شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 8 - مرداد - 1361

8 و 9/مرداد/1361

 

قرارگاه‌ قدس‌: در تاريخ‌ 8/5/61: 1ـ آتش‌ دشمن‌ در تاريخ‌ 7/5/61 شديد بود و بالاخص‌ خمپاره‌ 82 ميليمتري‌ دشمن فعاليت‌ زياد داشت‌.

2ـ در 24 ساعت‌ گذشته تعداد تانك‌هاي‌ دشمن‌ در منطقه‌ كم‌ شده‌ است‌ و 2 دستگاه‌ تانك‌ از جنوب‌ به‌‌طرف‌ شمال‌ در حال‌ حركت‌ مشاهده‌ شد.

3ـ دشمن‌ در ساعت‌ 23:00 در 3 نوبت‌ اقدام‌ به‌‌ريختن‌ منور توسط‌ هواپيما كرد.

4ـ دشمن‌ درحال‌ احداث‌ سنگر نفرات‌ و تانك‌ و افزايش‌ آن‌ها است‌.

5ـ دشمن‌ پس‌ از ضربات‌ سختي‌ كه‌ در عمليات‌ 6/5/61 متحمل‌ شد، قطعاً اقدام‌ به‌ اعزام‌ نيروهاي‌ تازه‌ نفس‌ به‌منطقه‌ مي‌كند. تيپ‌هاي‌ ضربه‌ خورده‌ را بازسازي‌ مي‌كند و احتمالاً كمبود نيرو در منطقه‌ عمليات‌ را به‌وسيله‌ نقل‌و‌انتقالات‌ نيرو از مناطق‌ ديگر جبران‌ خواهد كرد. كم‌ شدن‌ تانك‌هاي‌ دشمن‌ در منطقه‌ قدس‌ احتمالاً از نشانه‌‌هاي‌ آن‌ است‌.

قرارگاه‌ قدس‌: در تاريخ‌ 9/5/61: 1ـ آتش‌ دشمن‌ نسبتاً شديد بود.

2ـ دشمن‌ ساعت‌ 24:30 به‌‌وسيله‌ هواپيما اقدام‌ به‌پخش‌ منوركرد.

3ـ نقاط‌ ضعف‌ دشمن‌: نداشتن‌ خاكريز، سنگر تانك‌ و نفر پياده‌ است‌. نقطه‌ قوت‌ آن‌ها، برتري‌ آتش‌ و ايجاد ميادين ‌مين‌ است‌.

4ـ فعـاليت‌ مهنـدسي‌ دشـمن‌ كاهـش‌ يافتـه‌ اسـت‌ كـه‌ ايـن‌ نشانگر 3 احتـمال‌ اسـت‌:

الف‌ـ مسايل‌ مهندسي‌ را برطرف‌ كند.

ب‌ـ فعلاً بنا به‌ضرورت قسمت‌ اعظم‌ مهندسي‌ از اين‌ منطقه‌ به‌منطقه‌ ديگر منتقل‌ شده‌ است‌ كه‌ شايد منطقه‌ عملياتي‌ 6/5/61 باشد.

ج‌ـ تعدادي‌ از نيروهاي‌ اين‌ قسمت‌ را به‌جاي‌ ديگري‌ منتقل‌ كرده‌ و از ميزان‌ نيرو در منطقه‌ قدس‌ احتمالاً كاسته‌ شده‌ است‌.

قرارگاه‌ فجر: تیپ جوادالائمهعلیه‌السلام: 1ـ آتش‌ دشمن‌ در تاريخ‌ 8/5/61 خيلي‌ كم‌ بود. دشمن‌ از ساعت‌ 6:15 تا 7:00 تاريخ ‌9/5/61 مواضع‌ اين‌ تيپ‌ را زير آتش‌ شديد داشت‌.

2ـ از ساعت‌ 6:20 تا مدتي(صبح‌ روز جاري‌) تانك‌ها و نفربرهاي‌ حامل‌ مهمات‌ در حالي‌ كه‌ با كاليبر و گلوله‌هاي‌ زماني‌ منطقه‌ جلوي‌ خود را پاكسازي‌ مي‌كردند، به‌صورت ‌ستوني‌ در حال‌ حركت‌ به‌‌مواضع‌ قبلي‌ خود ديده‌ شدند.

3ـ نيروهاي‌ زرهي‌ دشـمن‌ از راسـت‌ به‌‌چپ‌ و از مختـصات‌ 09ـ86 تا 06‌ـ13 در حال‌ استقرار درون‌ سنگرهاي‌ سابق‌ خود ديده‌ شدند. در ساعت‌ 7:15 نيروهاي‌ دشمن‌ كاملاً در مواضع‌ خود مستقر شدند.

4ـ در سـاعت‌ 5:50 روز جـاری 2 فروند هلـي‌كوپتر دشـمن‌ در مختـصات‌ 01‌ـ85 تا مختصات‌ 09‌ـ84 در حال‌ پرواز و گشت‌ براي‌ شناسايي‌ موقعيت‌ نيروهاي‌ ما و هدايت‌ نيروهاي‌ زرهي‌ دشمن‌ مشاهده‌ شدند كه‌ درساعت‌ 7:54 با آتش‌ شديد نيروهاي‌ خودي متواري‌ شدند.

قرارگاه‌ فتح‌: گـزارشي‌ از آمار و تلفات‌ و ضايعات‌ دشمن‌ در عمليات‌ 6/5/61: 1ـ تيپ‌ محمد رسول‌اللّه(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم‌): يك‌ فرمانده‌ تيپ‌ و يك‌ فرمانده‌ گردان‌ از دشمن‌ را به‌‌هلاكت‌ رساند و يك‌ فرمانده‌ گردان‌ را به‌اسارت‌ در آورد و موفق‌ به‌انهدام‌ 40 دستگاه‌ تانك‌ شد‌. كلاً 60 نفر از نيروهاي‌ دشمن‌ را به‌هلاكت‌ رسانده‌ است‌.

2ـ تيپ‌ امام‌ حسين‌(علیه‌السلام): 10 دستگاه‌ تانك ‌را منهدم‌ كرده‌ است‌.

3ـ تيپ‌ نجف‌اشرف‌: 6 دستگاه‌ تانك‌ و 15 دستگاه بيل‌مكانيكي‌ را منهدم‌ كرده‌ و يك‌ دستگاه گريدر را به‌‌غنيمت‌گرفته‌ است‌.

4ـ تيپ‌ المهدي(عج‌): 80 دستگاه‌ تانك‌ را منهدم‌ كرده‌ است‌.

5ـ در اين‌ عمليات‌ كلاً 162 نفر به‌اسارت‌گرفته‌ شدند كه‌ 3 نفر از آن‌ها افسر، 11 نفر درجه‌دار و بقيه‌ سرباز هستند.

قرارگاه‌ نصر: گزارشي‌ دريافت‌ نشده‌ است‌.

 

پيوست‌ گزارش‌ نوبه‌ای‌ شماره‌ 72 تاريخ‌ 9/5/1361

خلاصه‌ بازجويي‌ از سرباز وظيفه‌ احتياط‌ مهدي‌ علوان‌ سلمان،‌ جمعي‌ 5 گروهان‌ دوم‌ گردان‌ يكم‌ تيپ‌ 4 لشكر 5 كه در كوشك‌ به‌اسارت‌ نيروهاي‌ اسلام‌ در آمد: 1ـ اسير قبلاً در پادگاني‌ در ستاد زرهي‌ در تكريت‌ بوده‌ و 20 روز قبل‌ به‌جبهه‌ اعزام‌ شده‌ است‌.

2ـ آخرين‌ دستورات ‌مقاومت‌ بوده‌ است‌.

3ـ نيروهايي‌ كه‌ در منطقه‌ هستند، تيپ‌ 94 و گروهان‌هاي‌ يك‌، 2 و 3 است‌. اسير بقيه‌ را نمي‌داند.

4ـ نام‌ فرمانده‌ گروهان ستوان‌ احمد عبداللّه‌ و نام‌ فرمانده‌ دسته ستوان‌يكم‌ محمود محمد است‌.

5ـ وضع‌ روحي ‌نيروهاي‌ عراقي‌ خيلي‌ بد است، به‌‌طوري‌ كه‌ از تيپ‌ آن‌ها در مدت‌ 3 ماه‌ 153 نفر فرار كرده‌اند. حتي‌ اسير شاهد بوده‌ كه‌ يكي‌ از بعثيون‌ كه‌ درجه‌ او ستوان‌‌يكم‌ است‌، جلوي‌ نفرات‌ دعا مي‌كرد كه‌ هر چه‌ زودتر صدام‌ سقوط‌ كند.

6ـ تيپ‌هاي ‌خوب‌ نيروهاي‌ عراق يكي‌ تيپ‌ 30 زرهي‌ و ديگري‌ تيپ‌ 10 زرهي‌ است‌. بيشتر سربازان‌ مي‌گويند: شنيده‌ايم‌ كه‌ اخيراً تيپ‌ 10 زرهي‌ براي‌ بازسازي‌ جديد(به‌‌علت‌ ضربات‌ سنگين‌) به‌عقب‌ برده‌ شده‌ است‌.

7ـ نيروهاي‌ اردني‌ در پادگان ‌تكريت‌ در حال‌ آموزش‌ هستند.

8ـ عراق‌ در منطقه هيچ‌گونه‌ استحكامات‌ جديدي‌ ايجاد نكرده‌ است‌، احتمالاً حمله ‌نيروهاي‌ ايراني‌ را نمي‌داند.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،محورقدس

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...