شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 27 - خرداد - 1361

27/خرداد/1361

 

قرارگاه قدس: محور چزابه: 24/3/1361: 1ـ آتش دشمن مثل روزهای گذشته بود. فقط شب گذشته مواضع خودی را با سلاح‌های خمپاره‌انداز و کالیبر زیرآتش قرار دادند.

2ـ تردد خودروهای دشمن در جاده تدارکاتی سوبله‌ـ فکه‌ افزایش یافته و شب گذشته خودروهای با چراغ روشن در جاده رفت‌وآمد داشتند.

3ـ دشمن در این محور احتمالاً در روز گذشته یک خاکریز عقب‌نشینی کرده و نیروهای تازه‌نفس را وارد منطقه کرده است.

4ـ در یک کیلومتری موقعیت شهدا، دشمن در حال پیاده کردن نیرو مشاهده شد که احتمالاً نیروهایش را تعویض کرده است.

5ـ در ساعت 7:00 تاریخ 22/3/1361 حدود 13 دستگاه از انواع ماشین‌های راه‌سازی (لودر‌، بلدوزر‌ و بیل‌مکانیکی) در فاصـله بین صفریه ایـران و رشـیده(در مختـصات30ـ63، 30ـ62، 31ـ62) در آن طرف جاده آسفالته دیده شد که احتمالاً در حال ساختن باند فرود هلی‌کوپتر بودند.

تاریخ 25/3/1316: 1ـ دشمن با استفاده از سلاح‌های سبک و سنگین(توپ‌، خمپاره‌انداز 82 و60) از ساعت 12:00 تا 14:00 با کالیبر مواضع نیروهای خودی را زیر آتش پراکنده قرار داد.

2ـ تردد وسایل نقلیه دشمن که بیشتر تانکر آب و سوخت می‌باشند، در جاده سوبله‌ـ فلکه و سوبله‌ـ شیب، بسیار زیاد بود.

3ـ رفت‌وآمد نفرات پیاده در اطراف سنگرهایشان مشاهده شد. به‌نظر می‌رسد دشمن نیروهای خود را در این منطقه تقویت کرده است.

4ـ 20 دستگاه ایفا و تانکر که به‌صورت ستون 5 تایی بین صفریه و سوبله به‌طرف چزابه در جاده متوقف بودند، دیده شدند.

تاریخ 26/3/1361: 1ـ آتش دشمن با استفاده از آر.پی.جی7‌ و خمپاره‌انداز روی مواضع خودی، به‌طور پراکنده ادامه داشت.

2ـ دو دستگاه کامیون حامل نفرات پیاده از طرف چزابه به‌طرف صفریه در حال حرکت مشاهده شدند.

3ـ تعدادی سنگر و چادرهای اجتماعی در قسمت راست و جلوی پاسگاه صفریه عراق مشاهده شد که احتمالاً محل تجمع و تدارکات بیل‌ها و ماشین‌های راه‌سازی می‌باشد.

تیپ المهدی(عج) 23 تا 24/3/1361: در مختصات 27ـ16 به‌سمت چپ، بعد از طی مسافت 5450 قدم به یک سیم‌خاردار تک‌رشته‌ای رسیده که میله‌های این سیم‌خاردار40 سانتیمتر است. بعد از 50 تا 60 قدمی به مین‌های جهنده که سیم‌کشی شده، رسیده و بعد از آن به‌فاصله 10 تا 15 قدم، به مین‌های ضدنفر و ضدتانک رسیده و در فاصله 15 تا 25 قدمی پشت میدان مین یک سیم‌خاردار سه‌رشته‌ای و سنگرهای تأمین وجود داشت. از مختصات فوق‌الذکر زمین مسطح حالت طبله داشته که موقع پا گذاشتن، فرو رفته و ایجاد سروصدا می‌کند. تعدادی لودر، بلدوزر، بیل‌مکانیکی‌ و کمپرسی مشغول فعالیت بودند و دشمن، تحرک زیادی نداشت.

تیپ(امام سجادعلیه‌السلام): 23، 24/3/1361: 1ـ در مختصات 06ـ16 یک خاکریز بریده در فاصله 50 متری خاکریز اصلی، وجود دارد که 2 قبضه کالیبر نزدیک و 3 قبضه تیربار در این خاکریز وجود دارد.

2ـ در مختصات 08ـ16 بر طول کانال دشمن افزوده شده است.

3ـ در مختصات 10ـ16 از بین دو خندق که دشمن احداث کرده، یک راه خودرو می‌گذرد و میدان مین از نوع منور وجود دارد که اطراف آن را سیم‌خاردار پوشانده است.

4ـ در مختصات 14ـ16 در فاصله 250 متری خاکریز دشمن میدان مین یا سیم‌خاردار سراسری می‌باشد. میله‌های آهنی به‌طول 170 سانتی‌متر و میدان مین احتمالاً از نوع کششی و قطع‌کشش است.

5ـ در مختصات 14ـ14 یک کانال به موازات خاکریز به‌عمق نیم متر مشاهده شده که فاصله آن تا میدان مین 50 متر است. این میدان مین نامشخص است و تا میدان مین مشخص نشده دیگر 10 متر فاصله دارد. در میدان‌ اول، مین‌ها اکثراً ضدخودرو و بعدی مختلف می‌باشد.

6ـ در روز 14/3/1361 در مختصات 14ـ16 توپخانه دشمن 40 دقیقه نیروهای خودی را زیر آتش گرفت که تلفات و خساراتی در بر نداشت.

 

پیوست گزارش نوبه‌ای شماره 43 تاریخ 27/3/1361

اسناد ترجمه شده به‌دست آمده از دشمن:

از: فرمانده منطقه خرمشهر

به: قرارگاه سیار لشکر11

خواهشمند است ما را از نظر مهمات و مواد غذایی که شدیداًً مورد نیاز است، توسط قایق‌هایی از طریق جزیره ام‌الرصاص تأمین نمایید. ما را مطلع سازید.

                                  سرهنگ ستاد

                            فرمانده منطقه خرمشهر

 

از: فرمانده منطقه خرمشهر                    مورخ 23/5/82

به: تیپ 9 گارد مرزی، تیپ شرطه، گردان 9 نیروی

مخصوص، تیپ 113، گردان 2 تیپ48 جهت اطلاع، لشکر 11

کلیه واحدهای زیر امر خود اعم از(ارتش، ارتش خلقی، شرطه و مهمات‌خاصه) جمع‌‌آوری کرده و هیچ‌یک از آن‌ها را ترک نکنید. محاصره را شکسته و دست به‌دستِ ستون پیادۀ در حال پیشروی از طریق دهکده ولی‌عصر بدهید. شکستن محاصره از سمت چپ جاده خرمشهر‌ـ شلمچه صورت می‌گیرد.

واحدهای عمل‌کننده، گردان 9 نیروی ‌مخصوص و تیپ شرطه خواهند بود.

جناح راست: گردان2 تیپ 48 و تیپ 113 و باقی‌مانده تیپ 9 گارد مرزی.

زمان شروع عملیات و اجرای مأموریت ساعت 6:00 خواهد بود.

ما را مطلع سازید.

سرهنگ ستاد خمیس مخیلف

فرمانده منطقه خرمشهر

 این مأموریت فردا صبح انجام می‌پذیرد.

 

از: ن11                                                           23/5/82(برابر با 3/3/1361)

به: فرمانده منطقه خرمشهر                       شماره / 85

جهت اطلاع / سپاه3 / روزنامه جنگ

کلیة واحدهای زیر امر را جمع‌آوری کنید.

کلیة نیروهای باقی‌مانده در خرمشهر اعم از(ارتش، شرطه، مهمات‌خاصه، جیش‌الشعبی) را جهت شکستن محاصره جمع‌آوری و از یک یا دو منطقه با دشمن بجنگید و راه را شکافته و واحدهای فوق را آزاد کنید. این عمل با تماس با ستون پیاده‌ای که از طریق دهکده ولی‌عصر مشغول پیشروی است، انجام می‌پذیرد. ما را مطلع سازید.

فرمانده منطقه خرمشهر مسؤول عقب‌نشینی کلیه واحدهای زیر امر بوده و در صورتی‌‌که کسی از آن‌ها باقی بماند مسؤولیت آن را فرمانده منطقه خرمشهر متحمل می‌گردد. فرمانده منطقه خرمشهر که باید این مأموریت را انجام دهد، سرهنگ ستاد خمیس مخیلف به‌جای سرهنگ احمد زیدان که کشته شده است، خواهد بود.

تخلیه جسد سرهنگ احمد زیدان به‌هر صورت که باشد و نیز شکستن محاصره به‌عهده او می‌باشد. ما را مطلع سازید.

این مأموریت فردا صبح انجام می‌پذیرد.

 

از: منطقه خرمشهر                      24/5/82(برابر با 3/3/1361)

به: لشکر 11                      شماره / 4

گزارش وضعیت تا ساعت 10:30

وضعیت، هر لحظه بدتر می‌شود. عده‌ای از پرسنل و جیش‌الشعبی و مهمات‌خاصه به‌دشمن تسلیم شدند. دشمن هر نیم ساعت یک ‌بار به‌منطقه بندر(گمرک) حمله می‌کند. مهمات حتی برای یک ساعت دیگر کفایت نمی‌کند. تصمیمات فوری خود را به‌ما اطلاع نمایید.

ساعت 10:30                             سرهنگ ستاد

فرمانده منطقه خرمشهر

فرستده: فاضل یوسف

گیرنده: گروهبان‌یکم محسن

توضیح این‌که سرهنگ ستاد خمیس ادعا می‌کند که در این موقع، سرهنگ ستاد ناظم یحیی الخیاط فرمانده منطقه خرمشهر بوده است.

 

 

از : فرمانده منطقه خرمشهر

به: لشکر11                          شماره /1/

در جواب نامه شما:

واحدها از ساعت 16:00 روز 23/5/1361 برابر(2/3/1361) از طریق آب شروع به‌عبور کردند. به‌جز با قایق نمی‌شود واحدها را نجات داد. جثه [ جسد ] سرهنگ احمد زیدان در منطقه ممنوعه قرار گرفته و محل آن را نمی‌دانیم. واحدها مهمات ندارند. جنگیدن و شکستن محاصره عملیاتی بسیار مشکل می‌باشد. انجام این عملیات به‌دلیل عدم وجود رزمنده و مهمات، غیرممکن است. ما را مطلع سازید.          

سرهنگ ستاد خمیس مخیلف

فرمانده‌ منطقه خرمشهر

 

 

27/خرداد/1361

 

قرارگاه قدس: تاریخ 24/ و 25/3/1361: تیپ نور: 1ـ در تاریخ 24/3/1361 بیشترین فعالیت دشمن در شرق جاده‌ هویزه‌ـ نشوه بود و مشغول کامل کردن میادین مین و سیم‌های خاردار بودند. ضمناً تانک‌های دشمن مشغول جابه‌جایی از شرق به‌غرب جاده بودند. آتش دشمن روی نیروهای خودی نسبت به‌روز قبل از شدت بیشتری برخودار بود.

2ـ در تاریخ 25/3/1361 صبح زود دشمن شروع به‌اولین عقب‌نشینی به‌پشت کانال احداث شده، کرد. فاصله عقب‌نشینی از شرق و غرب جاده هویزه‌ـ نشوه حدود 400 متر از محل استقرار کنونی تانک‌های دشمن در جنوب پایگاه طلاییه جدید می‌باشد. آتش دشمن در این روز، عادی گزارش شد و تردد نیروهای دشمن به‌‌وسیله کامیون‌های سنگین همچنان ادامه دارد.

تیپ بیت‌المقدس: وضعیت عمومی منطقه عادی گزارش شده و تغییر و تحولی از دشمن مشاهده نشده است. تنها شواهد نشان می‌دهد که دشمن اقدام به‌عقب‌نشینی به‌پشت کانال احداث شده می‌کند که احتمالاً تا دو روز آینده به‌طور کامل این عمل انجام خواهد شد.

تیپ جوادالائمهعلیه‌السلام: 1ـ تبادل آتش توپخانه بین دشمن و نیروهای خودی ادامه داشت.

2ـ تردد خودروهای حامل نفرات و تانکرهای سوخت دشمن در جاده تدارکاتی سوبله‌ـ فکه همچنان ادامه دارد.

3ـ دشمن در قسمت رمل‌های سوبله اقدام به‌کندن سنگرهای اجتماعی و دیده‌بانی کرده است.

4ـ در تاریخ 26/3/1361، 3 دستگاه تانک دشمن که در انتهای خاکریز خودی قرار داشت، 500 متر عقب‌نشینی کرده ولی نیرو‌های پیاده همچنان در مواضع خود قرار دارند. همچنین افراد دشمن در حال کندن سنگر مشاهده شده‌اند.

تیپ بعثت: 1ـ بنا به شناسایی که در تاریخ 25/3/1361 از 700 متری جلوی جاده شنی(که از 2 کیلومتری شمال خط مرزی کوشک تا جاده آسفالته کنار پاسگاه طلاییه جدید متصل می‌شود) به‌عمل آمد، فعالیت مهندسی دشمن زیاد بود. همچنین در همین مکان نیروی پیاده دشمن در حال فعالیت مشاهده شد.

قرارگاه فجر: تیپ‌المهدی(عج): 1ـ در مختصات 16ـ27 و 26ـ25 گشتی‌های خودی به‌چند سنگر تانک و یک میدان مین برخورد کردند ولی سنگر استراق‌سمع دیده نشد. در این مختصات، معبری شناسایی شده که از ساعت 19:00 دشمن از آن محل شروع به تیراندازی می‌کند. احتمالاً بعد از میدان مین اول، میدان مین دومی نیز هست که مین‌گذاری شده باشد.

تیپ امام سجادعلیه‌السلام: در تاریخ 25/3/1361: 1ـ در حدود مختصات 08ـ16 آتش دشمن (برخلاف روزهای قبل) در این قسمت، کمتر بود.

2ـ در مختصات 10ـ16 با اجرای آتش خمپاره‌انداز برادران روی نیروهای دشمن به‌مدت سی دقیقه، دود غلیظی که حاکی از آتش گرفتن مخزن سوخت یا انبار مهمات بود، برخاست. برادران گشتی‌شناسایی از خاکریز اول و دوم دشمن عبور کرده و به یک خاکریز که تعداد زیادی سنگر اجتماعی و انفرادی در خطی طولی حفر شده بود، برخورد کردند.

3ـ در مختصات 12ـ16 بر طول خاکریز جلوی خاکریز اصلی افزوده شده و دشمن در محل، مشغول فعالیت بود.

4ـ در مختصات 14ـ16 در اطراف معبری که در این مختصات وجود دارد، نیروهای دشمن به‌صورت دسته‌جمعی مشاهده شدند.

5ـ در مختصات 16ـ16 تبادل آتش توپخانه بین نیروهای خودی و دشمن به‌مدت یک ساعت ادامه داشت که از خسارات و تلفات احتمالی گزارشی نرسیده است. تردد دشمن در این محور خیلی کم است.

قرارگاه فتح: تیپ 17 قم: 1ـ در طول دوره تبادل آتش بین طرفین برقرار بود. از پاسگاه سمت چپ حدود 5 دستگاه خودرو در حال عبور مشاهده شد.

2ـ فعالیت مهندسی دشمن(حرکت بلدوزرها) به‌خصوص در شب همچنان ادامه دارد.

3ـ دشمن در طول دوره در حال تحکیم مواضع خود بود.

تیپ امام حسین‌ (علیه‌السلام): در تاریخ 24 و 25/3/1361: 1ـ بنا به‌گزارش رسیده در تاریخ 24/3/1361 برادران شناسایی تا 300 متری خط تأمین ‌جلو رفتند که در بین راه سنگرهای اجتماعی خالی مشاهده شد. همچنین در اطراف خط تأمین 2 دستگاه لودر در فعالیت مشاهده شد.

2ـ صبح روز 24/3/1361 توپخانه دشمن بر خلاف روزهای گذشته فعال‌تر بود و اطراف جاده حسینیه( 7 کیلومتر مانده به خط‌مقدم) را زیرآتش داشت.

3ـ فعالیت دشمن در طول روز عادی بود و دشمن در حال استحکام مواضع خود می‌باشد.

تیپ 25 کربلا: 1ـ تردد دشمن هنگام روز، خیلی کم است ولی شب صدای کار کردن بیل‌مکانیکی و لودر شنیده می‌شود.

2ـ در این محور، زرهی دشمن کم شده ولی نیروهای پیاده کم‌و‌بیش مشاهده شده است.

3ـ در شناسایی که از کلیه محورها به‌عمل آمد، مشاهده شد که دشمن جلوی منطقۀ خود، 2 ردیف سیم‌خاردار کشیده است؛ بدین‌ترتیب که در ابتدا یک ردیف مین منور به‌صورت تقریباً زیگزاگ و در پشت میدان مین، یک رشته سیم‌خاردار به‌صورت گنبدی شکل(یعنی در وسط یک میله و در دو طرف میله کوتاه) کوبیده شده است.

4ـ صبح تاریخ 14/3/1361 یک گروه از دشمن(حدود 50 نفر) جهت ترمیم میدان مین و سیم‌خاردار در قسمتی از منطقه مشاهده شد.

5ـ دشمن در پشت سیم‌خاردار و میدان مین، سنگرهایی برای تیربار، هم‌سطح زمین ایجاد کرده تا بتواند هنگام حمله تلفات بیشتری به‌نیروهای خودی وارد آورد.

6ـ اکثر مسیر حرکت خودروهای دشمن از سمت جنوب به‌شمال می‌باشد.

قرارگاه نصر: گزارشی دریافت نشده است.

 

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،محورچزابه

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...