شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 23 - خرداد - 1361

23/خرداد/1361

 

قرارگاه فتح: تاریخ 23/3/1361: تیپ امام حسینعلیه‌السلام: 1ـ فعالیت دشمن از پیچ شهدا به‌سمت چپ عادی بوده. سیم‌خاردار و سنگرکمین دشمن در 2200 تا 2500 قدمی خط اول می‌باشد. در ضمن، دشمن دپو ندارد، سنگرهای کمین به‌صورت پراکنده و سنگرهای اجتماعی مشاهده شده است، در سمت راست پیچ شهدا که دشمن روی خط مرزی در امتداد نیروی خودی با فاصله یک کیلومتر مستقر است، روی خط مرزی، کانال احداث کرده و خمپاره 60 میلیمتری کار گذاشته که از آن‌جا پیچ شهدا را زیر آتش دارد.

2ـ دشمن در امتداد خط، یک جاده شنی احداث کرده که کمی از سطح زمین بالاتر است. دشمن پشت جاده احتمالاً کانالی به‌عمق نیم متر احداث کرده است.

ب‌ـ تیپ 17 قم: دشمن همچنان مشغول تحکیم مواضع خود است و بر میادین مین خود افزوده است. همچنین در شب تاریخ 20/3/1361 از سمت چپ پاسگاه یعنی از طرف شلمچه، آتش توپخانه و کاتیوشا زیاد بود و به‌جز روبه‌روی پاسگاه از سایر سمت‌ها، دشمن اجرای آتش کرد. همچنین دشمن سیم‌خاردارهایی را که جلو میدان مین کشیده، 2 ردیف است.

قرارگاه قدس: تیپ جواد‌الائمهعلیه‌السلام: 1ـ دشمن در محور بستان به‌‌وسیله توپ و خمپاره و تفنگ 106 میلیمتری مواضع نیروهای خودی را در تپه‌های شهدا و دهنوی و چزابه، زیر آتش قرار داد.

2ـ تردد خودروهای دشمن در جاده تدارکاتی سوبله‌ـ فکه و سوبله‌ـ‌ شیب، بسیار زیاد بود.

3ـ فعالیت واحدهای مهندسی دشمن در تپه شهدا و سمت پاسگاه سوبله زیاد شده است. در ساعت 23:00 تاریخ 22/3/1361 یک دستگاه لودر در خط‌مقدم چزابه مشغول فعالیت بود. همچنین ساعت 20:00 تاریخ 22/3/1361 یک دستگاه کمرشکن در مختـصات 23ـ72 یک دستگاه بلدوزر را تخلیه کرده است.

4ـ 2 دسـتگاه بلدوزر و 8 دسـتگاه کمپرسی دشمن در کناره‌هـای جـاده شـیب‌‌ـ سوبله مشغول درست کردن خاکریز حفاظتی بودند.

5ـ 8 دستگاه بیل‌مکانیکی در سمت راست و نزدیک پاسگاه صفریه ایران در مختصات 31ـ64 و 30ـ65 در حال احداث کانال مشاهده شدند.

قرارگاه نصر: گزارشی دریافت نشده است.

قرارگاه فجر: تیپ المهدی(عج): 1ـ نیروهای خودی از مختصات 220ـ428 پس از طی 2850 قدم به‌محلی رسیدند که به‌وسیله دشمن کاملاً صاف و مسطح و میدان مین ایجاد شده است. طریقه مین‌گذاری بدین‌صورت است که ردیف اول مین منور و بعد از آن به‌فاصله تقریبی 10 متر سیم‌خاردار کشیده شده است.

2ـ [ نیروهای شناسایی ] در مختصات 220ـ422، 40 قدم پس از گذشتن از سیم‌خارداری که 40 سانت ارتفاع داشته، به مین‌های دشمن رسیدند که ردیف اول مین ضدنفر و ردیف دوم با فاصله 10 تا 15 قدم مین ضدتانک و سپس مین‌های جهنده بود. ضمناً در وسط میدان مین سنگر استراق‌سمع قرار داشت که کسی در آن مشاهده نشد. فاصله سیم‌خاردار تا خاکریز دشمن 100 تا 150 متر بوده است.

3ـ در مختصات 220ـ424 پس از طی 2600 تا 2800 قدم در امتداد سنگرهای  تانک خودی، به میدان مین برخورد کردند که فاقد دستک ‌آهنی بوده. ردیف اول، مین منور همراه با پرچم‌های سفید و قرمز، در فاصله 5 متری 2 ردیف پشت سر هم قرار داشتند. در فاصله 10 تا 15 متری، مین‌های ضدتانک و ضدنفر به‌صورت 2 ردیف پشت سر هم با فاصله یک متر و بعد از سیم‌خاردار به‌فاصله یک متری، سنگرهای تأمین قرار داشتند که کسی داخل آن‌ها مشاهده نشد. هنگامی‌که برادران مشغول شناسایی بودند، تیربار دشمن به‌فاصله 100 متری، شروع به‌کار کرد. همان تیربار سمت چپ و راست را هم پوشانده بود، یعنی دشمن در خط نیروی زیادی ندارد. این تیربار روی معبر(سمت راست جاده شنی به‌مختصات 220ـ429) کار گذاشته شده بود که دشمن برای عبور و مرور خود احداث کرده است. همچنین دشمن روی خاکریز خود مشغول احداث سنگر و استحکامات است که تیربار و نفرات پیاده از ساعت 19:00 تا 2:00 صبح تیراندازی می‌کنند.

4ـ در روز فعالیت چشمگیری مشاهده نشد. در پشت خاکریز جدید، دشمن کمی تانک و نفربر مستقر کرده است. در محلی به‌مختصات 218ـ430 سنگر دیده‌بانی که روی بلندی ساخته شده، مشاهده شد. به‌علت تیراندازی زیاد دشمن و وجود سنگرهای استراق‌سمع، شناسایی کامل انجام نشده است. زمین مسطح بوده و به‌علت شوره‌زار بودن و نرم بودن زمین، هنگام راه رفتن سروصدا ایجاد می‌کرده. آتش دشمن در محدوده تیپ المهدی(عج) به‌طور پراکنده ادامه داشت.

تیپ امام سجادعلیه‌السلام: 1ـ در مختصات تقریبی 216ـ206 دشمن مشغول تعمیر سنگرهای خود بود و یک بریدگی که از قبل در خاکریز وجود داشت، نفرات اطراف آن مشغول فعالیت بودند. همچنین در مختصات 216ـ408 بر طول کانال جلوی خاکریز دشمن مقدار زیادی افزوده شده است.

2ـ دشمن در مختصات 216ـ414 بر فعالیت سنگرکنی خود افزوده است که به‌‌وسیله اجرای آتش نیروهای خودی از فعالیت آن‌ها جلوگیری به‌عمل آمد. همچنین صدای لودر و کوبیدن میخ که احتمالاً دستک مین می‌باشد، شنیده می‌شد.

3ـ در مختصات 416ـ216 بلدوزرهای دشمن در حال فعالیت شبانه هستند.

4ـ در مختصات تقریبی 408ـ216 برادران به میدان مین برخورد کردند که به‌عمق 30 متر و فاصله آن تا خاکریز 20 متر بود. مین‌های این میدان از نوع گوجه‌ای پنج شاخه است که از دو طرف به‌‌وسیله سیم به دو چوب متصل بودند. مین ضدتانک هم به‌طور نامنظم چیده شده است.

5ـ در مختصات 410ـ216 تردد دشمن روی خاکریز نسبتاً زیاد بود. در شناسایی که به‌عمل آمده، در نزدیکی خاکریز دشمن 2 خندق مشاهده شد که عرض خندق‌ها 6 متر و عمق 5/2 متر بود. فاصله آن‌ها تا خاکریز حدود 40 متر است.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه فتح،تیپ امام حسین

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...