دیدم که 5 قبضه آن در جبهه و 5 قبضه دیگر در منطقه شعیبه ‌مستقر است.

16ـ پناهنده اظهار می‌دارد که در منطقه‌ای که من، خود را تسلیم نیروهای اسلام کردم(مقابل ایستگاه حسینیه در مرز)، 5 آتشبار توپخانه که کالیبر آن‌ها(105 میلیمتری‌، 122 میلیمتری‌، 130 میلیمتری و 180 میلیمتری) بود. در همین منطقه 3 تا 4 قبضه کاتیوشا دیدم.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،محورقدس

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...