شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 11 - خرداد - 1361

11/خرداد/1361

 

قرارگاه فجر: تاریخ11/3/1361: گزارشی نرسیده است.

قرارگاه فتح: گزارشی نرسیده است.

قرارگاه نصر: جزیره مینو: 1ـ تبادل آتش در طول دوره بین طرفین برقرار بود. در تاریخ 4/3/1361، 4 قایق دشمن روی آب مشاهده شد که برادران به‌طرف آن‌ها تیراندازی کردند که قایق‌ها متواری شدند.

2ـ ساعت 20:00 تاریخ 4/3/1361 دشمن آتش شدیدی روی مواضع خودی اجرا کرد که یکی از برادران شهید و یک نفر مجروح شد. در طول روز گذشته جنازه‌های مزدوران بعثی(که بر اثر یورش رزمندگان اسلام به شهر خرمشهر خود را به آب انداخته بودند)، روی آب مشاهده شد که بعضی از آن‌ها را برادران از آب گرفته و خاک کردند.

کناره اروند: 1ـ در طول دوره تبادل آتش بین طرفین برقرار بود که از شدت آتش دشمن نسبت به‌روزهای قبل کاسته شده است.

قرارگاه قدس: قدس3(تیپ 37 نور): 1ـ 8 دستگاه تانک دشمن به‌صورت نامنظم در 500 متری شمال پاسگاه طلاییه جدید در زمینی به‌وسعت 500 متر گسترش دارند. همچنین نیروی پیاده دشمن به‌صورت کمین در سنگرهای انفرادی جلوی تانک‌ها مستقر هستند.

2ـ دشمن روی خاکریز خودش اقدام به‌احداث سنگرهای تیربار و نگهبانی کرده است.

3ـ در جنوب‌شرقی پاسگاه طلاییه جدید، 5 تا 6 دستگاه بیل‌مکانیکی در حال حفر خندق مشغول بودند.

4ـ تعدادی شاخص مین در جلوی خاکریز مرزی دشمن مشاهده شد.

5ـ یک دستگاه بیل‌مکانیکی در غرب جاده طلاییه(جلوی خاکریز) در حال حفر خندق بود. 2 دستگاه بیل‌مکانیکی در پشت خاکریز مشغول کار بودند.

6ـ 5 دستگاه تانک در پشت خاکریزی که سیل‌بند اول و دوم به‌هم متصل می‌شوند، مشاهده شد.

7ـ در جلوی پاسگاه طلاییه در شرق جاده، نیروی پیاده دشمن به‌فاصله 5/1 کیلومتری پاسگاه به‌صورت دیده‌ور جلو می‌آیند.

 

پیوست الف گزارش نوبه‌ای شماره 39 تاریخ 11/3/1361

خلاصه بازجویی از استوار‌ موتوری فلاح عایز الجنابی جمعی گروهان 4 گردان یک تیپ 94 تابع لشکر 6 زرهی که در تاریخ 11/3/1361 در منطقه کوشک اسیر شده است:

1ـ مأموریت یگان گروهان 4 گردان یک تیپ 94 در منطقه کوشک، فقط در صورت تک نیروهای رزمنده اسلام مشغول کردن نیروها و گزارش به گردان یک است تا نیروهای کمکی که از بقیه تیپ 94 پیاده تشکیل می‌شود، نسبت به ‌سد هجوم اقدام نمایند.

2ـ تیپ 16 زرهی در منطقه کوشک گسترش دارد. لیکن نام محل گسترش این تیپ را نمی‌داند.

3ـ تیپ 25 مکانیزه در منطقه کوشک گسترش دارد.

4ـ یک گردان توپخانه سنگین در پشتیبانی آن‌ها مستقر می‌باشد، احتمالاً 130 میلیمتری.

5ـ از محل گسترش تیپ 30 زرهی اطلاعی ندارد.

6ـ قرارگاه مقدم لشکر 6 زرهی در 15 تا 20 کیلومتری غرب کوشک مستقر است.

7ـ تیپ 94 پیاده دارای 6 گردان پیاده است که سه گردان این تیپ در منطقه کوشک گسترش دارد. سه گردان دیگر را نمی‌داند در کجا مستقر‌ است. گردان‌های یک، 5 و 6 پیاده در منطقه کوشک هستند و قرارگاه تیپ در منطقه به‌فاصله 5 کیلومتری غرب کوشک است.

8ـ تیپ 94 در منطقه دیاله است و گردان‌های یک و قرارگاه تیپ حدود 2 ماه قبل به‌منطقه جنوب آمد و در منطقه هویزه کنار رودخانه کرخه‌نور مستقر شده که به آن‌ها دستور عقب‌نشینی دادند که از منطقه هویزه به‌خط مرز برگشته و بیشتر از محاصره شدن می‌ترسیدند.

9ـ اکثر پرسنل عراقی در جبهه در حال حاضر دوست دارند که جنگ پایان پذیرد و اغلب میل دارند اسیر یا تسلیم نیروهای رزمنده اسلام شوند.

10ـ لشکر 5 مکانیزه در منطقه شلمچه به‌سمت شمال خط مرز گسترش دارد.

11ـ نیروهای عراقی انتظار دارند که نیروهای رزمنده اسلام شهر بصره را به‌تصرف در آورده و بدین لحاظ عراق اغلب نیروهای خود را در منطقۀ جنوب مستقر کرده است.

12ـ ارتش عراق در خط مرز بین‌المللی، یک کانال احداث کرده و قرار بود به‌‌وسیله پمپ، آب هورالهویزه را در این کانال‌ بریزند لیکن بر اثر آتش توپخانه رزمندگان اسلام پمپ‌های آب منهدم شد و نیروهای عراقی به‌فاصله 200 متری خاکریز اول در منطقه کوشک خاکریز دیگری ایجاد کرده‌اند که مشغول تکمیل آن هستند.

13ـ صبح روز جاری11/2/1361 که نیروهای رزمنده اسلام اقدام به‌تک کردند، فرمانده گروهان 4 سرگرد طاهه با قرارگاه گردان‌ تماس گرفت و درخواست کمک کرد. چون جواب دادند که فعلاً مقاومت کنید تا نیرو برسد و در واقع جواب سربالایی دریافت کرد، به گروهان ابلاغ کرد هر کس می‌تواند، هر کاری که دلش بخواهد انجام دهد، من کاری ندارم. حتی گفت اگر می‌توانید، تسلیم ایرانی‌ها شوید و مقاومت نکنید.

14ـ فرمانده تیپ 94 سرهنگ ستاد عبدالله‌العافی. فرمانده گردان یک تیپ 94، سرهنگ2 شوکت خیرالله جاسم می‌باشد.

 

پیوست ب گزارش نوبه‌ای شماره 39 تاریخ 11/3/1361

خلاصه بازجویی از گروهبان‌یکم وظیفه جاسم محمد گیطان، جمعی گروهان‌ چهارم گردان یکم تیپ 94 لشکر 6 زرهی که در ساعت 6:00 تاریخ 11/3/1361 در منطقه ایسود اسیر شده است:

1ـ در پشت خاکریزی که واحد این اسیر مستقر بوده، فقط گروهان چهارم گردان یک و 3 دستگاه تانک از گردان 6 تانک تیپ 25 مکانیزه لشکر 6 مستقر بودند. از این تانک‌ها 2 دستگاه منهدم و یک دستگاه موفق به‌فرار شد.

2ـ فرمانده این گروهان سرگرد طاهه فرار کرده ولی معاون او ستوان‌یکم مجید کشته شد.

3ـ تعداد زیادی مجروح را دیده و از تعداد کشته ‌شدگان اطلاعی ندارد.

4ـ تیپ94 حدود 35 روز است که در این منطقه به‌سر می‌برد. این تیپ قبلاً در قور‌تو بوده است. همچنین تیپ 25 مکانیزه و تیپ 16 زرهی در مرز مستقر است.

5ـ تیپ 30 زرهی در منطقه شلمچه مستقر است. در حدود200 نفر از ارتش خلقی در پشت خاکریز منطقه کوشک مستقر هستند که از هویت این افراد اطلاعی ندارد.

6ـ توپخانه لشکر 6 زرهی، این منطقه را زیر آتش دارد.

7ـ آتشبار 52 توپخانه 180 میلیمتری جزو این توپخانه است. از بقیه گردان‌های توپخانه اطلاعی ندارد.

8ـ آخرین دستورات که به آن‌ها داده شده، عبارت بوده از مقاومت در پشت‌ خاکریز. همچنین این اسیر اظهار می‌دارد که فرمانده گردان یک‌ روز به‌فرمانده گروهان می‌گفت که صدام‌حسین از این‌که خرمشهر سقوط کرده، خیلی ناراحت است و می‌گوید اگر می‌دانستم قضیه به این‌جا کشیده می‌شود، دستور عقب‌نشینی می‌دادم.

9ـ حدود 20 روز پیش، فرمانده تیپ 94 یک سرباز از نیروهای مهمات‌خاصه را در پشت خاکریز شخصاً به‌جرم عقب‌نشینی اعدام کرد.

10ـ روحیه ارتش عراق فوق‌العاده پایین آمده است.

11ـ مردم عراق ادعای ارتش عراق را مبنی بر عقب‌نشینی از خرمشهر نپذیرفته‌اند و این خبر را به‌استهزاء گرفتند.

12ـ گردان 2 تیپ 94 در منطقه کوه‌های(بمو) مستقر است.گردان چهارم تیپ 94 در منطقه سرپل ذهاب مستقر است. گردان‌های یک، 5 و 6 در منطقه کوشک گسترش دارند. گردان 6 هم ‌اکنون به‌استعداد 2 گروهان است. بقیه آن در درگیری‌های ظاهری از بین رفته است.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه فجر،قرارگاه فتح

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...