شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 19 - تیر - 1361

19/تیر/1361

 

قرارگاه قدس: تیپ بعثت: 1ـ در صبح تاریخ 17/4/1361 نفرات دشمن در 2 گروه مقابل معبر وسط شناسایی ما دیده شدند که نزدیک سیم‌خاردار و میدان مین آمدند و مشغول کندن سنگر کمین شدند. این گروه قبل از روشن شدن هوا به آن محل آمده و ساعت 9:00 برگشتند.

2ـ [ گروه شناسایی ] در مختصات 238ـ197 برای شناسایی جلو رفتند که به‌میدان مین دشمن برخورد کردند. یکی از نگهبانان عراقی متوجه آن‌ها شد و تیراندازی هوایی کرد. برادران عقب برگشته و پای یکی از آن‌ها به‌سیم تله منور برخورد کرد که عمل نمی‌کند. دشمن با شلیک منور آن‌ها را دیده و شروع به‌تیراندازی می‌کند که یکی از برادران زخمی می‌شود.

3ـ از مختصات 204ـ195 پس از پیمودن 3350 متر به سیم‌خاردار و کانال متروکه برخورد کردند. میدان مین 5 رشته‌ای نیز مشاهده شده است.

4ـ آتش دشمن، روی منطقه کم بود و اکثر گلوله‌ها در اطراف تپه‌های دیده‌بانی و تعداد کمی نیز در پشت خاکریز و بیابان می‌ریزد. طی چند روز گذشته، دشمن در حال احداث سنگر روی خاکریز خودش مشاهده شد.

تیپ ثارالله: 1ـ از ساعت 5:00 تا 8:00 تاریخ 18/4/1361 چند دستگاه لودر در حال خاک‌برداری مشاهده شدند. همچنین بعدازظهر 17/4/1361 دشمن چند خمپاره به‌طرف مواضع خودی شلیک کرد که خسارتی در بر نداشت.

2ـ صبح 19/4/1361 یک دستگاه لودر دشمن در حال تکمیل سنگرهای دیده‌بانی روی دژ بود که با آتش خمپاره‌انداز برادران متوقف شد. همچنین عصر 18/4/1361 دشمن چند گلوله به‌طرف دکل دیده‌بانی خودی شلیک کرد که به‌هدف اصابت نکرد.

قرارگاه فجر: گزارشی دریافت نشده است.

قرارگاه فتح؛ تیپ کربلا: 1ـ فعالیت مهندسی به‌طور مداوم ادامه دارد. نقل‌و‌انتقالات دشمن به‌طور عادی گزارش شده است.

2ـ آتش کالیبرهای کوچک و بزرگ به‌طور عادی بوده است.

قـرارگاه نصـر: محـور پاسـگاه بــوبیان تــا کـوت‌ســواری: 1ـ در ساعت 1:00 تاریخ 18/4/1361 گشتی‌های دشمن تا نزدیکی پست‌ کمین و استراق‌سمع خودی جلو آمدند و سپس به‌سمت شمال متمایل شدند.

2ـ آتش دشمن در تاریخ 18/4/1361 روی مواضع خودی(روبه‌روی پاسگاه بوبیان) شدید بود.

3ـ در تاریخ 18/4/1361در طـول روز ایفاهای پر از نیرو(تقریباً 15 دستگاه ایفا و تعدادی خودرو) از بوبیان به‌طرف کوت‌سواری حرکت کردند. در همین تاریخ 3 دستگاه ایفا نفرات و 2 دستگاه ایفا مهمات از کوت‌سواری به‌طرف بوبیان در حال حرکت مشاهده شد.

4ـ در تاریخ 19/4/1361، 2 دستگاه ایفا پر از نفرات به‌طرف کوت‌سواری در حال حرکت مشاهده شد. در همین تاریخ، 3 دستگاه ایفا پر از نفرات و یک خودروی مهمات به‌طرف بوبیان در حال حرکت مشاهده شد.

5ـ دشمن به‌موازات خاکریز دو جداره‌ای که از بوبیان به‌طرف خط اول می‌آید، در تاریخ 19/4/1361 خاکریز جدیدی در شمال خاکریز دو جداره احداث کرده است.

6ـ یک گروه شناسایی خودی که تا پشت میدان مین در 1000 متری سمت چپ بوبیان اعزام شده بود، در خط دشمن صدای تردد زیاد نفرات و حرکت خودروها شنیده است.

7ـ فعالیت نیروهای دشمن برای سنگرکنی بسیار افزایش یافته است. تقویت نیرو و همچنین تخلیه نیرو و مهمات نیز افزایش یافته است.

پست شنود: 1ـ برابر گزارش واصله، اخیراً دولت عراق مبادرت به‌فعالیت خارجی در رابطه با جنگ‌های الکترونیکی کرده و در سطح منطقه نوار مرزی داخل خاک عراق دستگا‌ه‌های فرستنده بسیار قوی پارازیت به‌کار گرفته و کلیه فرستنده‌های رادیو ایران بخش عربی را در سطح نوار مرزی و عراق خفه و یا مختل کرده است.

2ـ صدام کافر در آخرین سخنرانی خود در ساعت 1:30 تاریخ 20/4/1361 اظهار کرده است:

برابر اطلاعات به‌دست آمده و نتیجه سخنرانی‌ مسؤولین ایرانی، دشمن ایرانی ظرف یک هفته دیگر، دست به‌یک حمله وسیع خواهد زد.

3ـ بنا به‌گزارش واصله، یکی از افسران عراقی که دارای درجه سرگردی می‌باشد، به‌نام علی فکر حسن در چند ضدحمله شرکت داشته و برادران سپاه را در حین اسارت مثله، زنده ‌به‌‌گور یا اعدام می‌کرد، در عملیات بیت‌المقدس اسیر شده و فعلاً در اسارت می‌باشد.

فعالیت‌های عمده دشمن بعد از مرحله سوم عملیات بیت‌المقدس به‌‌شرح زیر بوده است:

1ـ مستحکم کردن خطوط پدافندی از طلاییه تا کوشک و از کوشک تا شلمچه

2ـ ایجاد میادین مین به‌عمـق تقریبی 500 متـر از انواع مختلـف(ضـدنفر‌ـ ضدخودروـ ضدتانک) تا 30 ردیف. همچنین ایجاد سیم‌خاردار در چند ردیف.

3ـ احداث خاکریز(در خط و در عمق).

4ـ احداث کانال‌هایی هم‌سطح زمین و تعبیه سنگرهای تیربار در آن برای حفاظت و پوشش منطقه جلویی خودش و نیز احداث کانال یا خندق به‌عنوان مانع ضدتانک.

5ـ اعزام گروه‌های گشتی شناسایی یا کمین به‌منظور کسب اخبار و اطلاعات از نیروهای ما.

6ـ جلـوگیری از پناهنـده شدن نیروهایش به‌ ما در سرتاسر جبهه‌های جنـوب علی‌الخصوص در منطقه عمومی بند یک(توضیحات این‌که ظرف یک ماه گذشته فقط 4 نفر از نیروهای دشمن پناهنده شده‌اند که 2 نفر آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند). این مطلب نشان دهنده این است که دشمن سعی بسیار زیاد دارد که به‌وسیله ایجاد میادین مین با عمق زیاد و نیز کنترل شدید در خطوط‌مقدم خود، مانع پناهنده شدن نیروهایش به‌ما شود.

7ـ اخیراً دشمن سعی زیادی در گرفتن اسیر از نیروهای ما را دارد، به‌طوری که گروه‌های گشتی خودی که برای شناسایی به‌جلو اعزام می‌شوند، اکثراً با کمین‌های دشمن برخورد کرده‌اند که سعی در دور زدن و اسیر کردن آن‌ها داشته‌اند. نمونه این اقدام دشمن قبل از عملیات فتح‌المبین به‌کرات مشاهده شده، به‌طوری که دشمن قبل از شروع عملیات حدود 12 بار اقدام به‌اعزام گشتی رزمی برای شناسایی مواضع خودی و نیز گرفتن اسیر کرد.

8ـ هوشیاری دشمن در شب، مخصوصاً شب‌هایی که هوا مهتابی است. اکثراً گروه‌های گشتی خودی در ایامی که هوا مهتابی بوده، هنگام نزدیک شدن به‌خاکریزهای دشمن با گروه‌های کمین برخورد کرده‌اند که سعی در اسیر نمودن آن‌ها داشته‌اند. در این رابطه 2 تن از برادران اطلاعات عملیات تیپ 21 امام رضاعلیه‌السلام به‌شهادت رسیدند.

9ـ عمق دادن به‌خطوط پدافندی خودش. توضیح این‌که یکی از نقاط ضعف دشمن در عملیات‌ قبل، نداشتن مواضع پدافندی رده 2 و 3 و کلاً مواضع پدافندی در عمق بوده که از این نظر بسیار آسیب‌پذیر بودند، لذا با توجه به‌تجاربی که در طول عملیات‌ قبل به‌دست آورده، در پشت خطوط مرزی، جبهه پدافندی را عمق بخشیده که خاکریزهای مثلثی شکل به‌صورت(پدافند دایره‌ای) است و نیز خاکریزهای متعددی که دشمن به‌طور مرتب در عمق احداث می‌کند، مؤید این مطلب است. به‌نظر می‌رسد که نیرویی در پشت این مواضع فعلاً مستقر نمی‌کند و این مواضع صرفاً برای زمانی است که خطوط‌مقدم دشمن شکسته شد، مواضع آماده شده‌ای برای بهتر پدافند کردن داشته باشد.

 

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،تیپ بعثت

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...