شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 27 - ارديبهشت - 1361

27/اردیبهشت/1361

 

قرارگاه قدس: قدس3: 1ـ دشمن در جلوی پاسگاه شهابی تقریباً به‌فاصله 300 متری 2 دستگاه تانک مستقر کرده است. همچنین 12 دستگاه تانک، 2 دستگاه نفربر بی.ام.پی و یک دستگاه لودر در امتداد پاسگاه شهابی تا سیل‌بند اول مستقر شده است. در ضمن، لودر دشمن در حال فعالیت می‌باشد.

2ـ دشمن از سیل‌بند اول تا 300 متر مانده به‌سیل‌بند دوم(در امتداد پاسگاه شهابی) 46 دستگاه تانک و نفربر مستقر کرده است. دشمن در این منطقه، نیرو و تانک‌هایش را تقویت کرده است.

3ـ دشمن در سمت چپ جاده، نیروهای خود را به‌طول 2 کیلومتر و در پشت خاکریزی که با پاسگاه شهابی یک کیلومتر فاصله دارد، به‌طول 2200 متر 25 دستگاه تانک گسترش داده است. یادآوری می‌شود که پشت خاکریزهای جدید خودی، خالی از دشمن است. همچنین در پشت خاکریزهای قبلی نیروهای خودی، به‌فاصله 5/2 کیلومتر خالی از نیروی دشمن است. دشمن در امتداد آن، به‌فاصله 2 کیلومتر نیروهای پیاده خود را مستقر نموده و بعد از آن 2 کیلومتر جاده خالی از نیروی پیاده بوده ولی 15 دستگاه تانک در این محور مستقر شده است.

4ـ در شب 26/2/1361 دو دستگاه آمبولانس خودی اشتباهاً تا پاسگاه شهابی رفته و به‌دست دشمن اسیر شد. دشمن در جا نفرات آمبولانس را شهید کرده است.

5ـ دشمن در این منطقه(قدس3) به‌نیروهای خودش تحرک زیادی می‌دهد.

قدس4: در ساعت 1:15 تاریخ 27/2/1361 عملیات بیت‌المقدس با رمز یاعلی‌بن‌ابیطالبعلیه‌السلام شروع شد و برادران توانستند تعدادی از نیروهای دشمن را منهدم و در ساعت 4:15 بامداد 27/2/1361 در نوار مرزی(منطقه قدس4) مستقر و تحکیم مواضع نمایند.

عملیات از 3 جناح شروع شد که یک جناح آن از طرف کوشک برای انهدام تانک‌های دشمن بود که برادران بدون نتیجه به‌مقر اصلی بازگشتند. دو جناح دیگر یکی از طرف جنوب به‌سمت شمال و دیگری از شمال به‌سمت جنوب، عملیات خویش را آغاز کرد و با حملات غافلگیرانه‌ای توانستند نیروهای دشمن را ‌عقب رانده و در نوار مرزی(جلوی دژها) مستقر شوند. در نتیجه غنایم زیر به‌دست نیروهای رزمنده اسلام افتاد:

1ـ توپ ضدهوایی، یک قبضه.

2ـ موشک سهند، 2 قبضه.

3ـ تفنگ 106 میلیمتری، 2 قبضه.

4ـ خمپاره‌انداز 82 میلیمتری، 2 قبضه.

5ـ تانک و نفربر، 5 دستگاه.

6ـ مقداری وسایل انفرادی و مخابراتی

همچنین دشمن 2 دستگاه تانک خود را که نتوانسته بود به‌عقب تخلیه کند، همان‌جا منهدم کرد و 6 اسیر گرفته شد.

دشمن در ساعت 6:00 تا 8:00 تاریخ 27/2/1361 دست به یک پاتک از دو جناح زد که توسط نیروهای سلحشور اسلام و به‌یاری خداوند متعال خنثی شد. 2 دستگاه وسیله نقلیه دشمن در این پاتک به‌آتش کشیده شد. از ساعت 10:00 وضع به‌حالت عادی برگشت. در این حمله 3 دستگاه از وسایل مخابراتی خودی توسط دشمن منهدم شد.

قدس5: 1ـ دشمن در منطقه قدس5 نیروهای خودش را تقویت کرده است که این نیروها در حدود یک گردان تخمین زده می‌شود. همچنین همین نیروها در حال زدن خاکریز کوتاه می‌باشند که هنوز این خاکریزها به‌هم چسبیده نیست.

دشمن در ساعت 21:00 تاریخ 26/2/1361 آتش تهیه سنگینی توسط توپخانه(در سمت چپ نیروهای قدس5) اجرا کرد. این آتش دشمن حدود یک ساعت و نیم طول کشید ولی در بقیه منطقه قدس5 آتش دشمن طبق روزهای قبل، عادی بود.

4ـ در ساعت 9:00 روز 27/2/1361 توسط تفنگ 106 میلیمتری نیروهای خودی یک تانک دشمن(3 کیلومتری نیروهای خودی) منهدم شد. در همین روز نیز 3 دستگاه تانک دیگر توسط موشک تاو نیروهای رزمنده اسلام هدف قرار گرفت که 2 دستگاه آن منهدم و به یک دستگاه دیگر آسیب وارد شد.

قرارگاه نصر: 1ـ بنا به‌گزارش‌های رسیده، میدان مین دشمن(در منطقه فتح4) به‌عرض 50 متر و به‌طول 500 متر می‌باشد. دورتادور خاکریزهای دشمن در این منطقه، سیم‌خاردار است. از سیم‌خاردار تا ‌خاکریز نیروهای دشمن، چیزی قرار ندارد. در ضمن فاصله سنگرهای دشمن از یکدیگر حدود 100 متر است ولی سنگرهای انفرادی دشمن، خیلی نزدیک به‌هم هستند و هر سنگر، دارای 3 روزنه دید است.

2ـ دشمن تعداد سنگرهای انفرادی و تانک‌های خودش را در منطقه قرارگاه نصر زیاد کرده است.

3ـ دشمن نیروهای زیادی را از 12 کیلومتری جاده آسفالته تا خود جاده آسفالته شلمچه مستقر کرده است. همچنین به‌فاصله 3 کیلومتری، نیروهای پراکنده را مستقر کرده است.

4ـ دشمن یک میدان مین در نزدیکی جاده آسفالته شلمچه ایجاد کرده است.

5ـ هلی‌کوپترهای شناسایی دشمن روزانه در چندین نوبت در این منطقه به‌شناسایی می‌پردازند.

6ـ طبق گزارش‌های رسیده از سپاه پاسداران آبادان: 2 دستگاه تریلی حامل مهمات دشمن در تاریخ 26/2/1361 که از کناره اروندرود به‌طرف فاو در حرکت بودند، مشاهده شدند.

پیوست الف گزارش نوبه‌ای شماره 32 تاریخ 27/2/1361

خلاصه بازجویی از سرباز احتیاط اسیر عبدالکریم خزعل عبدعلی، متولد 1955 میلادی، جمعی گروهان کماندو 387 تابع نیروهای کماندوی قادسیه شماره 9 از لشکر 9 زرهی ارتش عراق که در تاریخ 25/2/1361 اسیر شده است:

1ـ استعداد پرسنل هر یک از این گروهان‌ها از 100 نفر بیشتر بود ولی بعد از حمله رزمندگان اسلام به‌60 تا 70 نفر رسیده است.

2ـ نیروهای کماندوی قادسیه شماره 9 از 7 گروهان تشکیل شده است.

3ـ مأموریت یگان‌های کماندو در منطقه کوشک(کمین) می‌باشد تا چنان‌چه نیروهای اسلام حمله کنند، فرماندهان رده‌های بالا را در جریان قرار دهند.

4ـ قرارگاه لشکر 9 زرهی عراق در نزدیکی کارخانه کاغذسازی در منطقه الدیر عراق می‌باشد.

5ـ تیپ 43 زرهی 75 درصد آسیب‌دیده و تیپ(14 مکانیزه) از لشکر 9 زرهی عراق نیز در حدود 80 درصد آسیب‌ دیده است. همچنین تیپ 14 مکانیزه نیز در عملیات شوش شرکت داشته و قسمتی از نیروهایش در آن عملیات، تلف شده‌اند. باقی‌مانده این تیپ را به‌جاده اهوازـ خرمشهر که آوردند، در این‌جا نیز تلفات سنگینی به‌ تیپ وارد شد.

6ـ در این عملیات به ‌تیپ 43 زرهی، تیپ 35 زرهی و تیپ 14 مکانیزه دستور عقب‌نشینی داده شد. الان لشکر 9 زرهی را به‌نام(قوات اسامه) نامیده‌اند و فعلاً در منطقه الدیر برای بازسازی مستقر شده است.

7ـ کلیه نیروهای عراقی در منطقه به‌حالت آماده‌باش هستند. غذا و آب‌ به‌موقع به‌یگان‌ها‌ نمی‌رسد. این وضع حدود 20 روز است که ادامه دارد.

 

پیوست ب گزارش نوبه‌ای شماره 32 تاریخ 27/2/1361

خلاصه بازجویی از 4 اسیر عراقی به‌نام‌های:سرباز احتیاط عبدالله عامرجبر، جمعی گروهان ‌دوم گردان 2 تیپ 55 لشکر 5، گروهبان‌سوم وظیفه جبار صالح و سرباز احتیاط عباس عبدالصاحب جمعی گروهان‌های اول و دوم گردان شناسایی حنین که در منطقه مرزی جنوب کوشک در تاریخ 27/2/1361 به‌اسارت نیروهای رزمنده اسلام درآمده‌اند:

1ـ نیروهایی که در خاکریز اول عراقی‌ها مستقر بوده‌اند، بدین عبارت می‌باشند: دو گروهان از گردان شناسایی حنین، یک گروهان مرتب تانک‌ها(منها)، یک گروهان پیاده از گردان 2 مکانیزه تیپ 55 زرهی، یک گروهان تانک از تیپ 55 زرهی و یک دسته توپ 106 میلیمتری از گردان 22 ضدتانک.

2ـ مأموریت این نیروها حمایت از عملیات خندق‌کنی جلوی خاکریز مرزی عراقی‌ها است. عملیات خندق‌کنی به‌عهده یک شرکت خصوصی گذاشته شده است.

3ـ قرارگاه گردان شناسایی حنین در جلوی خاکریز مرزی عراق بوده و گردان مزبور، زیر امر تیپ 419 پیاده می‌باشد.

4ـ عملیات خندق‌کنی با شدت گرفتن آتش توپخانه ایران در منطقۀ نیروهای فوق، متوقف شده است.

5ـ قبل از ظهر روز 26/2/1361 نیرویی به‌استعداد تقریبی یک گردان(طبق شناسایی اسرا، گردان المنصور) از منطقۀ شمال محل گسترش نیروهای زیر امر گردان شناسایی حنین، یک ساعت‌و‌نیم با واحدهای ایرانی درگیر شدند و با تحمل خساراتی برگشتند. اسرا سوختن یک دستگاه تانک، نفربر، خودرو و یک توپ 57 میلیمتری و دو فروند هلی‌کوپترکه گردان زرهی مذکور را پشتیبانی می‌کرد، دیده‌اند.

6ـ در شب 25/2/1361 یک یگان عراق به‌استعداد  تقریبی یک گردان(احتمالاً 419 پیاده) از سمت راست(جنوب) واحدهای مذکور به‌رزمندگان اسلام تک کرد و با دادن تلفات، به‌عقب سد خاکی مرزی برگشته است.

7ـ یک آتشبار توپخانه 130 میلیمتری از لشکر 9 در سه کیلومتری مرز عراق، نیروهای مستقر در خاکریز اول را پشتیبانی می‌کرده است.

8ـ گردان شناسایی حنین ابتدا از سه گروهان تشکیل می‌شد که در اوایل جنگ یک گروهان آن در پایگاه هوایی شعیبه و یک گروهان در سیبه ‌و یک گروهان در غرب اهواز مستقر بود. حدود 5 ماه پیش، یک گروهان دیگر به ‌این گردان اضافه شده و در نتیجه دو تا از گروهان‌ها در غرب اهواز مستقر شدند.

با شروع عملیات بیت‌المقدس، قرارگاه گردان شناسایی حنین به ‌غرب جاده اهواز- خرمشهر عقب‌نشینی کرد و در عقب‌نشینی تاریخ 26/2/1361 قرارگاه گردان و گروهان‌های مستقر در غرب اهواز، به‌خاکریز ایرانی در منطقه کوشک رفتند و مستقر شدند.

9ـ سلاح یگان: 5 دستگاه نفربر بنهارد 4 چرخ فرانسوی، به‌اضافه 3 نفربر رزمی مجهز به ‌یک توپ 90 میلیمتری و مسلسل 62/7 میلیمتری و 6 دستگاه نفربر رزمی پنهارد مجهز به یک خمپاره 60 میلیمتری، یک مسلسل دوشکا 20 میلیمتری و ضدهوایی 62/7 میلیمتری.

10ـ فرمانده گردان شناسایی حنین، سرهنگ‌دوم محمد صالح و معاون او سروان خضیر عباس می‌باشد. فرمانده گردان 2 تیپ 55 سرهنگ‌دوم جوده می‌باشد.

11ـ تلفات گروهان ‌دوم گردان شناسایی جنین در منطقه طاهری 8 دستگاه نفربر و 44 نفر از جمله فرمانده گروهان به‌نام سروان حمید عاشور بوده است.

 

پیوست ج گزارش نوبه‌ای شماره 32 تاریخ 27/2/1361

خلاصه بازجویی از 2 پناهنده عراقی به‌نام‌های سرباز وظیفه عوده مخلف و سرباز وظیفه یحیی رمضان کاظم که جمعی گروهان چهارم گردان یک تیپ 418 تابع لشکر 8 پیاده کوهستانی ارتش عراق می‌باشند:

1ـ دو پناهنده فوق در تاریخ 26/2/1361 موقعی‌که مشغول کندن سنگر به‌همراه دیگر افراد بودند، ناگهان آتش سنگین بین نیروهای اسلام و قوای کفر ایجاد می‌شود که در نتیجه نیروهای عراقی فرار کرده و این دو نفر در همان‌جا می‌مانند و صبح روز 27/2/1361 خود را به‌نیروهای اسلام تسلیم می‌کنند.

2ـ تیپ 418 پیاده کوهستانی از لشکر 8 ارتش عراق حدود 8 روز پیش از منطقه گیلان‌غرب و سرپل‌ذهاب حرکت کرده و 3 روز در راه بوده که از طریق بصره و از روی پل مطار عبور نموده و حدود 5 روز است که در شمال پاسگاه بوبیان مستقر است.

3ـ وضعیت استقرار نیروهای تیپ 418 پیاده کوهستانی ارتش عراق به‌شرح زیر می‌باشد: الف‌ـ گردان یک، 2 و 3 این تیپ 600 تا 700 متری مرز در نزدیکی سد خاکی مستقر می‌باشند.

ب‌ـ در حدود 300 متر عقب‌تر از این نیروها، یک سری نیروی دیگر استقرار دارند. بعد از آن دشمن یک سری تانک(نامشخص) در پشت نیروهای پیاده آرایش داده است. این تانک‌ها از تیپ 17 زرهی ارتش عراق می‌باشند که فاصله هر کدام از یکدیگر، 100 متر است. بقیه نیروهای تیپ 17 زرهی در عقب مشغول سازماندهی هستند.

4ـ گردان 3 تیپ 503 از لشکر 7 ارتش عراق به‌همراه پیاده‌های تیپ 418(با فاصله 600 متر) در خط‌مقدم جبهه و در جنوب گردان‌های تیپ 418 استقرار دارد.

5ـ این واحدهای پیاده کوهستانی را برای پوشاندن منطقه آورده‌اند و قصد حمله ندارند.

6ـ مقداری از پیاده‌‌های دشمن در شمال تیپ 418 پیاده کوهستانی استقرار دارند ولی پناهنده اظهار می‌دارد که من، نام و استعداد آن‌ها را نمی‌دانم.

7ـ در مواضع نیروهای پیاده کوهستانی(در هر سنگر) 2 نفر بیشتر نیست، یک نفر آر.پی.جی‌زن یا نارنجک‌انداز و دیگری با یک اسلحه انفرادی استقرار دارد.

8ـ در پشت هر دسته یک موضع خمپاره‌انداز استقرار دارد. مواضع اجتماعی این نیروها توسط لودر کنده شده و برای استراحت می‌باشد. فاصله هر کدام از این سنگرهای اجتماعی از یکدیگر، 20 تا 25 متر است.

9ـ سرباز پناهنده یحیی رمضان کاظم اظهار می‌دارد که من شنیده‌ام لشکر 7 به‌طور کامل و تیپ 421 از لشکر 8 ارتش عراق در شهر خرمشهر استقرار دارند.

10ـ دشمن میدان وسیعی از جنوب گردان 2 و 3 تیپ 503 و گردان یک تیپ 418 کاشته است که هر دو پناهنده از مشخصات این میادین اطلاعی ندارند.

11ـ پناهنده اظهار می‌دارد که طبق گفته فرمانده گردان یک، دشمن تعداد زیادی توپ 105 میلیمتری در شرق کانال خین گسترش داده است که نیروهای پیاده خود را پشتیبانی کند. همچنین دشمن علاوه بر توپخانه 16 تا 25 قبضه کاتیوشا در جنوب‌غربی کانال(خین) در نزدیکی محلی که کانال را پر کرده‌اند، مستقر کرده است.

12ـ دشمن واحدهایی را از طریق بصره، پل مطار، کباسی‌کبیر و شمال تنومه از روی سد خاکی که روی کانال ایجاد کرده، عبور داده و در حال آوردن در منطقه است.

13ـ به‌جای تیپ 418 پیاده کوهستانی، نیروهای جیش‌الشعبی جایگزین شده‌اند.

14ـ دشمن در منطقه سرپل‌ذهاب و گیلان‌غرب از نیروهای جیش‌الشعبی استفاده کرده است.

15ـ هنگامی که نیروهای تیپ 418 پیاده کوهستانی در حال نقل‌و‌انتقال بودند، فرمانده تیپ طی سخنرانی به‌پرسنل تیپ گفته آیا شما راضی هستید که ایرانی‌ها بصره را بگیرند؟

16ـ فرمانده تیپ 418 پیاده کوهستانی، سرهنگ ستاد طارق محمد علی. فرمانده گردان یک تیپ 418 پیاده کوهستانی، سرهنگ‌دوم قاسم محمد امین. فرمانده گروهان 4 گردان یک تیپ 418 پیاده کوهستانی، ستوان‌یکم حیدر عبدالصاحب.

17ـ طبق اظهارات پناهنده یحیی رمضان کاظم چند روز پیش در شهر بغداد و کاظمین توسط 1000 نفر تظاهراتی رخ داد که تظاهرکنندگان پس از 3 کیلومتر راهپیمایی و عبور از پل‌ الائمه، در حدود صحن حضرت امام موسی‌کاظمعلیه‌السلام و امام محمدالجوادعلیه‌السلام توسط پلیس متفرق شدند. در این تظاهرات شعارهایی به‌نفع امام‌خمینی(روحی فداه) می‌داده‌اند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،قدس3

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...