شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 8 - خرداد - 1361

8/خرداد/1361

 

قرارگاه قـدس: تـاریخ 4/3/1361: قـدس(تیپ امـام رضا‌علیه‌السلام): 1ـ ساعت 00:13 جهت تصرف 5 کیلومتر از جناح راست تیپ 17 قم حمله از دو جناح آغاز شد که موفق به شکستن خط‌مقدم و تار و مار کردن دشمن می‌شود، به‌طوری‌که ساعت 2:45 عمل الحاق اعلام ‌شد.

2ـ وضع نیروهای اسلام خوب بوده و از ابتدای روشنایی روز موفق به‌دفع 2 پاتک دشمن می‌شود.

3ـ در سومین پاتک، دشمن موفق به‌انهدام یک کامیون مهمات به‌جا مانده‌اش(در نزدیکی مواضع تصرف شده به‌‌وسیله نیروهای خودی) می‌شود که باعث شهید و مجروح شدن عده‌ای از نیروهای خودی شد.

4ـ ساعت 8:50 دشمن برای سومین بار با 2 تیپ اقدام به‌پاتک کرد و به‌دلایل زیر موفق نشد مواضع قبلی خود را تصرف کند: الـف‌ـ تأخیر در حرکت نیروهای خودی تا ساعت 22:45 و عدم الحاق کامل.

ب‌ـ ناموفق بودن مهندسی در احداث خاکریز.

ج‌ـ تدارک نشدن نیروهای عملیاتی از نظر مهمات.

دـ ضعف مخابراتی.

هـ عدم آتش پشتیبانی کافی.

5ـ تلفات و ضایعات زیادی به‌دشمن وارد شده که آمار دقیق آن معلوم نیست. 5 نفر از مزدوران نیز به‌اسارت درآمدند.

6ـ گردان‌های موجود دشمن با کمبود سلاح تیربار و آر.پی.جی7 مواجه هستند و فاقد روحیه لازم هستند.

قدسیک(تیپ 37 نور): 1ـ برادران شناسایی از خاکریز قبلی خودی به‌سمت جنوب 13 کیلومتر پیش‌ رفته و به سه تپه رسیدند. از تپه اعلام داشتندکه دشمن در جلوی دژ خودی 7 دستگاه بیل‌مکانیکی به‌فاصله 300 تا 400 متری از دژ قرار داده. همچنین دشمن در غرب سه تپه مشغول مین‌گذاری بوده است.

2ـ دشمن در حال حاضر مشغول تغییر مواضع خود می‌‌باشد، به‌طوری‌که نمی‌توان شناسایی کامل به‌عمل آورد.

قرارگاه قدس: تاریخ 5/3/1361: قدس یک(تیپ 37 نـور): 1ـ در ساعت‌های 5:45 و 6:00 تاریخ 5/3/1361 هواپیماهای دشمن اقدام به‌بمباران منطقه شهابی کردند که خوشبختانه هیچ‌گونه خسارتی در برنداشت.

2ـ در جنوب پاسگاه طلاییه جدید، خطی به‌طول یک کیلومتر(عبارت از نیرویی به‌استعداد 9 دستگاه تانک و نفربر) به‌سمت شرق گسترش داشته است. در انتهای تانک‌های دشمن نیز تعدادی افراد پیاده با یک قبضه تیربار مستقر شده است.

3ـ 2 دستگاه تانک در سمت پاسگاه طلاییه جدید، جلوی آن استقرار داشته و به‌طرف نیروهای خودی آرایش گرفته‌اند.

4ـ از پاسگاه طلاییه به‌فاصله 2200 متر از شرق دژ ایران 2 سنگر تانک و یک اتاق کوچک است که احتمالاً انبار می‌باشد و یک دیدگاه بتونی، مشاهده شد.

5ـ در شرق پاسگاه نیز به‌فاصله پنج کیلومتر آن سه تپه وجود دارد.

6ـ در شرق دژ به‌فاصله 2 کیلومتری، یک جاده خاکی قرار دارد که امتداد جاده به‌طرف جنوب بوده و به‌خاکریز دشمن می‌رسد. همچنین در غرب جاده، تپه وجود دارد. در شرق جاده، دشمن قبلاً خاکریز احداث کرده که طول آن مشخص نیست.

7ـ فاصله پاسگاه طلاییه جدید تا خاکریز دشمن 4 کیلومتر می‌باشد. در پشت خاکریز افراد پیاده به‌صورت پراکنده مشاهده شده است.

8ـ در فاصله 5 کیلومتری از خاکریز دوم خودی که فاصله آن تا پاسگاه شهابی 2300 متر است، از پشت خاکریز تا آن طرف سیل‌بند دوم، افراد پیاده در سنگر مشاهده شده است.

9ـ در شرق سیل‌بند اول، به‌فاصله 100 متری سیل‌بند یک دستگاه نفربر و یک دستگاه تانک مستقر است. همچنین در فاصله 300 تا 400 متری آن، 8 دستگاه تانک دیگر به‌طرف نیروی خودی آرایش گرفته است.

10ـ آبگرفتگی سیل‌بند دوم 5/2 کیلومتر بوده و غرب سیل‌بند دوم نیز قابل عبور نیست.

11ـ ساعت 9:00 تاریخ 7/3/1361 صداهای مختلف زرهی به‌گوش می‌رسید.

12ـ در جلوی خاکریز دشمن، در سمت شرق به‌فاصله 300 متری در جلوی خاکریز چند دستگاه بیل‌مکانیکی مشغول کار بودند که احتمالاً مشغول احداث خندق بودند. در جلوی بیل‌مکانیکی افراد پیاده در حال رفت‌وآمد مشاهده شدند که به‌احتمال قوی در حال مین‌گذاری بودند.

ب‌ـ در سایر محورهای قدس وضعیت عادی گزارش شده است.

گزارش پست شنود در منطقه قدس: فعل‌و‌انفعالاتی از قبیل: اضافه کردن نیرو، تجدید سازمان، آزمایش وسایل مخابراتی و ارتباطی و تانک‌ جهت یک مأموریت نامشخص. همچنین آتش سنگین توپخانه در ساعت 23:00 و تقویت نیروهای دشمن از شمال‌شرقی کوشک تا حسینیه، دلیل احتمال یک پاتک در تمام منطقه می‌باشد.

قرارگاه قدس: تاریخ 8/3/1361: قدس4( تیپ ثارالله): 1ـ در منطقـه کوشک نیروهای دشمن جلوی دژ استقرار داشتند و سرتاسر منطقه مین‌گذاری شده است.

2ـ دشمن حدود 25 دستگاه بلدوزر روی دژ مستقر کرده که احتمالاً برای حفر کانال و غیره می‌باشد.

3ـ دشمن در سمت راست و چپ دژ، 1600 متر به‌سمت عمق، نیروهای تأمینی اعم از زرهی و پیاده با استعداد نامعلوم مستقر کرده است.

4ـ کلاً دشمن در این منطقه، چندان فعالیتی ندارد و این نیروها را برای حفاظت از دژ اصلی خود مستقر کرده است.

قدس‌یک(تیپ 37 نور): 1ـ در محور پاسگاه شهابی تغییری حاصل نشده و تبادل آتش بسیار کمی بین طرفین ادامه دارد.

2ـ دشمن جلوی دژ خود خندقی از شرق به‌سمت غرب، به‌عرض 5/1 متر در حال احداث دارد که آب در آن جریان دارد. تا روز گذشته بیل‌های مکانیکی به ‌دو کیلومتری جاده آسفالته(شهابی‌ـ جفیر) رسیده‌اند. جلوی خندق یک‌ رشته سیم‌خاردار به‌صورت عمودی کشیده شده که احتمالاً دشمن جلوی خندق را مین‌گذاری کرده است. در صورت تکمیل خندق نیروهای دشمن از اطراف پاسگاه طلاییه جدید به‌پشت دژ خود انتقال خواهند یافت.

3ـ طبق شناسایی انجام شده، فاصله دژ خودی با خاکریز دشمن حدود 4 کیلومتر است. در نتیجه دشمن در مرز خود اقدام به‌احداث خاکریز و خندق کرده است.

4ـ ساعت 10:30 تاریخ 7/3/1361 هواپیماهای دشمن اطراف جفیر را بمباران کردند که از تلفات و ضایعات احتمالی اطلاعی در دست نیست.

قرارگاه نصر: تاریخ 8/3/1361: محـور شلمچه: 1ـ در محل تقاطع دژ و سدبند عرایض، در امتداد سدبند به‌طرف غرب، نیروهای خودی با نیروهای دشمن،270 قدم فاصله دارند. در این منطقه، دشمن خاکریزی موازی با دژ احداث کرده و در جلوی خاکریز، کمین گذاشته است. میدان مین تا کنون دیده نشده است. در همین منطقه و در حوالی پاسگاه شلمچه، بلدوزرهای دشمن در حوالی جاده آسفالته مشغول فعالیت هستند.

در شناسایی دیگری که از منطقه به‌عمل آمد، نیروهای خودی پس از پیمودن 2400 قدم با گشتی‌های دشمن برخورد و درگیر شدند که دو طرف پس از درگیری عقب‌نشینی ‌کردند. همچنین از خاکریز روبه‌رو(غربی) که 400 قدم با برادران فاصله دارد، عکس‌العملی از سوی نیروهای دشمن به‌عمل نیامده است.

2ـ میدان مین شمال سدبند عرایض، از سابق هنوز موجود است که با خاکریز 10 تا 15 متر فاصله دارد.

3ـ در شناسایی که در تاریخ 8/3/1361 از سمت راست جاده خرمشهرـ شلمچه در تقاطع دژ به‌عمل آمد، تا حوالی خاکریز، با نیرویی از دشمن برخورد نکردند. در آن حوالی دشمن مشغول فعالیت در سمت چپ و راست جاده بوده است.

محور نهـر خین: 1ـ در تاریخ 6/3/1361، 32 دستگاه تانک(یک گردان) از جنوب خاکریز خین به‌سمت غرب در حال حرکت مشاهده شد.

2ـ در انتهای جنوب‌غربی دژ در حوالی نهر خین(شمال نهر) نیروهای دشمن مشغول کشیدن سیم‌خاردار و میدان مین دیده شدند که منطقۀ نسبتاً وسیعی را تا کنون مین‌گذاری کرده‌اند.

محور کوت‌سواری: 1ـ میدان مین دشمن از مختصات 820ـ150 تا 853ـ135 گسترش یافته است.

2ـ بعد از پاسگاه کوت‌سواری(به‌طرف جنوب)، نیروهای دشمن روی خاکریز مستقر هستند.

3ـ میدان مینی که نیروهای خودی(احتمالاً ژاندارمری) در سال اول جنگ در نوار مرزی کار گذاشته بودند(هنوز هم وجود دارد)، از جنوب‌شرقی پاسگاه کوت‌سواری(در شرق خاکریز مرزی) به‌طرف جنوب ادامه دارد که از طول آن، اطلاعی در دست نیست.

متفرقه: تاریخ 8/3/1361: اطلاعات عمومی درباره نشـوه و تنومه: 1ـ جاده‌ای از نشوه به‌طرف ایران است که از نفوذ آب به دو ‌طرف، جلوگیری می‌کند.

2ـ دریاچه‌ای از آب به‌‌ابعاد 5 در 10 کیلومتر از نهر کتیبان به‌طرف جنوب ایجاد شده است که به‌نظر می‌رسد حدود یک متر از سطح زمین بلندتر است. ضلع شرقی آن‌ را طوری ساخته‌اند که می‌تواند اراضی شرقی(اراضی بین مرز و رودخانه دجله) را غرقاب کند.

3ـ جهت آب‌ها از جنوب به‌طرف مفاتیه و از هورالهویزه به‌طرف مفاتیه است.

4ـ به‌موازات دجله 2 سد خاکی جهت لایروبی وجود دارد که فاصله آن‌ها حدود 50 تا 150 متر می‌باشد. این دو سد از سویب(بصره‌ـ پل فرودگاه) تا جزیره علیا امتداد دارد و ارتفاع آن‌ها 3 متر است.

5ـ فاصله سد تا رودخانه چندان زیاد نیست. روی این سدها یک جاده است که جاده بیرونی، قابل عبور است. دریچه‌ها روی سد دومی است.

6ـ یک جاده از بصره تا سویب وجود دارد که از بصره تا نشوه آسفالت و از نشوه تا سویب، خاکی است.

7ـ یک سد از سویب تا شلمچه وجود دارد که فاصله آن از مرز تا نشوه حدود 18 کیلومتر است.

8ـ از نهر کتیبان که عبور ‌کنید، فاصلۀ سد تا جاده مرتب بیشتر می‌شود، به‌طوری ‌که آخر سد، حدود 22 تا 25 کیلومتر از جاده فاصله می‌گیرد.

9ـ اثرات جزر و مد شط‌العرب تا سیبه( روبه‌روی شلمچه) اثر می‌کند.

10ـ یک کارخانه کاغذسازی در غرب دجله قرار دارد و فضولات آن در هارثه یا نهر عمران می‌ریزد که روی ماهی‌ها نیز اثر می‌گذارد.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،خط مقدم

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...