شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 1 - تیر - 1361

یکم/تیر/1361

 

قرارگاه نصر: تیپ31 عاشورا: 1ـ در وضعیت استعداد و استقرار نیروهای کفر تغییر عمده‌ای به‌وجود نیامده است.

2ـ فعالیت مین‌گذاری دشمن بین پاسگاه بوبیان و کوت‌سواری از ساعت 7:00 به‌استعداد پنج نفر مشاهده شد. لازم به‌توضیح است که دشمن برای افراد مین‌گذار، پست تعیین کرده و هر 3 ساعت پست آن‌ها تعویض می‌شود. ضمناً دشمن به‌صورت مداوم از میدان‌های مین خود بازدید می‌کند.

3ـ فعالیت مهندسی دشمن در تاریخ 1/4/1361 از شدت کمتری برخوردار بود. ضمناً دشمن مبادرت به‌احداث دو خاکریز به‌شکل‌ منحنی و به‌طول 200 متر بین پاسگاه بوبیان و کوت‌سواری کرده است. لازم به‌توضیح است که 3 دستگاه بیل‌مکانیکی پشت این خاکریزها مشغول فعالیت دیده شدند.

4ـ دشمن هر شب مبادرت به‌فرستادن گشتی جلوی مواضع خود می‌کند که برادران شناسایی، مرتب با آن‌ها برخورد دارند ولی اکثر اوقات درگیر نمی‌شوند.

تیپ 21 امام رضاعلیه‌السلام: در وضعیت استعداد و استقرار نیروهای دشمن تغییر عمده‌ای به‌وجود نیامده است. وضعیت آتش کافران در طول دوره عادی بود. تنها از ساعت 19:00 تا 21:00 آتش دشمن به‌وسیله انواع خمپاره‌انداز روی مواضع نیروهای اسلام با شدت ادامه داشت و 3 تن از برادران مجروح شدند. فعالیت مهندسی دشمن به‌وسیله 2 دستگاه لودر که در حال ایجاد سنگر و ترمیم خاکریز بودند، مشاهده شد.

قرارگاه قدس: تیپ نور: 1ـ در وضعیت کلی دشمن تغییری صورت نگرفته است. آتش توپخانه قطع شده است. در ساعت 6:30 یک نفربر چرخدار از شرق جاده آسفالته شروع به‌سرکشی از خطوط‌مقدم کرد. سپس به‌طرف سیل‌بند اول و دوم(واقع در غرب جاده جفیر‌ـ نشوه) حرکت کرد.

2ـ حدود ساعت 10:00 نفرات پیاده روی مواضع اصلی(دژ عراق) به‌صورت دسته‌جمعی مشغول سنگرکنی بودند. 13 دستگاه تانک و نفربر بین سیل‌بند و جاده آسفالته(جفیر‌ـ نشوه) قرار دارند.

3ـ جلوی خاکریز دشمن سیم‌خاردار دیده می‌شود. عده‌ای از افراد پیاده روبه‌روی دژ در شرق پاسگاه طلاییه در حال تردد دیده شدند. همچنین در پشت خاکریز در این منطقه برجکی بلند احداث شده است. دشمن در حال احداث تپه‌های دیده‌بانی بیشتری در منطقه به‌خصوص جنوب و جنوب‌شرقی محل تقاطع جاده آسفالته با دژ مرزی عراق در مختصات بین 81ـ32 و 78ـ32 است.

قرارگاه قدس: تیپ نور: 1ـ در تاریخ 31/3/1361، 2 فروند هلی‌کوپتر دشمن حدود ظهر در مواضع خودشان(در فاصله دور از خاکریز اصلی در پشت خط مرزی) در شرق جاده هویزه‌ـ نشوه مشاهده شد.

2ـ در تاریخ 30/3/1361 ساعت 18:30 در ناحیه شـرق هـویزه‌ـ نشوه نفرات پیاده به‌صورت گروه‌های 5 نفری در حال فعالیت مشاهده شدند. همچنین نیروهای پیاده در غرب جاده هویزه‌ـ نشوه، بین سیل‌بند اول و جاده، بین تانک‌ها در حال رفت‌وآمد دیده شدند.

تیپ بیت‌المقدس: اوضاع در سراسر منطقه عادی و آتش دشمن بسیار ضعیف گزارش شده است.

قرارگاه فجر: تیپ امام سجادعلیه‌السلام: در تـاریخ 31/3/1361: 1ـ در مختصات 02ـ16 پس از گذشتن از سیم‌خاردار مرزی و عبور از کانال، امتداد میدان مین(معبر دشمن را همان کانال تشکیل می‌دهد) وجود دارد. میدان مین موجود از نوع جهنده می‌‌باشد.

2ـ در مختصات ‌06ـ16 تا ‌08ـ16 حدود 50 متر بر طول کانال دشمن افزوده شده است.

3ـ در مختصات ‌08ـ16 تا 10ـ16 با آتش دقیق خمپاره‌اندازهای خودی روی مواضع دشمن دود غلیظی به‌مدت 20 دقیقه از محل مذکور بلند شد. در این روز آتش دشمن نسبت به روز قبل زیادتر شده بود.

4ـ در مختصات 10ـ16 تا 12ـ16 کلیه تیر برق‌هایی که در امتداد خاکریز دشمن وجود داشت، برداشته شده است.

5ـ در مختصات 12ـ16 تا 14ـ16 نیز از تیرهای برق خبری نیست. برادران با گرای 270 درجه حرکت و به‌میدان مینی برخورد کردند که به‌وسیلۀ یک رشته سیم‌خاردار و پایه‌های 170 سانتیمتری به‌فاصله 40 تا 50 متری به‌هم متصل هستند. پس از عبور از سیم‌خاردار 10 تا 12 متر، به‌میدان مین رسیدند که نوع مین اکثراً ضدخودرو است. با استفاده از دوربین دید در شب، نیروهای دشمن را روی خاکریز مشاهده کردند.

6ـ در مختصات 14ـ16 تا 16ـ16 در این محور از تیر برق‌ها خبری نیست. برادران تا میدان مین پیش رفتند و پس از خنثی کردن مین‌ها، معبری تا کانال عبوری دشمن که به خاکریز وصل می‌شود، گشودند.

تیپ امام سجادعلیه‌السلام: 1ـ در مختـصات ‌02ـ16 تـا ‌06ـ16 در جلوی خاکریز دشمن یک خاکریز کوتاه به‌صورت منقطع که جدیداً احداث شده، مشاهده شد. همچنین کانال‌های کوچکی که با فاصله‌های مختلف به‌خاکریز اصلی وصل می‌شود، دیده شد که احتمالاً معبر عبور افراد است.

2ـ در مختصات 06ـ16 تا 08ـ16 حدود 300 متر بر طول کانال دشمن(به‌سمت چپ) اضافه شده است.

3ـ آتش دشمن، کمتر از روز قبل بود.

4ـ در مختصات 08ـ16 تا 10ـ16 رفت‌وآمد نیروهای دشمن نسبت به روزهای قبل افزوده شده است.

5ـ در مختصات 10ـ16 تا 12ـ16 علاوه بر سنگرهایی که روی خاکریز دشمن وجود دارد، سنگرهای جدیدی نیز احداث شده که سر باز است. دیده‌بان‌ها در این سنگرها مشاهده می‌شوند.

تیپ المهدی(عج): گزارشی دریافت نشده است.

قرارگاه فتح: تیپ 17 قم: در تاریخ27/3/1361: آتش دشمن اسلام طی مدت گذشته زیادتر از قبل شده است. همچون گذشته دشمن بر استحکام مواضع خود می‌افزاید و مین‌کاری‌اش زیادتر از قبل شده است. از سمت راست نبش(زاویه) برادران شب‌های 24، 25 و 26 به‌شناسایی رفتند و توانستند تا از میدان مین دشمن حدود 20 متر عبور کنند. در سمت زاویه، برادارن از این سمت نیز به‌شناسایی رفتند و تا 70 متری خاکریز دشمن نفوذ کردند. طبق گزارش رسیده، در این محور دشمن مرتب با خمپاره‌‌60(به‌طور طولی) ردیف سنگرها را می‌زند که به‌طور پراکنده از برادران مجروح شده‌اند. در روز 26/3/1361 محور نسبت به روزهای قبل ناآرام‌تر بود و مرتب زیر آتش تفنگ 106 و دیگر آتش‌های دشمن قرار داشت. تغییر و تحولاتی نیز در این مدت در محور دشمن مشاهده شده است.

تیپ 17 قم: در تاریخ 29/3/1361: 1ـ در صبح این روز، سمت راست ایستگاه حسینیه، دشمن 5 دستگاه اتوبوس نیرو به‌منطقه آورد که به‌احتمال زیاد تعویض نیرو انجام داده است.

2ـ نیروهای گشتی ما در تاریخ 28/3/1361 در سمت چپ پیچ شهدا(سه‌راه حسینیه) تا خط مین دشمن پیش رفتند. سیم‌خاردار، عقب‌تر از میدان مین است و در ضمن لودر دشمن فعال بوده است.

3ـ 7 بیل‌مکانیکی در سمت راست پیچ شهدا پشت خط دشمن در حال کندن کانال بودند.

4ـ در شب 30/3/1361 نیروی گشتی ما در سمت چپ پیچ شهدا(6 کیلومتری خط مرزی) به‌طرف دشمن پیش رفتند که پیش از برخورد با مین، نیروی دشمن مشاهده شد که برای کمین جلو آمده بودند.

تیپ 25 کربلا: 1ـ در 24 ساعت گذشته، دشمن به‌صورت پراکنده آتش داشته که در حوالی عصر چند خمپاره 60 به‌سوی خاکریز و سنگر نیروهای خودی ‌زد که باعث مجروح شدن 4 تن و شهادت یک تن از برادران گردید.

2ـ دشمن به ‌میادین مین سرکشی می‌کند که در بعضی مواقع، چند نفر می‌باشند. در ضمن، دشمن حدود ساعت 12:00 تا 12:30 شب آتش شدید در محور وسط انجام داد که به‌وسیله آتش نیروی خودی، آتش آن‌ها خاموش شد. ضمناً گروه‌های شناسایی منطقه را زیر پوشش دارند و به‌علت خرابی هوا دیده‌بانی چندانی نداشتند.

قرارگاه نصر: کناره‌اروند: در تاریخ 30/1/1361: در 24 ساعت گذشته تبادل آتش بین نیروهای خودی و دشمن در جریان بود. در این مدت دشمن اقدام به‌شلیک چند گلوله خمپاره 120 و 82 میلیمتری به‌نقاط مختلف شهر و پالایشگاه کرد.

جزیره مینو: در طول دوره تبادل آتش با انواع سلاح‌های سبک و سنگین بین سپاه اسلام و نیروهای کفر صدامی جریان داشت. با آتش خمپاره‌انداز سپاه روی جاده تدارکاتی فاو‌ـ بصره به‌چند خودروی صدامیان که به‌سمت بصره در حرکت بودند، خساراتی وارد آمد. همچنین با آتش برادران سپاه روی سنگرهای مزدوران بعثی 2 سنگر مزدوران با نفرات منهدم شد. دشمن کافر دیروز شهر شهیدپرور آبادان را ناجوانمردانه زیر آتش گلوله‌های توپ و خمپاره قرار داد که از تلفات و خسارات وارده اطلاعی در دست نیست.

اروندکنار: در طـول دوره تبادل آتش برقـرار بود. تـردد روی جـاده فـاوـ بصره عادی گزارش شده است.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه نصر،تیپ 31

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...