شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 1 - خرداد - 1361

یکم/خرداد/1361

 

قرارگاه قدس؛ قدس3(تیپ 37 نور): 1ـ در ساعت 1:00 یک فروند هلی‌کوپتر و در ساعت 11:00، 2 فروند هلی‌کوپتر دشمن در سمت غرب پاسگاه شهابی و در بالای سر نیروهای خودی مشاهده شدند که سومی تا پاسگاه شهابی گشت زد و برگشت.

2ـ دشمن جمعاً 5 سکو بین جاده و سیل‌بند اول در منطقه قدس3 و به‌فاصله 250 متر از یکدیگر و یکی به‌فاصله 150 متر از سیل‌بند اول به‌طرف غرب احداث کرده است.

3ـ لودر دشمن بین جاده و سیل‌بند اول در حالت فعالیت مشاهده شد.

4ـ یک دستگاه خودور آیفا دشمن در ساعت 1:00 روز 1/3/1361 از غرب قدس3 در حال حرکت دیده شد که در جلوی هر سنگر توقف کرده و سپس حرکت می‌کرد.

قدس5(تیپ 21 امام رضاعلیه‌السلام): 1ـ تراکم نیروهای دشمن و مواضع به‌ویژه از نظر سنگر و خاکریز در روبه‌روی سمت راست فتح‌یک(تیپ 17 قم) نسبتاً زیاد بود. در قسمت راست قدس3، 27 دستگاه تانک در جلوی یک خاکریز در سنگرهای تانک مشاهده شد که لوله آن‌ها به‌طرف فتح‌‌یک نشانه‌گیری شده بود.

2ـ در 400 تا 450 متری جاده حسینیه و جاده مرزی عراق خالی از نیروی دشمن است. فقط نیروهای کمی به‌فاصله چند صد متری وجود دارند.

3ـ دشمن در سرتاسر جاده نیرو ندارد و فقط در بعضی از محل‌ها نیروی کمی استقرار داده است.

4ـ دشمن در سمت راست دژ و رو‌به‌روی جاده خونین‌شهر خاکریزی به‌طول 600 تا 700 متر احداث کرده است. همچنین کانال‌هایی را که برای پاتک باز کرده بود، به‌جز یکی(روبه‌روی خاکریز بزرگ خودی کیلومتر 5 حسینیه) بسته است.

5ـ دشمن در سرتاسر جاده و صد متر جلوتر از جاده یک رشته سیم‌خاردار کشیده است که اگر این سیم‌خاردار نشانۀ مرز نباشد، حتماً میادین مین است.

6ـ دشمن در سرتاسر جاده در منطقه قدس5 مشغول کندن سنگرهای کمین است و30 تا 40 نفر از نیروهای دشمن در پشت خاکریز جلوی آزادی مستقر شده‌اند.

7ـ دشمن عصر روز 29/2/1361 تعداد زیادی سنگر تانک جلوی جاده و به‌فاصله 400 متری آن احداث کرده است.

8ـ دشمن تعدادی سنگر تانک مخصوصاً جلوی گردان قدس5 احداث کرده است. 30 تا 40 دستگاه تانک، روی جاده و در سنگر احداث شده، دیده می‌شود.

9ـ در روز 1/3/1361 گشتی‌های دشمن تا نزدیکی دیده‌بان خودی جلو آمدند که بلافاصله نیروها مبادرت به تیراندازی کردند که گشتی‌های دشمن فرار کردند. این گشتی‌ها تا کیلومتر 5 حسینیه جلو آمده بودند.

تحلیلی بر عقب‌نشینی دشمن در منطقه قدس: 1ـ از زمان تک نیروهای اسلام به‌خط دژ ایران تا کنون چند بار پاتک کرده که آخرین دفعه آن ساعت 18:30 تاریخ 30/2/1361 بود که با پوشش آتش‌تهیّه شدید و با آرایش گروهی اقدام به‌پاتک کرد که بلافاصله متوقف شد و به‌مواضع خود بازگشت.

2ـ زمینی را که دشمن در آن استقرار دارد، فاقد عوارض مناسب برای پدافند و حتی خاکریز است.

3ـ دشمن در محلی که استقرار دارد، بسیار آسیب‌پذیر است.

4ـ چرا دشمن در تاریخ 31/2/1361 قـصد تک کـرد و در تـاریخ 1/3/1361 عقب‌نشینی می‌کند؟ آن‌چه قابل بررسی است، این است که: 1ـ این عقب‌نشینی همزمان با شروع تک نیروهای اسلام است.

2ـ این حرکت بدون ارتباط با حرکت ما در پایین نیست.

3ـ دشمن با این حرکت، آخرین نقطه ضعف خود را در منطقه عمومی قدس‌(بنا به برآورد خود) از بین برده است.

4ـ با این حرکت، 2 منظور می‌تواند داشته باشد: الـف‌ـ با این حرکت آرامش خاطر به‌دست آورد و با تمرکز حواس و خاطری آسوده فرماندهی می‌کند.

ب‌ـ این حرکت برای ما این مسأله را روشن می‌کند که مزدوران بعثی در جریان حمله نیروهای اسلام بوده و احتمالاً آمادگی قبلی نیز دارند.

5ـ ممکن است دشمن قصد عقب‌نشینی از خونین‌شهر را داشته باشد(این حرف را یکی از پناهندگان به‌نام استوار‌یکم فتاح محسن ‌حسن که بسیار مورد تأیید و مطمئن می‌باشد نیز در بازجویی گفته است). لازم به‌توضیح است که آخرین جلسه سران عرب و مسأله مرز ممکن است صدام را به این امر مجبورکرده باشد.

6ـ ممکن است دشمن، نیروهای عمده خود را(با توجه به‌طرح آماده شده از قبل) از خونین‌شهر تخلیه کند و با نیرویی بسیار ناچیز(با توجه به‌مواضع مصنوعی بسیار زیاد)، تلفات زیادی از ما بگیرد.

بدین‌ترتیب دشمن: 1ـ خواسته سران عرب را جامه عمل پوشانده و اجابت کرده است.

2ـ به‌وضع آشفته و بسیار بد و حالت سرگردانی و موضع انفعالی خود پایان داده است.

3ـ با تلفات کم، خود را از صحنه خارج کرده است.

 

پیوست گزارش نوبه‌ای شماره 35 تاریخ 31/2/1361

دنباله خلاصه بازجویی از پناهنده عراقی استوار‌یکم فتاح محسن‌ حسن، جمعی دسته یک گروهان‌ یک گردان شناسایی الولید لشکر ‌6 زرهی:

1ـ روحیه سربازان به‌خاطر طولانی شدن جنگ ضعیف است.

2ـ تأثیر عقب‌نشینی اخیر نیروهای عراقی بر سربازان این بود که فهمیدند ارتش عراق توان و تاب ایستادن در مقابل رزمندگان اسلام را ندارد.

3ـ در نشوه مناطق اداری وجود دارد که اخیراً این مناطق را به‌خاطر ترس از اشغال توسط نیروهای اسلام و نیز تأثیر آتش توپخانه به آن، به آن‌ سوی آب منتقل کرده‌اند.

4ـ جاده‌ای که از نشوه به خط‌مقدم می‌رسد، آسفالت است.

5ـ قرارگاه لشکر 6 زرهی در نشوه است.

6ـ فکر می‌کنم بهترین راه‌حل این است که به‌غرب حمله شود، زیرا عراق اکثر نیروها را در منطقه خونین‌شهر و جنوب مستقر کرده است.

7ـ بر روی رودخانه نشوه 2 پل که یکی نظامی است، نصب شده است.

8ـ از یک ستوانیار شنیدم که گفت در درگیری‌های اخیر، ما (عراق) تقریباً 6000 نفر کشته شده‌اند.

9ـ فرماندهان گروهان‌های گردان شناسایی الولید: گروهان‌ یک سرگرد جواد خضیر، گروهان 2 سرگرد اسماعیل محمد مهدی و گروهان ‌3 سرگرد رشید خلف و شاع.

10ـ شنیدم فرمانده لشکر یک مکانیزه به‌اتهام خیانت اعدام شد و شنیدم که صدام در عملیات فتح‌المبین به‌منطقه آمده و مجروح شده ولی در عملیات اخیر به‌خاطر ترس به‌منطقه نیامد.

11ـ 2 خاکریزی که نیروهای عراقی در آن‌ها مستقرند، خاکریزهایی هستند که رزمندگان اسلام آن‌ها را درست کردند. فاصله خاکریز اولی تا دومی 4 کیلومتر است.

12ـ زمانی که من آن‌جا بودم، داشتند در خاکریز دوم برای عقب‌نشینی رخنه ایجاد می‌کردند. غیر از جاده احتمالاً 3 تا 4 رخنه ایجاد خواهند کرد. در بین خاکریز اول و دوم غیر از مقر فرماندهان گروهان‌ها هیچ مانعی وجود ندارد. همچنین درجلوی ما(عراق) خاکریز اول و دوم، برای این‌که شب واحدهای کمین و گشتی به‌جلو اعزام‌ شوند، مین‌گذاری نشده است. من از وسط خاکریز یعنی از جناح راست جاده آمدم که دال بر عدم مین‌گذاری است.

13ـ در جناح چپ یک گروهان و در جناح راست 2 گروهان، به‌اضافه گروهان تانک از گردان حذیقه تیپ 16 زرهی لشکر 6 زرهی مستقر است.

14ـ در پشت نیروهای هر گروهان، به‌فاصله 50 متر در عمق فرمانده گروهان در زیر سنگری که زیر نفربر حفر شده، مستقر است. دلیل وجود چنین سنگری عقب‌نشینی نزدیک نیروهای عراقی از این مواضع است.

15ـ خاکریزی که در بالا اشاره شد و قرار است نیروهای عراقی در پشت آن مستقر شوند(جلوی سد دژ عراق) احتمالاً تا یک ماه دیگر تمام خواهد شد. تقریباً 100 دستگاه مهندسی در حال کار کردن روی آن هستند. آن‌طور که شنیدم، با یک شرکت ژاپنی قرارداد بسته‌اند تا کار آن ‌را تمام کنند اما در مورد کانال هنوز شروع به‌کار نکرده‌اند.

16ـ این خاکریز دژ محکمی خواهد شد که کار کانال و خاکریز و مین‌گذاری بعد از یک ماه تمام می‌شود. نیروهای عراقی با شدت تمام دارند کار می‌کنند تا آن‌ را تمام کنند و نیروها را پشت آن بکشند. به‌نظر من اگر رزمندگان اسلام قبل از اتمام این دژ به‌نیروهای عراقی حمله کنند، به‌نفع آن‌ها است زیرا الان نیروهای عراقی پراکنده‌اند ولی بعد از اتمام خاکریز، دژ نفوذناپذیری خواهند داشت.

17ـ طبیعت زمین: زمین مسطح و صاف است و مواضعی را که پشت خاکریز دوم قرار دارد، دارند خراب می‌کنند. بدین‌‌علت که می‌گویند در صورتی که نیرویی بخواهد پیشروی کند، قابل دیدن باشد.

18ـ سرهنگ2 ستاد حافظ در جناح راست خاکریز دوم مستقر است، طوری که خودرو او پشت خاکریز است. فرمانده گردان شناسایی الولید و دیده‌بان توپخانه(احتمالاً فرمانده توپخانه) با او هستند. یک دسته نفربر نیز در خاکریز دوم است.

19ـ جالب است 2 دستگاه آمبولانسی که اشتباهاً از خط‌مقدم گذشته، باعث شد که اضطراب عجیبی در ارتش به‌وجود بیاید، به‌طوری‌که تانک خط‌مقدم لوله خود را برگرداند و با بقیه واحدها درگیر شد. در این جریان 2 افسر مجروح شدند که یکی از آن‌ها فرمانده گروهان ‌یک و یکی مخابرات‌چی و دیگری از عناصر اطلاعات بود. بعد، تمام کسانی را که در آمبولانس بودند، اعدام کردند و یکی را به‌اسارت گرفتند.

20ـ این نکته اضافه می‌شود که نیروهای عراقی اخیراً جاده را خراب کرده‌اند و احتمال مین‌گذاری نیز می‌رود، لذا لازم است در حین پیشروی دقت کافی به‌عمل آید.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،قدس3

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...