شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 25 - تیر - 1361

25/تیر/1361

 

قرارگاه قدس: پاتک‌های دشمن به‌صورت خیلی ضعیف در تاریخ 23/4/1361 ادامه داشت که موفق نبودند. دشمن در ساعت 14:00 پاتک سنگین خود را با نیروی پیاده در حد دو گردان و پشتیبانی زرهی و توپخانه از سمت شمال و در حاشیه غربی دژ مرزی عراق و در همان زمان از سمت غرب(روبه‌روی نیروهای خودی) شروع کرد که به‌علت عرض زیاد دژ، نیروهای خودی که پشت آن مستقر بودند، دید کافی نداشتند. لذا دشمن در پناه دژ شروع به‌پیشروی کرد و تدریجاً بر قسمتی از دژ مسلط شد که در ساعت 16:22 تاریخ 24/4/1361 مجدداً تیپ ثارالله منطقه‌ای را که هنگام پاتک دشمن عقب‌نشینی کرده بود، به‌تسلط خود درآورد.

قرارگاه فجر؛ تیپ امام سجادعلیه‌السلام: نیروهای موجود در خط(3 گردان) حالت پدافندی دارند. تعدادی از خودروهای زرهی در فاصله 700 متری از معبر شماره یک قرار دارند که کلاً عقب‌ کشیده شده و در سمت راست دشمن، در فاصله 2 کیلومتری می‌باشند.

تیپ المهدی(عج): 1ـ ساعت 23:00 تاریخ 23/4/1361 حمله را آغاز کرد که پس از یک ساعت، خط اول دشمن سقوط کرده و نیروهای خودی روی خاکریز اول دشمن مستقر هستند.

2ـ در مختصات 15ـ16 نیروهای خودی، خاکریزی به‌طول 1800 متر احداث کرده‌اند.

3ـ روبه‌روی این تیپ، تانک و همچنین سمت راست، دشمن دارای نیروهای پیاده و زرهی می‌باشد.

تیپ جوادالائمهعلیه‌السلام: در ساعت 20:10 تاریخ 22/4/1361 عملیات در مختـصات 20ـ15 و20ـ09 از معابری‌که قبلاً مشخص شده بود، انجام شد. 2 گردان مأمور از مختصات 20ـ09 موفق شدند خط حمله را شکسته و سمت چپ را پاکسازی کنند. ولی در مختصات 20ـ05 عملیات به‌علت خنثی کردن مین‌ها قدری تأخیر افتاد و در ساعت 24:00 به‌خط دژ عراق رسیدند و مشغول پاکسازی شدند. 2 گردان تلفیقی از خط عبور کرد و پیشروی کردند که حدود 4 کیلومتر پیشروی کرده و بعد از پاتک دشمن مجبور به عقب‌نشینی شدند.

مواضع فعلـی قرارگاه فجـر: در مختـصات 16ـ05 روی دژ عراق گسترش دارد. جناح راست، تیپ امام سجادعلیه‌السلام (حدود 2 کیلومتر جلوتر از دژ عراق) در یک قرارگاه مستقر است. همچنین دشمن، نیروهای مکانیزه‌ای را(حدود 21 دستگاه تانک و 18 دستگاه نفربر) در منطقه روبه‌روی نیروهای خودی با فاصله 2 کیلومتر گسترش داده و به‌طرف تیپ امام سجادعلیه‌السلام تحرک دارد.

پست شنود(نتیجه پاتک دشمن): دشمن با استعداد دو تیپ حمله خود را آغاز کرد: تیپ 30 زرهی و تیپ 10 زرهی. گردان‌های شرکت‌کننده و یک تیپ مجهول پس از تلاش پیگیر برای دستیابی به‌خاکریز نیروهای خودی، چون موفق شدند، تصمیم گرفته شد که همان جایی که هستند، بمانند تا بلدوزر فرستاده شود و سنگر بزند. طی این عملیات، دشمن متحمل خسارات زیادی شد که حدود 55 دستگاه تانک و نفربر و 20 دستگاه خودرو از دست داد و یک فرمانده تیپ به‌نام سرهنگ کامل و حدود 500 نفر کشته و زخمی شدند.

 

پیوست گزارش نوبه‌ای شماره 61 تاریخ 25/4/1361

خلاصه بازجویی سرباز احتیاط حسین ناصر حسن جمعی گردان 205 تانک تیپ 46 لشکر 11:

1ـ نیروهایی که از بصره به‌طرف مرز حرکت کردند، عبارت است از تیپ 100 که در تاریخ 23/4/1361 به‌طرف مرز حرکت کرد و در منطقه درگیری مستقر شده است.

2ـ گردان 20 تانک دارای 40 دستگاه تانک تی‌ـ55 می‌باشد. شنیده‌ام که در حال حاضر تیپ 46 در احتیاط تیپ 10 زرهی قرار گرفته است.

3ـ دیروز تیپ 46 ساعت 12:00 از دهیمه حرکت کرد و پس از عبور از پل روی شط‌‌العرب، حدود 25 کیلومتر به‌طرف مرز آمد و در این‌جا گسترش یافت.

خلاصه بازجویی از سرباز وظیفه سعید شمو جمعی گردان 20 تانک  تیپ 46:

1ـ تیپ 46 دارای گردان‌های یک، 2 و 3 و گردان تانک 20 می‌باشد.

2ـ هنگام حمله، شب اول ساعت 3:00 به تیپ ما(مستقر در دهیمه) خبر دادند که آماده حرکت باشید. درست ساعت 5:00 از دهیمه حرکت کردیم و ساعت 12:00 به‌منطقه رسیدیم و تانک‌ها از خودروها پایین آورده شدند. ضمناً یک ستون تانک تی‌ـ55 قبل از ما روی جاده به‌طرف مرز در حالت حرکت بود.

3ـ در منطقه گسترش تیپ 46 شنیده است که گردان تانک 16 مستقر است.

4ـ سرباز اسیر در ساعت 11:00 تاریخ 24/4/1361 از افسران خود شنیده که نیروهای عراق امشب احتمال دارد برای تصرف سد خاکی از دست رفته، دست به‌حمله بزنند. این حمله توسط تیپ 46 و تیپ 20 صورت می‌گیرد.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،نیروپیاده

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...