شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 16 - خرداد - 1361

16/خرداد/1361

 

قرارگاه قدس: تیپ 37 نـور: 1ـ دشمن در خـاکریز اصلی خودش سنگرهایی احداث کرده که در سطح پایین خاکریز مشاهده شده است. روی آن‌ها تیربار کار گذاشته‌اند و در وسط خاکریز کانال احداث شده. سنگرهای نیم‌دایره‌ای نیز در روی خاکریز‌ احداث شده است.

2ـ غرب سه‌تپه 4 دستگاه تانک مشاهده شده است که در جلوی آن‌ها یک دستگاه چیفتن مستقر کرده‌اند. روز گذشته 13 دستگاه تانک در مختـصات 140‌ـ34 مستقر بود.

3ـ نیروهایی که بین جاده و سیل‌بند اولی قرار دارند، تغییر عمده‌‌ای نکرده‌اند. پشت خاکریزی که سیل‌بند اول و دوم را به‌‌هم ربط داده، نزدیک به سیل‌بند اول 2 دستگاه تانک، یک دستگاه نفربر و یک قبضه ضدهوایی قرار دارد.

4ـ ساعت 8:45 تاریخ 15/3/1361 یک دستگاه نفربر چرخدار از طرف سیل‌بند اول به‌طرف جاده حرکت کرد و در نزدیکی هر تانک توقف کرده، سپس حرکت می‌کرد. همچنین ساعت 10:20 همین روز، یک جیپ فرماندهی از سمت سیل‌بند اول آمد و بین سیل‌‌بند اول و جاده، نزدیک یک دستگاه تانک مستقر شد.

5ـ در غرب جاده آسفالته 3 دستگاه بیل‌مکانیکی دشمن مشغول کار بود و احتمالاً در حال حفر خندق می‌باشند.

تیپ ثارالله: در طول روز11/3/1361 بین تیپ ذوالفقار و دشمن در منطقه کوشک درگیری به‌وجود آمد. طی این درگیری، 11 نفر از قوای کفر اسیر شدند. چگونگی و مشروح جریان درگیری به‌محض وصول اعلام خواهد شد.

تیپ بیت‌المقدس: در تاریخ 14/3/1361 نیروهای دشمن 11 دستگاه تانک مستقر کردند، بدین‌صورت که 500 متر آخر خاکریز خودی در دست نیروهای دشمن است ولی در تاریخ 15/3/1361 نیروهای دشمن 8 دستگاه تانک خود را تخلیه و فقط 3 دستگاه تانک خود را به‌خاکریز چسباند.

قرارگاه فتح: گزارشی دریافت نشده است.

قرارگاه نصر: تـاریخ 16/3/1361: محور کوت‌سواری(شمال‌غربی شلمچه): 1ـ دشمن در این محور مشغول تحکیم خط پدافندی می‌باشد و با لودر و بلدوزر خاکریزهای خود را تقویت کرده است. همچنین در تاریخ 13/3/1361 ستونی از دشمن از طرف پاسگاه کوت‌سواری به‌سمت شمال در حرکت بود.

2ـ گشتی‌های خودی از 500 متری جنوب بوبیان تا 300 متری دشمن پیش‌ رفته و چیز مهمی مشاهده نکرده‌اند. همچنین از سمت راست کوت‌سواری، 1800 قدم پیش رفته و به سلاح‌هایی برخورد کرده‌اند که در عملیات گذشته(از دشمن یا خودی) به‌جای مانده است.

3ـ در تاریخ 14/3/1361 یک گروه گشتی از سمت چپ محور فوق به‌طرف مواضع دشمن پیش‌ رفته و تقریباً 100 متری خاکریز خودی، به ‌یک خاکریز به‌طول 100 متر برخورد کردند که جلوی آن چند سنگر تانک و در 500‌ متری، یک دستگاه تانک سوخته مشاهده شد که در 2 متری آن یک آر.پی.جی گذاشته بودند که فعلاً در آن‌جا نبود. در2 متری سمت چپ دو تن از مزدوران بعثی دیده شدند که تا 1300 متری مواضع خودی پیش آمده بودند.

4ـ یک گروه گشتی از شمال‌غربی به‌سمت جنوب‌غربی حرکت کردند که در راه سه سنگر تانک وجود داشته است. برادران تا آخرین سنگر پیش می‌روند که تقریباً 1500 قدم پیش‌ رفته و دشمن اقدام به تیراندازی می‌کند. بعد از نیم ساعت آتش دشمن خاموش می‌شود. در همین تاریخ14/3/61 دشمن مشغول تقویت خط پدافندی خود بود. آتش توپخانه از شدت زیادی برخوردار بود که چند نفر از برادران مجروح شدند.

محور خین: 1ـ برابر گزارش رسیده، دشمن در جنوب خین پدافند کرده و مشغول تحکیم خطوط پدافندی می‌باشد. آتش دشمن به‌صورت متناوب ادامه داشت. همچنین تردد دشمن به‌صورت متوسط و پراکنده مشاهده شده است.

محور شلمچه: 1ـ برابر گزارش واصله در خط‌مقدم این محور تیپ 3 دشمن با سه گردان گسترش داشته که با ایجاد یک خاکریز کمانی‌شکل، در منطقه پدافند کرده بودند و قرار بود پس از مین‌گذاری به‌خط مرزی عقب‌نشینی کنند. برابر گزارش 14/3/1361 نیرویی از دشمن در این خاکریز پدافند کرده و دشمن قسمتی از منطقۀ جلو و عقب خود را مین‌گذاری کرده است. فقط 5 دستگاه تانک(تقریباً یک گردان) در منطقه مشاهده شده و بقیۀ نیروها را به‌خط مرزی منتقل کرده‌اند.

2ـ روبه‌روی نهر غمیج که خشک است، دشمن اقدام به مین‌گذاری کرده و احتمال می‌رود که عقب آن‌ را مین‌گذاری کند. تردد دشمن در جادۀ مرزی به‌طرف شلمچه به‌طور متناوب ادامه داشت.

محور پاسگاه بوبیان تا پاسگاه شلمچه: 1ـ در جلوی پاسگاه بوبیان سیم‌خاردار و میدان مین در سرتاسر خاکریز دشمن مشاهده شد.

2ـ پایین‌تر از پاسگاه بوبیان تا کوت‌سواری، هر چه به کوت‌سواری نزدیک‌تر می‌شویم استحکامات دشمن اعم از میدان مین و سیم‌خاردار و سنگر نفرات و در پشت آن‌ها تانک، بیشتر می‌شود.

3ـ 500 تا 800 متری سنگرهای مقدم نیروهای خودی جلو کشیده شده است، به‌طوری‌که با دوربین، کانال آب دیده می‌شود. در جلوی آن سنگرهای دشمن مشاهده می‌شود و خاکریز محکم و بلندی در پشت آن قرار دارد. در پشت خاکریز، روی جاده لودر و ماشین‌های دشمن در حال تردد بودند.

قرارگاه فجر: گزارش دریافت نشده است.

 

 

پیوست گزارش نوبه‌ای شماره 40 تاریخ 16/3/1361

خلاصه بازجویی پناهنده استوار‌یکم فتاح محسن‌ حسن جمعی دسته یک گروهان یک گردان شناسایی الولید لشکر 6 زرهی که در منطقه شهابی به‌نیروهای اسلام پناهنده شد:

من از تاریخ 15/2/1361 به‌مدت 5 روز مرخصی استعلاجی بودم. بعد از این‌که از مرخصی برگشتم، دیدم که نیروهای ما عقب‌نشینی کردند و واحد در منطقه هورالهویزه مستقر شد. همان روز‌ به‌خانه برگشتم، با پدر و مادرم مشاوره کردم و آن‌ها گفتند بهترین راه این است که خودت را به‌نیروهای اسلام تسلیم کنی. من 2 روز قبل به‌واحد برگشتم و با دوستانم صحبت کردم که می‌خواهم خودم را به رزمندگان اسلام تسلیم کنم. قبل از من یک سرباز از واحد من پناهنده شد. لازم به‌توضیح است که در مورد غیبت من از واحد کمیسیون تخصصی تشکیل دادند:

1ـ واحدهای مستقر در خط‌مقدم: گردان شناسایی الولید، 3 گروهان کماندو سعد، 2 گروهان تانک از گردان تانک حذیقه(تیپ7 زرهی). خط‌مقدم مین‌گذاری نشده است.

2ـ خط دوم: قرارگاه گردان شناسایی الولید و فرمانده کل نیروهایی که در خط مستقر هستند، به‌نام سرهنگ2 ستاد حافظ. پشتیبانی نیروها: گردان 32 توپخانه خودکششی.

3ـ نکته قابل توجه این‌که خط‌مقدم واحدهای گشتی و کمین یک نفر اعزام می‌کنند. مأموریت این واحد مطلع کردن نیروهای شیطانی عراقی از حمله نیروهای اسلام جهت عقب‌نشینی است(پناهنده اظهار می‌دارد که به‌واحد ابلاغ کردند در صورت حمله نیروهایی اسلام، شما به‌خط دوم عقب‌نشینی کنید).

4ـ نحوه گسترش نیروهای عراقی در خط: یک گروهان بنهارد، یک گروهان و تعدادی تانک تی‌ـ62.

5ـ فرمانده گردان شناسایی سرگرد حمید. فرمانده نیروی مستقر در منطقه سرهنگ2 ستاد حافظ است که تمام نیروی مستقر در منطقه به‌نام او می‌باشد. فرمانده گردان یک تانک سروان عاصم جمعه. فرمانده گردان 2 تانک سروان عادل ترکی.

6ـ پناهنده اظهار می‌دارد که شنیدم نیروهای عراقی جلوی دژ 1975 خاکریز می‌زنند و کانال حفر کردند. می‌خواهند آب در آن جاری کنند و همچنین جلوی آن مین‌گذاری خواهد شد. بلافاصله بعد از تکمیل آن موضع، عراقی‌ها به‌پشت این خاکریز منتقل خواهند گردید.

7ـ از دو شب پیش به‌ما ابلاغ کردند ظرف 2 تا 3 روز آینده ایران دست به تعرض خواهد زد. لازم به‌توضیح است که پناهنده اظهار می‌دارد اطلاع یافتن عراقی‌ها از این حمله بر اساس تحرکات وسیعی از قبیل تانک و نفربر، 106 و نیروی پیاده از سوی رزمندگان اسلام است که مشاهده و چنین تحلیلی از وضع می‌شود.

8ـ واحدهایی از لشکر 6 زرهی در این منطقه مستقرند. آن ‌طوری‌که شنیدم، قسمتی از واحدهای لشکر به‌منطقه خرمشهر رفتند.

9ـ لشکر 9 زرهی را نیز به‌منطقه خرمشهر آوردند. لشکر 5 مکانیزه و 3 زرهی در این منطقه هستند.

10ـ شنیده‌ام که عراق قصد دارد خرمشهر را تخلیه کند ولی در صورت حمله شدید نیروهای اسلام، نیروهای عراقی از پلی که عراق بر خرمشهر‌ـ سیبه زده، عقب‌نشینی خواهد کرد. شنیده‌ام که عراق، نیروهای زیادی را در خرمشهر مستقر کرده است.

11ـ واحدهای مستقر از نشوه تا خط‌مقدم: بعد از گردان 32 توپخانه، تیپ 25 مکانیزه لشکر 6 زرهی و بعد از 2 گردان تانک به‌نام‌های مهلب و رافدین(البته پناهنده اشتباه می‌کند، گردان تانک رافدین در خط می‌باشد که 2 اسیر از آن داشتیم).

12ـ گردان شناسایی الولید: گروهان 2 در جناح چپ و گروهان یک در جناح راست و گروهان 3 در وسط استقرار دارند.

13ـ سازمان گردان شناسایی الولید: از 3 گروهان به‌نام‌های یک، 2، 3 و قرارگاه گردان که دسته بنهارد دارد، هر گروهان از 4 دسته به‌نام‌های یک، 2، 3 و 4 تشکیل می‌شود و هر گروهان 16 نفربر بنهارد و 4 خودرو دارد.

14ـ نوع نفربرها: بنهارد فرانسوی90 H و60  Hاست. هر نفربر دارای 3 تیرانداز و راننده و مخابرات‌چی می‌باشد.

15ـ اخیراً نفراتی از سازمان امنیت در پشت جبهه می‌ایستند و فرار افراد را کنترل می‌کنند و این صلاحیت را دارند که افراد فراری را اعدام یا به‌مقامات مسؤول تحویل بدهند.

16ـ مأموریت نیروهای فعلی، به‌تأخیر انداختن حمله نیروهای اسلام تا تکمیل خاکریزی است که در بالا اشاره شد.

17ـ علت خراب کردن پاسگاه شهابی، فکر کنم این است که چون آن‌جا مرکز دیده‌بانی ایرانی‌ها بود و این دیده‌بانی بر نیروهای عراقی مؤثر بود، پاسگاه را خراب کرده‌اند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،تیپ 37

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...