شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 3 - خرداد - 1361

3/خرداد/1361

 

بنا به‌گزارش‌های رسیده از حرکات دشمن در تاریخ 2/3/1361:

11:15  در این ساعت، فرمانده تیپی که در شمال ساختمان صددستگاه بود، توسط نیروهای رزمنده اسلام به‌هلاکت رسید. دشمن در حال تدارک یک پاتک از ناحیه جنوب شلمچه و غرب ایستگاه حسینیه می‌باشد.

12:10  افسران عراقی در حال فرار از خرمشهر می‌باشند و چند نفر از این افسران دستگیر شده‌اند و دشمن، حاشیه رودخانه کارون را تخلیه و مین‌گذاری کرده است.

13:30  نیرویی در حدود 2 گردان دشمن، تقریباً در شمال پل صدام نابود شده‌اند به‌طوری‌که مهمات جهت حفاظت از خود را ندارند.

13:40  برادران در خرمشهر کوچه‌به‌کوچه و خانه‌به‌خانه با مزدوران درگیر شده‌اند و مشغول پاکسازی هستند.

14:01  از موقعیت شمال شلمچه به‌بالا تا زیر جاده حسینیه، دشمن در حدود 2 تیپ را سازماندهی کرده که در 2 کیلومتری عمق غرب شلمچه است.

14:04  نیروهای دشمن در انتهای جاده اهوازـ خرمشهر به‌طرف داخل صددستگاه هنوز مقاومت می‌کنند و مهمات آن‌ها تمام شده است. همچنین تیپ 48 پیاده و یک گردان نیروی مخصوص ارتش عراق برای تقویت این نیرو اعزام شده‌اند که مأموریت‌شان مقاومت می‌باشد تا نیروی کمکی برسد.

14:17  بر اثر هجوم برادران به‌پادگان دژ، بعد از 2 ساعت نیروهای دشمن تسلیم شدند و نیرویی حدود 250 نفر به‌اسارت نیروهای رزمنده اسلام درآمدند.

14:33  نیرویی حدود 250 تا 300 نفر از پرسنل دشمن در 500 متری سمت راست پل‌نو، در نتیجه شنیدن صدای تکبیر برادران، خود را تسلیم کردند.

15:03  دشمن در حال تخلیه نیروهای خود از شهر توسط هلی‌کوپتر می‌باشد. همین‌طور در حال جمع‌آوری ادوات و تجهیزات خود می‌باشد تا در حوالی گمرگ استقرار دهد. نیروهای دشمن از طریق اروندرود در حال فرار می‌باشند.

15:18  دشمن با تجمع در روبه‌روی جزیره ام‌الرصاص در حال تخلیه نیروهای محاصره شدۀ خود از خرمشهر می‌باشد. همچنین سرپل موجود در جلوی پل صدام همچنان در دست دشمن می‌باشد.

19:58  دشمن به‌‌وسیله تیپ‌های 25 مکانیزه و 46 زرهی و 37 زرهی از غرب شلمچه قصد پاتک دارد. تیپ 25 دشمن فعلاً در غرب خاکریز و کانال که در غرب مرز است استقرار دارد. امکان دارد پاتک دشمن در حوالی صبح انجام شود، چون در حال سازماندهی می‌باشد.

20:57  دشمن قصد احداث سنگر در منطقۀ غرب شلمچه را دارد.

قرارگاه قدس: تاریخ 3/3/1361: قدس3(تیپ 37 زرهی): 1ـ نیروهای خودی با دور زدن دشمن از سمت شرق، در ساعت 1:10 به‌پشت خاکریز دوم به‌فاصلۀ تقریباً 5/0کیلومتری جاده آسفالته رسیدند. سپس از سیل‌بند اول تا جاده و از جاده به‌طرف شرق و شمال شروع به‌پیشروی کردند و تا پاسگاه شهابی را پاکسازی نمودند. در این مدت به‌هیچ نیرویی برخورد نکردند.

2ـ نیروی عمل‌کننده‌ای که قرار شد با ‌دستور وارد عمل شود، در امتداد جاده و بین جاده و سیل‌بند اول به‌طرف جنوب شروع به‌حرکت کرده و به‌پاسگاه شهابی رسیده‌اند و در خاکریز امتداد پاسگاه مستقر شده‌اند.

3ـ گروه شناسایی در ساعت 17:00 گزارش کرد که دشمن در حال عقب‌نشینی است. در آن لحظه 3 دستگاه تانک و یک دستگاه خودرو مشاهده شد. در ساعت 19:00 نیروهای دشمن به‌صورت ستونی عقب‌نشینی کردند.

4ـ دیروز سمت غرب نیروهای دشمن خالی از نیرو بود.

5ـ نیروهای خودی در خاکریز اول دشمن که تا شهابی 5/1 کیلومتر فاصله دارد، مستقر شده‌اند ولی هنوز اطلاع دقیقی از تمرکز نیرو از طرف دشمن و محل استقرار آن نداریم .

قرارگاه نصر: تاریخ 3/2/1361: 1ـ نیروهای متجاوز عراقی در محور عملیاتی نصر3 تحرکات زیادی را شروع کرده‌اند، به‌طوری‌که از جناح چپ و جنوب جاده نصر3 حرکت‌ ایذایی را آغاز کرده‌اند، همین‌طور نیز در محدوده این یگان، حرکاتی از دشمن دیده می‌شود. در جناح جنوب جاده، تقریباً یک گروهان رزمی دشمن استقرار دارد. به‌نظر می‌رسد که استعداد نیروهای متجاوز بعثی در جنوب این محور بیش از یک گروهان رزمی است. در حال حاضر دشمن به‌حد کفایت نزدیک شده ولی حرکتی از خود نشان نمی‌دهد. انگیزۀ این حرکت دشمن مشخص نیست.

2ـ بنا به‌آخرین گزارش رسیده، گردان رزمی دشمن‌ به‌قدری به‌نصر3 نزدیک شده که برادران توانستند 20 نفر از آن‌ها را اسیر کنند.

3ـ نیروهای خودی می‌توانند از امتداد دژ وارد شده و همین‌طور از حاشیۀ کارون به‌سمت غرب وارد شده و قسمت زائده را پاکسازی کنند.

قرارگاه نصر: تاریخ 3/3/1361: کناره اروند: 1ـ تبادل آتش بین طرفین برقرار بود.

2ـ برابر گزارش دیده‌بان، روز گذشته 2/3/1361، 11 دستگاه ایفا و زیل و 6 دستگاه کمپرسی، یک دستگاه جیپ، یک دستگاه تانکر، 2 دستگاه کامیون، یک دستگاه آمبولانس و 3 دستگاه خودرو متفرقه دشمن از فاو به‌سمت بصره و همچنین 18 دستگاه ایفا و زیل، 9 دستگاه کمپرسی ،یک دستگاه جیپ، 3 دستگاه تانکر، 2 دستگاه تریلی، یک دستگاه کامیون، 2 دستگاه آمبولانس و 7 دستگاه خودروهای متفرقه از بصره به‌سمت فاو درحال حرکت مشاهده شد. در ساعت 6:55 روز گذشته یک نفربر زرهی و در ساعت 9:40 یک دستگاه تریلی 18 چرخ پر از مهمات به‌سمت فاو و در ساعت 9:30 دو دستگاه تانک و دو دستگاه نفربر شنی‌دار به‌سمت بصره در حرکت مشاهده شد.

جزیره مینو: 1ـ در تاریخ 1/3/1361 دشمن مزدور قصد تک به‌مواضع برادران پاسدار را داشت که با هوشیاری و شجاعت رزمندگان اسلام خنثی و باعث زخمی و به‌هلاکت رساندن چندین نفر از آنان شد. همچنین در همین شب‌، دشمن خط آتش سنگینی روی مواضع خودی اجرا کرد که تلفاتی در بر نداشته است. همچنین در عصر همین روز یک فروند هلی‌کوپتر دشمن روی زمین نشست که پایین آن چیزی شبیه به جیپ فرماندهی بود که برادران به‌سوی آن شلیک کردند. گلوله در نزدیکی آن به‌زمین خورد و باعث متواری شدن هلی‌کوپتر شد.

کناره کارون: در 48 ساعت گذشته دشمن کنارۀ کارون را تخلیه کرده و نیروهای دشمن به‌صورت پراکنده با در دست گرفتن پرچم سفید به‌نیروهای خودی پناهنده می‌شوند.

متفرقه: 1ـ طبق اطلاع واصله، نیرویی از دشمن در حدود 56 هزار نفر در خرمشهر استقرار دارند که تعدادی از این نیروها از ترس بالای ساختمان بلند کناره کارون رفته‌اند. این نیروها از تیپ 238، 501 و 48 پیاده می‌باشند که در غرب کارون استقرار داشتند و فکر کرده‌اند که شهر تنومه توسط نیروهای رزمنده اسلام تصرف شده است. این نیروها مجروح زیادی داده‌اند و وحشت‌زده‌ هستند. آب و غذا نیز ندارند و به‌طور پراکنده در منازل شهر مستقر می‌باشند. از نیروی زرهی و مکانیزه دشمن در خرمشهر، فقط تعداد قلیلی خودرو دیده می‌شود.

2ـ رادیو صهیونیستی عراق اعلام کرده است که شهر خرمشهر توسط نیروهای ایرانی محاصره شده و نیروهای المنصور(تیپ 10 زرهی) برای شکستن محاصره شهر، وارد عمل خواهند شد. در واقع به‌نیروهایش اعلام کرده که مقاومت کنند تا تیپ 10 محاصره را بشکند.

3ـ تیپ‌های 37 زرهی و 46 مکانیزه از لشکر 12 ارتش عراق و تیپ 25 از لشکر 6 ارتش عراق از منطقه پاسگاه‌های کوشک و شهابی به‌طرف شلمچه حرکت کرده‌اند.

4ـ واحدهای موجود، مأموریت دارند فقط خاکریزها را حفظ کنند و همین‌طور توپخانۀ این تیپ‌ها در همۀ جناحین اجرای آتش کنند.

5ـ چون سمت چپ این تیپ‌ها خالی است، 80 درصد احتمال عبور نیروهای رزمنده اسلام به‌داخل آن‌ها می‌رود و این نیروها از این موضوع وحشت دارند.

6ـ نیروهای کماندو دشمن که از تیپ 96 بودند، در عملیات تاریخ 2/3/1361 کشته و یا متواری شدند.

7ـ تعدادی از نیروهای تیپ 10 ارتش عراق از سمت راست به گردان زهیر اضافه شده‌اند.

8ـ در حال حاضر 2 گردان از نیروهای دشمن در 6 کیلومتری مرز مستقر هستند و قصد حمله و گرفتن خاکریز نیروهای اسلام را دارند.

9ـ در ساعت 16:00 تاریخ 3/3/1361 گردان حسن و گردان عطبیل برای تقویت به‌منطقه گردان زهیر(سمت راست زهیر) اعزام گردیده است.

10ـ دشمن با اضافه کردن 2 گردان زرهی در منطقه قدس5 قصد تصرف خاکریز نیروهای اسلام را دارد.

 

پیوست الف گزارش نوبه‌ای شماره 37 تاریخ 3/3/1361

خلاصه بازجویی از ستوانیار اسیر واصف حیون کاظم، جمعی گروهان یک گردان تانک تیپ 25 مکانیزه لشکر 6 زرهی:

1ـ شب گذشته ساعت 12 حمله‌ای به‌نیروهای ما شد. تیراندازی شدید بود و ما را از پشت محاصره کردند. من و چهار نفر دیگر به‌طرف عمق عقب‌نشینی کردیم که 2 دستگاه تانک از نیروهای اسلام پشت خاکریز دیدیم. به‌خیال این‌که نیروهای خودی هستند، به‌طرف آن‌ها رفتیم ولی با دیدن آن‌ها تکبیر گفته و دست‌های خود را بلند کرده و اسیر شدیم.

2ـ سازمان گردان 6 تانک: گردان از 3 گروهان به‌‌نام‌های یک، 2 و 3 و هر گروهان از چهار دسته به‌نام یک، 2، 3 و 4 تشکیل شده است. هر دسته دارای 3 دستگاه تانک می‌باشد.

3ـ سازمان تیپ 25 مکانیزه: از یک گردان تانک به‌نام گردان 6 تانک و 3 گردان به‌نام‌های یک، 2 و 3 تشکیل می‌شود.

4ـ نیروهای اشغال‌کننده خط: گردان 6 تانک و گردان سوم پیاده هستند. گردان دوم در منطقۀ خرمشهر به‌عنوان نیروی احتیاط زیر امر لشکر 5 مکانیزه عمل می‌کند. گردان یک تیپ 25 مکانیزه در منطقه شهابی و زیر امر تیپ 16 می‌باشد.

5ـ مأموریت نیروهای مستقر در خاکریز، پوشش خاکریز و جلوگیری و تأخیر در حملات رزمندگان اسلام تا تکمیل خاکریز مقابل دژ خواهد بود.

6ـ در جناح راست خاکریز نیروهای گردان 6 تانک بودند. در جناح چپ خاکریز تیپ 16 زرهی به‌اضافه درصد بیشتری از پیاده.

7ـ گردان6 تانک در عملیات فتح‌المبین 80 درصد استعداد خود را از دست داده و در منطقه رشیده بازسازی شده است.

8ـ واحدهای احتیاط نیروی مستقر در خط را تیپ 3 زرهی از لشکر 6 تشکیل می‌دهد. قرار است تا روز دیگر(بعد از تکمیل شدن خاکریز جلوی دژ عراق که به‌ارتفاع 5/1 متر و عرض 10 متر در حال احداث است و کانالی که به‌عرض 80 تا 100 متر و به‌عمق 3 تا 4 متر که جلوی آن مین‌گذاری است)، عقب‌نشینی کنند. هنوز قسمت‌هایی از آن ناتمام است و شرکت‌های خارجی مشغول تکمیل آن هستند.

9ـ واحد پشتیبانی‌کننده نیروهای ما گردان 16 توپخانه که دارای توپخانه 130 میلیمتری خودکششی است، در 15 کیلومتری خاکریز ما مستقر می‌باشد و فقط 6 قبضه از آن‌ها در این منطقه هستند که 3 تا جلو و 3 تا عقب می‌باشد. بقیه در منطقه نشوه می‌باشند. این بدین‌منظور است که در صورت حمله فرصت عقب‌نشینی داشته باشند.

10ـ سازمان تیپ 30 زرهی: گردان تانک المثنی‌، گردان تانک شرحبیل‌، گردان تانک طارق و گردان 5 مکانیزه.

11ـ واحدهای لشکر 6 زرهی: تیپ 25 مکانیزه‌، تیپ 30 تانک و تیپ 26 زرهی هستند.

12ـ نشوه به‌عنوان منطقه اداری می‌باشد. از نشوه تا 20 کیلومتری به‌طرف مرز منطقۀ اداری است. از 20 کیلومتری تا مرز خالی است و فقط دژبانی وجود دارد.

13ـ لشکر 5 مکانیزه از جناح راست به‌طرف خرمشهر گسترش یافته است.

14ـ فرمانده تیپ 25 مکانیزه سرتیپ ناصر حسین است که جدیداً آمده است. فرمانده را در هر حمله‌ای که شکست می‌خورند، عوض می‌کنند.

15ـ فرمانده گردان تانک سرهنگ ایاد محمد اعظمی- فرمانده گروهان یک سروان خضیر حسین، فرمانده گروهان 2 ستوان‌یکم سلمان شلش و فرمانده گروهان 3 ستوان‌یکم مؤید محمد.

16ـ بر روی نشوه 3 پل هست که یکی از آن‌ها برای پیشروی تانک، مناسب نیست.

17ـ وضعیت زمین: از نشوه تا مرز برای پیشروی تانک و خودرو مناسب است و فقط 30 کیلومتر نرسیده به نشوه، مناسب نیست.

18ـ گردان 6 تانک یک‌سوم استعداد خود را در عملیات فتح‌المبین از دست داد.

19ـ روحیه سربازان و افسران(به‌علت جا‌به‌جایی زیاد و عدم آگاهی از علت آن) ضعیف است. میزان فرار در ارتش زیاد است. تانک‌ها از نظر پرسنل در مضیقه هستند، زیرا بعضی از تانک‌ها را فقط با راننده و یک ‌نفر ناشی ‌جلو می‌فرستند.

20ـ ارتش عراق برای آن‌که قدرت خود را نشان دهد، در آینده تعرض مستمر خواهد داشت.

21ـ قرارگاه تیپ 25 مکانیزه و قرارگاه تیپ 16 زرهی و قرارگاه تیپ 30 زرهی در نخلستان‌های اول نشوه است. قرارگاه لشکر 6 زرهی در عماره و قرارگاه سپاه 2 در کوت می‌باشد.

22ـ رژیم مزدور عراق چیفتن غنیمتی را تعدادی به‌نمایش گذاشت و تعدادی را به اردن هدیه کرد.

23ـ در حال حاضر برای تانک از مهمات مصری استفاده می‌کنیم که اکثراً خراب است، منفجر نمی‌شود یا در لوله تانک گیر می‌کند.

24ـ اخیراً برای این‌که تانک‌های به‌غنیمت گرفته شده با تانک‌های عراق اشتباه نشود، شعله‌پوش‌ها را رنگ سفید می‌زنند.

25ـ اخیراً مصر مهمات و ادوات زرهی زیادی از قبیل تانک به‌ عراق داد که نوع تانک‌ها تی‌ـ55 است.

26ـ نقاط ضعف ارتش عراق(به‌خصوص در زرهی) زیاد است. شخص بعد از 20 روز دوره به‌جبهه اعزام می‌شود.

27ـ روحیه افسران به‌علت فشار بیش از حد و جابه‌جایی زیاد ضعیف است. بین سربازان مسایلی از قبیل عدم رغبت به‌جنگیدن و فشار و اجبار به‌ادامه جنگ و فشار از طرف افسران به‌سربازان مطرح است.

28ـ وقتی‌که مقداری از دژ عراق به‌تصرف نیروهای اسلام درآمد، عراق جهت پدافند مواضعی در خاکریز احداث خواهد کرد و مستقر خواهد شد تا پدافند کند.

29ـ در مورد عملیات پاسگاه شهابی، من مرخصی بودم ولی آن‌طوری‌که شنیدم، هدف عراق انهدام نیرو و عقب‌نشینی است.

30ـ تیپ 30 زرهی احتیاط نیرو می‌باشد.

31ـ در منطقه شهابی تیپ 16 به‌اضافه یک گردان پیاده در جناح چپ می‌باشد.

32ـ در مورد تیپ 46 مکانیزه و تیپ 37 زرهی چیزی نمی‌دانم.

33ـ منطقه 6 زرهی از منطقه شهابی تا جنوب، در یک خط مستقیم می‌باشد.

34ـ فکر می‌کنم با سقوط خرمشهر وضعیت صدام تغییری نخواهد کرد، زیرا نیروها در مرز و خارج از بغداد هستند.

35ـ 6 روز پیش که از بصره آمدم، دیدم قسمتی از واحدها(کاتیوشا، مهمات‌، توپخانه‌ و نیروی ‌پیاده) از نشوه به‌طرف بصره عقب‌نشینی می‌کردند و در 50 کیلومتری نشوه (بین بصره و نشوه) مستقر می‌شوند.

36ـ مواضع مصنوعی که عراق در خط دژ به‌وجود آورده، فقط مواضع تانک و خودرو پیاده است.

37ـ در این منطقه احتمالاً تیپ 30 زرهی به‌اضافه یک گردان پیاده عمل خواهد کرد.

 

پیوست ب گزارش نوبه‌ای شماره 37 تاریخ 3/3/1361

خلاصه بازجویی گروهبان‌یکم اسیر صباح طاهر عبد، جمعی گروهان یک گردان 6 تانک تیپ 25 مکانیزه لشکر 6 زرهی:

1ـ ساعت 12 شب درگیری شروع شد. بعد از فشار زیاد از سوی نیروهای اسلام نیروها از خط عقب نشستند و من راه را گم کردم. با نیروهای اسلام در خط دوم برخورد کردم، دست‌هایم را بلند کردم و ساعت 5/4 بود که به‌دست نیروهای رزمنده اسلام اسیر شدم.

2ـ نیروهای مستقر در خط‌مقدم: گردان 6 تانک به‌اضافه 17 دستگاه تانک از گردان تانک رافدین، نفربر بی.‌ام.‌پی و 72 نفربر کماندو.

3ـ نشوه مرکز اداری نیروهای عراق است و در تنومه، سکوی پرتاب موشک سام وجود دارد.

4ـ توپخانه زیادی به‌اندازه 4 گردان خودکششی در جنوب نشوه است. از نشوه تا مرز، نیروهای مهمات‌خاصه و جیش‌الشعبی از قبیل تیپ 17، 16 و 32 مهمات‌خاصه و مناطق جیش‌الشعبی وجود دارد.

5ـ در جنوب بصره توپخانه دوربرد(یک گردان بیشتر) و خودکششی و موشک سام موجود است.

6ـ ارتش عراق مردم تنومه را از شهر خارج کرده است.

7ـ مخازن بنزین عراق در جنوب نشوه است.

8ـ قرارگاه تاکتیکی تیپ 25 مکانیزه در 3 کیلومتری خط‌مقدم بود.

9ـ فرمانده گردان 6 تانک سرهنگ‌2 ستاد ایاد شلال‌ و فرمانده دسته من ستوان‌دوم احتیاط هشام علی است.

10ـ در عملیات فتح‌المبین گردان 6 تانک به‌عنوان نیروی احتیاط با تیپ 10 زرهی عمل کرد.

11ـ گروهان 3 نزدیک دهلران وارد جنگ شد. گردان، 7 دستگاه تانک از دست داد و 9 نفر مجروح شدند. در درگیری‌های اخیر یک تانک توسط توپخانه آتش گرفت و یک کشته و 4 مجروح داشت. همچنین در منطقه طاهری بیشتر نیرویی که گردان از دست داد، مجروح بود. بیشتر موشک‌های هلی‌کوپتر مؤثر بود. در درگیری‌های اخیر 13 دستگاه تانک از دست داد.

12ـ نقاط ضعف ارتش عراق این است که به‌محض شنیدن صدای الله‌اکبر رزمندگان خود را می‌بازند.

13ـ روحیه سربازان ضعیف است.

14ـ من 3 برادر دارم که 2 نفرشان در جبهه مفقود شدند، یک نفر مجروح است و در خانه. من نیز اسیر شدم که با این‌ حال، خانه‌مان بدون مرد می‌ماند.

15ـ به‌خاطر ترس از استفاده مواد شیمیایی توسط نیروهای اسلام، دسته‌های ضدشیمیایی را به‌منطقه نشوه آورده‌اند. هر دسته ضدشیمیایی، 30 نفر است.

16ـ یک تیپ نیرو از اردن آمدند.

17ـ تعدادی از دانشجویان بعثی اریتره درخواست پناهندگی سیاسی کردند و آن‌ها را به‌جبهه آوردند.

18ـ اخیراً مهمات سبک و سنگین به‌خصوص مهمات تانک از مصر وارد شده است.

 

پیوست ج گزارش نوبه‌ای شماره 37 تاریخ 3/3/1361

خلاصه بازجویی از سربازان احتیاط علی کاظم محبل، احمد حسین علی و حسین نورعلی عزیز جمعی دسته 2 گروهان یک گردان 7 پیاده مکانیزه تیپ 26 زرهی لشکر 7 مکانیزه که در تاریخ 3/3/1361 اسیر شده‌اند:

1ـ نیروهای مستقر در خط، گردان 7 پیاده مکانیزه و جناح چپ تیپ 20 مکانیزه و نیروهای کماندو و مهمات‌خاصه و مأموریت ویژه.

2ـ سازمان تیپ 26 زرهی: گردان 7 پیاده‌مکانیزه، گردان تانک علی، گردان تانک الحسن و گردان تانک الحسین.

3ـ سازمان گردان 7 پیاده‌مکانیزه: از سه گروهان و قرارگاه گردان و هر گروهان از سه دستۀ یک،2 و 3 و بقیه دسته‌ها تا 9 می‌باشد.

4ـ استعداد گردان 450 تا 500 سرباز می‌باشد.

5ـ فرمانده گردان 7 مکانیزه سرگرد ستاد حازم افسر بعثی متعصب است. قرارگاه گردان به‌مساحت یک کیلومتر در پشت خاکریز اول(در جناح چپ) می‌باشد.

6ـ اسلحه و تجهیزات گردان عبارتند از: کلاشینکف دستی، آر.پی.جی7.

7ـ قرارگاه تیپ 26 زرهی نزدیک به یک ساعت راه با خط‌مقدم فاصله دارد(پاسگاه زیدان).

8ـ نقاط ضعف ارتش عراق‌، ضعیف بودن روحیه کلیه پرسنل است.

9ـ نقاط ضعف نیروهای اسلام‌، هنگام مستقر شدن در پشت خاکریز تأخیر داشته و این عمل باعث فرار اکثر نیروها شد، عدم پشتیبانی کافی.

10ـ در کناره پاسگاه زید 30 دستگاه تانک سوخته و تیپ 10 زرهی را مشاهده کردند.

11ـ نیروهای مصری و اردنی نیز به‌جبهه آورده‌اند و مهمات مصری نیز ما مصرف می‌کنیم.

 

پیوست د گزارش نوبه‌ای شماره 37 تاریخ 3/3/1361

بازجویی از عوده عبدالحسین جمعی، قاعده المثنی بن حارث شیبانی قاطع شط‌العرب المتقدم(منظور جمعی جیش‌الشعبی یا ارتش خلقی عراق):

1ـ در تاریخ 16/2/1361 به خرمشهر آمده و زیر امر تیپ 501 پیاده(گردان یک، گروهان ‌سوم) گشته و در کناره کارون روبه‌روی قصبه مستقر شدند. تیپ 501 در تاریخ 31/2/1361 به‌طرف گیلان‌غرب حرکت کرد.

2ـ تیپ 238 پیاده از گیلان‌غـرب آمده و در سـاعت 2:00 روز 1/3/1361 به خرمشهر آمد. این قاطع از ارتش خلقی زیر امر این تیپ گردید و در منطقه قصبه(کناره کارون) مستقر شدند. این اسیر از همین منطقه به‌طرف نیروهای خودی آمده است.

3ـ در ساعت 1:40 روز 2/3/1361 یک سرگرد ستاد توسط یک جیپ فرماندهی با فرماندهی نیروهای عراق صحبت کرد و کلیه نیروهای عراقی دور او جمع شده‌اند و به‌او قول دادند که صبر کنند تا جاده شلمچه را باز کنند.

4ـ آخرین وعده غذای آن‌ها در ساعت 17:00 روز 1/3/1361 بوده و تا الان غذا و مهمات به آن‌ها نرسیده است.

5ـ در داخل خرمشهر کلیه واحدهای عراقی در اضطراب شدید به‌‌سر می‌برند و فرماندهی وجود ندارد. نیروها به‌هم ریخته‌اند و خیلی از آن‌ها با شنا از اروندرود به‌طرف عراق عبور کردند.

6ـ تقاضای هلی‌کوپتر کرده‌اند که به آن‌ها جواب منفی داده‌اند که هلی‌کوپتر نمی‌تواند در آن‌جا فرود آید.

7ـ قاطع المعقل ارتش خلقی و قاطع زبیر و قاطع الناصریه و قاطع الرمادی در خرمشهر مستقر بودند. قاطع زبیر، الناصریه و الرمادی از خرمشهر خارج شده‌اند.

8ـ قاطع شط‌العرب الان به‌نام قاطع القرنه موسوم است.

9ـ تیپ 238 پیاده و تیپ 48 پیاده تعدادی تانک همراه دارند. از نام گردان تانک اطلاعی ندارد.

10ـ سرهنگ‌دوم مؤید محمود صفوف فرمانده گردان تانک القعقاع کشته شده است(برگ هویت خون‌آلود او به‌دست آمده است).

11ـ سرهنگ‌دوم یوسف احمد جاسم فرمانده گردان 165 تیپ 10 گارد مرزی.

12ـ تیپ 11 گارد مرزی به‌استعداد 3 گردان که از نام آن‌ها اطلاعی ندارد نیز در منطقه مستقر بوده است.

13ـ تیپ 11 گارد مرزی نیز در پشت خاکریز سوم نهر عریض مستقر بوده است.

14ـ اسیر می‌گوید تیپ 11 به‌احتمال زیاد عقب‌نشینی کرده است.

15ـ در ساعت 19:00 روز 1/3/1361 از فرمانده تیپ به آن‌ها ابلاغ شده که امشب احتمال حمله از جانب نیروهای ایرانی وجود دارد.

16ـ قبل از این‌که به این منطقه بیاید، در منطقه رطبه(الرمادی) مستقر بودند(به‌عنوان گارد مرزی). کلاً این تیپ‌‌های گارد مرزی را از مأمورین شهربانی و اداره راهنمایی جمع‌آوری کرده‌اند و حدود 14 روز پیش به این منطقه منتقل کردند. به آن‌ها مأموریت پدافند در پشت خاکریز عریض را داده‌اند.

17ـ بلافاصله پس از عملیات ارتباطات تلفنی قطع شد؛ به این ترتیب که در قرارگاه تیپ کسی نبود که جواب دهد و ظاهراً فرار کرده بودند.

 

پیوست هـ گزارش نوبه‌ای شماره 37 تاریخ 3/3/1361

خلاصه بازجویی از استوار‌دوم پناهنده علی عبدالرزاق خضیر، جمعی گروهان 29 مهندسی نیروی مخصوص گروهان 3 گردان 4 تیپ 32 نیروی‌ مخصوص تابع سپاه 3:

1ـ قبلاً 23 روز در سرپل‌ذهاب بودم. 22 روز است که در تنومه‌ام. دیروز من را به‌منطقه آوردند. من معاون دسته مهندسی بودم و دیروز زیر امر گروهان 3 نیروی مخصوص قرار گرفتم که پیام رادیو جمهوری اسلامی را شنیدم که می‌گفت تسلیم شوید. من با چند تن از دوستانم صحبت کردم اما آن‌ها گفتند نعمتی بهتر از این همه پول و خانه نیست و در صورت تسلیم، خانواده‌هایمان را بی‌خانمان می‌کنند.

2ـ نیروهای مستقر در خط‌مقدم: گروهان 3 گردان 4 تیپ 32 نیروی مخصوص،10 دستگاه تانک، 6 دستگاه نفربر، قبضه خمپاره‌انداز 60 میلیمتری و نفرات پیاده.

3ـ سازمان تیپ 32 نیروی مخصوص: از 3 گروهان به‌نام‌های گردان 5 و 6 و 4 و هر گروهان دارای 4 گروهان به‌نام‌های یک، 2 و 3 و ارکان بود که پس از توقف در کوت و سوخت‌گیری ساعت 15:30 به بصره رسیدیم و ساعت 20:00 واحدها به‌منطقه نامعلومی اعزام گردیدند.

5ـ گردان 5 و 6 تیپ 32 نیروی مخصوص در منطقه خرمشهر هستند.

6ـ گروهان یک گردان 4 مدت 22 روز با تیپ 14 پیاده بود. گروهان 2 گردان 4 با تیپ 10 زرهی مدت 22 روز بود. گروهان 3 با تیپ 26 زرهی در منطقه دیگری بود و الان با تیپ 26 در منطقه تیپ 17 قم است که برای استراحت آمده بودند ولی بلافاصله در روز بعد از محاصره به خرمشهر فرستاده شدند.

7ـ استعداد هر گروهان 300 نفر می‌باشد ولی وقتی دیروز این گروهان برای تجدید سازمان و استراحت آمدند، استعداد آن 35 تا 36 نفر بود.

8ـ استعداد هر گروهان 100 سرباز است.

9ـ واحدهای ما نیروی احتیاط ندارند. تمام نیروهای احتیاط را به خرمشهر فرستادند. تمام جیش‌الشعبی و مهمات‌خاصه را نیز به خرمشهر بردند.

10ـ مسافت 4 کیلومتر نرسیده به تنومه توپخانه زیادی مستقر است.

11ـ 5 قبضه کاتیوشا خط‌مقدم را پشتیبانی می‌کند.

12ـ مردم بصره و تنومه به‌خاطر بمباران توپخانه از شهر کوچ کردند.

13ـ جیش‌الشعبی و مهمات‌خاصه به‌عنوان نیروی احتیاط در بصره نگه داشته می‌شوند.

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،فرمانده تیپ،خرمشهر

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...