شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 11 - تیر - 1361

11/تیر/1361

 

قرارگاه قـدس: تیپ بعـثت: [ گروهـای شناسایی ] در مختصات 204ـ195 پس از طی 3215 قدم و عبور از 2 رشته سیم‌خاردار به‌میدان مین برخورد کردند که به‌ترتیب مین واکسی ضدنفر، مین جهنده، مین ضدتانک و ضدخودرو و مجدداً مین جهنده قرار داشت. در فاصله 195 متری سیم‌خاردار دوم(نزدیک خاکریز دشمن) کانال متروکه‌ای به‌عرض 5/1 متر و عمق 75 سانتیمتر دیده شد که درون آن تعداد زیادی مین ضدخودرو و ضدتانک قرار داشت.

در مختصات 222ـ197 پس از طی 3400 متر و عبور از یک رشته سیم‌خاردار به‌میدان مین برخورد کردند که به‌ترتیب مین ضدنفر واکسی و مین جهنده قرار داشت. همچنین دشمن در ساعت 20:00 و 22:00 به‌وسیله ماشین، نگهبان‌های خود را تعویض کرد.

در مختصات 238ـ197 پس از طی 2800 متر میله‌های مرزی قرار داشت و بعد از 150 متر دیگر سیم‌خاردار دشمن و سپس میادین مین قرار دارد.

تیپ ثارالله: [ گروه شناسایی ] در مختصات 19ـ19 پس از طی 3380 متر و عبور از سه رشته سیم‌خاردار و 2 رشته مین و یک کانال موازی خاکریز دشمن، سیم‌خاردار سوم دشمن که به‌شکل مثلث و به‌عرض 2 متر و ارتفاع 5/1 متر می‌باشد و هنوز تکمیل نشده [رسیدند] که در 40 متری این سیم‌خاردار نگهبانی دشمن قرار دارد.

قرارگاه فجر: تیپ المهدی(عج): 1ـ در مختصات 12ـ16 پس از طی 2600 تا 2700 قدم میله‌های مرزی قرار دارد. به‌فاصله 750 قدمی این میله‌ها میدان مین نامنظم قرار دارد که دارای مین منور نیز هست و در 120 تا 150 قدمی سمت چپ میدان مین نامنظم، میدان مین منظم قرار دارد.

2ـ در مختصات 12ـ16 پس از طی 3800 قدم ‌خاکریزی به‌ارتفاع 50 تا 60 سانتیمتر و طول تقریبی 30 تا 40 قدم قرار دارد. در 3 تا 4 متری خاکریز مذکور، میدان مین دشمن قرار دارد که به‌ترتیب مین منور، جهنده و مین ضدخودرو هستند و پشت میدان مین سنگرهای تأمین قرار دارد.

تیپ امـام سـجادعلیه‌السلام: 1ـ دشـمن در ساعت 5:45 تاریخ 9/4/1361 با تفنگ 106 میلیمتری اقدام به‌اجرای آتش بر روی مواضع خودی کرد.

2ـ در مختصات 08ـ18 پس از طی 2230 متر میادین مین دشمن قرار دارد که هنوز شناسایی نشده است.

3ـ در مختصات 09ـ18 در تاریخ 9/4/1361 دشمن با گلوله تانک و خمپاره اقدام به‌اجرای آتش روی مواضع خودی کرد که حدود یک ساعت به‌طول انجامید و با پاسخ متقابل نیروهای اسلام خاموش شد.

قرارگاه فتح: محور ابوذر: دشـمن در مختصات 95ـ15 و 94ـ16 به‌وسیله اتوبوس اقدام به‌پیاده کردن نیرو کرده است. همچنین در این محور به‌وسیله لودر و بلدوزر مشغول حفر کانال و تحکیم سنگر است. میدان مین دشمن در این محور به‌ترتیب مین منور و جهنده دارد. آتش دشمن عادی گزارش شده است.

محور عمار: در مختصات 40ـ91 تا 40ـ92 دشمن روی میدان مین فعال بود و مشغول تحکیم سنگرها است. همچنین تعدادی سنگر به‌صورت کمین به‌شکل مثلث قرار دارد.

قرارگاه نصر: تیپ 31 عاشـورا: 1ـ در میدان مین دشمن در حوالی جنوب پاسگاه بوبیان(با عمق 80 متر)، مین‌های‌ منور و چدنی(نارنجکی) قرار دارد. میدان‌های مین و سیم‌خاردار این محور کاملاً به‌‌هم پیوسته‌اند و معبری تا کنون مشاهده نشده است. کانال موجود در این محور دارای آب است. همچنین لبه کانال، جاده‌ای به‌ارتفاع 5/1 متر قرار دارد که مورد استفاده دشمن می‌باشد.

2ـ تردد دشمن در این منطقه عادی گزارش شده است.

3ـ در ساعت 20:30 تاریخ 10/4/1361 یک فروند هواپیمای شکاری دشمن بر فراز منطقه در جهت ایران مشاهده شد.

تیپ امام‌رضاعلیه‌السلام: 1ـ یک گروه از برادران از شمال جاده آسفالته به‌سمت مواضع دشمن جلو رفتند و پس از رسیدن به‌میدان مین دشمن، سه نوار از آن را که عبارتند از مین منور و 2 نوار مین چدنی بود، خنثی کردند و به‌‌سلامت بازگشتند.

2ـ در ساعت 2:30 تاریخ 9/4/1361 یک گروه به‌استعداد یک دسته از جنوب جاده خرمشهرـ بصره تا 250 متری خاکریز خودی پیش آمدند و از آن‌جا با سلاح سبک و آر.پی.جی روی نیروهای خودی آتش گشودند. بعد از آن به‌مدت نیم ساعت با خمپاره 60 میلیمتری اجرای آتش کردند.

3ـ همچنین یک گروه در شمال جـاده آسفالته خرمشهرـ بصره تا 1500 متری خاکریز خودی برای شناسایی جلو آمدند. دشمن در مناطق سدبند عرایض و کنار کانال آب(جنوب پاسگاه کوت‌سواری) گروه شناسایی اعزام می‌کند که در شب، منطقه را زیر نظر داشته باشند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،تیپ بعثت

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...