شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 30 - تیر - 1361

30/تیر/1361

 

قرارگاه قدس: 1ـ دشمن در ساعت 10:30 تاریخ 29/4/1361 به‌استعداد 4 گردان تانک و 2 گردان پیاده به‌مواضع تیپ بعثت پاتک کرده. ترکیب نیروی دشمن بدین‌صورت بوده است: گردان تانک زین‌القوس از تیپ 55 زرهی لشکر 5. گردان تانک حسن از تیپ 26 زرهی لشکر 5. گردان تانک مستقل سیف‌سعد. گردان تانک از تیپ 15 مکانیزه  لشکر 5. 2 گردان پیاده.

2ـ دشمن اعلام کرد که فشار نیروهای اسلام روی من زیاد است و یک گردان تانک عقب‌نشینی کرد. در این پاتک، دشمن 2 دستگاه تانک و 2 دستگاه بلدوزر از دست داد.

3ـ لشکر قدس در ساعت 3:00 تاریخ 30/4/1361 به‌مواضع نیروهای دشمن تک کرد و موفق شدند خاکریزی را که روز قبل از دست داده بودند، پس گرفته و خسارات زیر را به‌دشمن وارد کنند: یک نفر اسیر، 40 کشته و 100 زخمی و انهدام 4 دستگاه تانک.

قرارگاه فجر: گزارشی دریافت نشده است.

قرارگاه فتح: گزارشی دریافت نشده است.

قرارگاه نصر: در مقابل پاسگاه کوت‌سواری، ساعت 6:30 تاریخ 30/4/1361 در فاصله 550 متری شمال پاسگاه، آب را مشاهده می‌کنند. جهت آب از غرب به‌شرق بوده و به‌وسیله دو خاکریز به‌ارتفاع تقریبی 4 متر و به‌فاصله 40 متر از یکدیگر، آب به‌سمت شرقی پاسگاه کوت‌سواری(خاکریز دشمن) هدایت می‌شود. عمق آب در مقابل دهانه آن از خاکریز دشمن، 60 سانتیمتر است و در سایر نقاط از عمق کمتری برخوردار است. گستردگی آب(در مقابل دهانه آن) از خاکریز دشمن تا دژ عراق بوده و در جهت جنوب تا پاسگاه کوت‌سواری و به‌سمت شمال تا ساعت 11:25، 1200 متر پیشروی داشته است.

در حومه پاسگاه کوت‌سواری(به‌سمت جنوب‌غربی) آخرین حرکت‌های دشمن عبارت بود از: پرواز هلی‌کوپتر، تردد جیپ‌های فرماندهی، فعالیت شدید مهندسی، نتیجه‌گیری این‌که به‌احتمال قوی، جریان آب از جنوب کانال پرورش ماهی می‌باشد و تعداد افراد پیاده دشمن و خودروهای آن در این سمت بیشتر بود. آبی که به‌سمت پاسگاه بوبیان به‌سمت جنوب جاری بود، ساکن شده است.

در تاریخ 30/4/1361: 1ـ دشمن مبادرت به‌احداث یک کانال به‌عرض تقریبی 3 متر و عمق تقریبی 3 متر در شمال‌غربی پاسگاه کوت‌سواری(به‌فاصله 1200 متری و به‌سمت جنوب تا جاده آسفالته بصره‌ـ شلمچه) کرده است. احتمالاً شرق کانال را مین‌گذاری کرده و شاخص‌های آن دیده می‌شود.

2ـ 10 دستگاه تانک از مختصات 82ـ13 تا 86ـ13 به‌صورت عرضی گسترش دارند(از شمال پاسگاه کوت‌سواری).

3ـ آتش دشمن از ساعت 18:00 تا 18:30 نسبتاً زیاد بود. تردد خودروهای دشمن عادی بود و فقط تردد جیپ‌های فرماندهی در حومه پاسگاه کوت‌سواری چشمگیر بوده است.

4ـ در ساعت 17:50 در پشت خاکریز غرب پاسگاه کوت‌سواری 5 دستگاه ایفا که عقب هر کدام یک قبضه توپ(احتمالاً 57 میلیمتری) بود، مشاهده شد. دشمن شمال خاکریزهای خود را تقویت کرده و فعالیت پیاده دشمن(با تردد افراد پیاده پشت خاکریز دوم) شدت بیشتری داشت.

جـزیره مینـو: 1ـ تبادل آتش به‌صورت پراکنده بین طرفین برقرار بود. در روز 26/4/1361، 4 دستگاه کامیون که یکی از آن‌ها حامل 10 نفر بود و همچنین یک گریدر که در حال حرکت به‌سمت فاو بود، مشاهده شد. تردد خودروهای دشمن نسبت به روزهای قبل کمتر بوده است.

2ـ در ساعت 7:30 تاریخ 27/4/1361، 7 دستگاه نفربر، 5 دستگاه آمبولانس و 2 قبضه کالیبر75 که بر پشت یک لندی‌کراس بودند، به‌طرف بصره در حال حرکت مشاهده شدند.

3ـ در ساعت 8:00، 3 دستگاه تانک و 3 عدد ایفا که تانکر آب و مهمات حمل می‌کردند، به‌طرف بصره در حرکت بودند.

4ـ ساعت 8:30، 4 دستگاه تانک و تعداد زیادی ایفا به‌سمت بصره و همچنین 2 دستگاه لودر و یک دستگاه تانک و تعداد زیادی ماشین‌های 10 تن به‌سمت فاو در حرکت بودند.

5ـ در ساعت 8:20، 4 دستگاه تانک و نفربر دشمن روبه‌روی دکل مخابراتی توقف کردند که توپخانه خودی آن‌جا را زیر آتش گرفت که آن منطقه تا نیم ‌ساعت می‌سوخت.

کناره اروند: تبادل آتش بین طرفین برقرار بود. شب گذشته، روبه‌روی اسکله 87(5/1 تا 2 کیلومتری در عمق) درگیری شدید بین نیروهای عراقی با تیربار و کلاشینکف و شلیک منورهای بسیار زیاد رخ داد.

اروندکنار: تردد روی جاده فاوـ بصره همچنان ادامه دارد.

 

پیوست گزارش نوبه‌ای شماره 64 تاریخ 30/4/1361

خلاصه بازجویی از سرباز وظیفه احتیاط وادی کاظم ابومرجان، جمعی گروهان 3 گردان 2 تیپ4 لشکر 2 پیاده که ساعت 5:50 تاریخ 30/4/1361 در شرق خاکریز مقابل پاسگاه عراقی اسیر شده است:

1ـ حدود 4 روز قبل تیپ 4 لشکر 2 پیاده از منطقه بدره به‌سمت بصره حرکت کرده. ابتدا 24 ساعت در منطقه پیچ مجنون مستقر شده و سپس گردان‌های یک، 2 و 3 به‌سمت محلی ‌که اسیر شده‌ام، حرکت کردیم و در خاک عراق گسترش یافتیم.

2ـ قبلاً در مهران بودیم و موقع عقب‌نشینی نیروهای عراقی روبه‌روی زرباطیه در نوار مرزی عراق گسترش یافته بودیم.

3ـ به‌جای یگان ما، یک تیپ از لشکر 5، 7 منطقه را تحویل گرفت.

4ـ فرمانده گردان 2 تیپ 4، سرگرد عدنان صالح است. فرمانده تیپ 4 پیاده سرهنگ ستاد عبدالزهرا شکاره. فرمانده لشکر 2 اخیراً تعویض شده و به‌جای وی یک افسر جدید آمده که مشخصات او را نمی‌دانم.

5ـ از اسلحه ش.‌م.‌ر اطلاع ندارم لیکن پرسنل گردان، تعدادی ماسک ضدگاز دارند و بعضی فاقد ماسک‌ هستند.

6ـ تعداد پرسنل گردان 2 پیاده تیپ 4 در حال حاضر، 400 نفر می‌باشد.

7ـ به‌‌ما گفته‌اند که نیروهای ایرانی به‌داخل خاک عراق پیشروی کرده و بایستی آن‌ها را به‌عقب بزنید و چیز دیگری به‌‌ما نگفته‌اند. این موضوع را فرمانده تیپ در عصر 29/4/1361 در خاکریز دوم اعلام کرد.

8ـ تیپ 4 لشکر 2 در منطقه زیر امر لشکر 5 مکانیزه قرار گرفت.

9ـ روحیه پرسنل زیاد خوب نیست. اکثر پرسنل دوست ندارند بجنگند و حتی سعی می‌کنند اسیر نیروهای ایرانی شوند.

10ـ تیپ 5 لشکر 2 در منطقه بصره از قبل بود و در خط مرز گسترش دارد. لیکن محل گسترش دقیق آن ‌را نمی‌داند. این موضوع را از سربازان عراقی شنیده است.

11ـ گروهان کماندو تیپ 4 در منطقه قرارگاه تیپ به‌طور احتیاط باقی ‌مانده است.

12ـ آب و یخ به‌اندازه کافی در اختیار ما قرار می‌گرفت و کمبودی از نظر آب نداشتیم.

13ـ در موقعی‌که به‌سمت خاکریز دیروز پیشروی می‌کردیم، حدود صد نفر زخمی و 40 نفر از گردان ما کشته شدند. فرمانده گروهان ما ستوان‌یکم احمد دیروز کشته شد.

14ـ از گردان ما حدود 40 نفر کشته و 100 نفر زخمی شدند و 3 دستگاه تانک منهدم شد.

15ـ محل توپخانه از خاکریز اول، یک‌ ساعت با ماشین فاصله دارد.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،گردان پیاده

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...