شهید

شهید باقری

شهید حسن باقری

حسن باقری

سردار

پایگاه نشر آثار,دفاع مقدس

فرمانده

اطلاعات عملیات

موسسه شهید حسن باقری

غلامحسین افشردی

یادداشت های شهید حسن باقری
نرم افزار چندرسانه ای معجزه انقلاب
مستند آخرین روزهای زمستان
کتاب روزنوشت
کتاب یادداشت ها
عملیات والفجر مقدماتی
عملیات مولای متقیان
یادگاری
  • باید به خود جرأت داد .... ... شهید حسن باقری
  • برادران علی‌الخصوص فرماندهان مسئول توجه داشته باشندکه کنترل زبان خود را در دست گیرند تا لازم نشده است مطلبی را نگ ... شهید حسن باقری
  • هرگز نباید به دشمن آسایش فکری داد تا بتواند طرح‌ریزی کند؛ باید متکی به تخریب ابتکار عمل دشمن قبل از وقوع هر حمله& ... شهید حسن باقری
  • فرماندهان با برنامه‌ریزی صحیح اوقاتی را برای سخنرانی و صحبت کردن برای نیروهای خود اختصاص بدهند تا حجت را تمام کرد ... شهید حسن باقری
  • یکی از بزرگ‌ترین اشکالات که در کار ما وجود دارد این است که فرماندهان کمتر با افراد و نیروهای خود تماس می‌گیر ... شهید حسن باقری
  • بی‌تعارف بگویم؛ آن نیرویی که نمازش را اول وقت نمی‌خواند، خوب هم نمی‌تواند بجنگد. ... شهید حسن باقری
  • شکست وقتی است که ما وظیفه‌مان را انجام ندهیم. ... شهید حسن باقری
  • اگر شهید نشویم هیچ جوابی نداریم که در روز قیامت بدهیم. ... شهید حسن باقری
  • مگر نه این بود که وقتی در صحنه جنگ از حضرت علی‌ابن‌ ابیطالب مسأله نماز می‌پرسند جواب می‌دهد و در ا ... شهید حسن باقری
  • تا زمانی که این بانگ الله‌اکبر هست مبارزه هم هست، تا زمانی که ظلمتی هست تا زمانی که کفر هست مبارزه هم هست شکلش فر ... شهید حسن باقری
تاریخ : 12 - مرداد - 1361

12/مرداد/1361

 

قرارگاه‌ قدس‌: 1ـ دشمن‌ نيروهاي‌ خود را در انتهاي‌ سمت‌ چپ‌ خاكريز ابرو شكل‌ تقويت‌ كرده‌ است‌. بيش‌ از 40 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر را در آن‌ قسمت‌ و پشت‌ آن‌ها در 500 تا 1000 متري‌ بيش‌ از 20 دستگاه‌ تانك‌ و نفربر در حالي‌ كه‌ از سنگرها بيرون‌ آمده‌اند، در جهت‌ غربي‌ آرايش‌ گرفته‌اند. لا‌به‌‌لاي‌ تانك‌ها بيش‌ از 15 دستگاه‌ ايفا و خودرو ديده‌ مي‌شود. همچنين‌ نيروي‌ پياده‌ در جلوي‌ تانك‌ها مشاهده‌ شد كه‌ هر روز آن‌ها را تعويض‌ مي‌كنند. بين‌ ساعات‌ 7:00 تا 8:00 تاريخ‌ 12/5/61، 2 دستگاه‌ تانك‌ و يك‌ دستگاه‌ نفربر كه‌ روي‌ آن،‌ افراد بسياري‌ مشاهده‌ مي‌شد، يك‌ جيپ ‌فرماندهي‌ و 13 دستگاه‌ ايفا حامل‌ نفرات‌ پياده‌ در حركت‌ به‌‌طرف‌ راست‌ بودند.

2ـ دشمن‌ روز جاري‌ در حال‌ كندن‌ سنگر اجتماعي‌ مشاهده‌ شد.

3ـ نقاط‌ ضعف‌ دشمن‌: ازدحام‌ نيروي‌ پياده‌ زرهي‌ در منطقۀ‌ كم‌ وسعت‌ و نداشتن‌ سنگر براي‌ واحدهاي‌ زرهي‌، فاصله‌ كم‌ نيروهاي‌ دشمن‌ از خودي‌.

4ـ از تقويت‌ نيـروهاي‌ دشمن‌ در منطقه‌ سه‌ احتمال‌ نتيجه‌ مي‌شـود: الف‌ـ احتمال ‌تك‌ براي‌ تصـرف‌ خاكريز ابرو شكل‌.

ب‌ـ هوشـياري‌ و برآورد نيـروهاي‌ خـودي‌ در منطقـه‌.

ج‌ـ احتمالاً مانوري‌ جهت ‌روحيه‌ بخشيدن‌ به‌‌پرسنل‌ فرسوده‌ خود.

قرارگاه‌ فجر: تیپ جواالائمهعلیه‌السلام: 1ـ دشمن‌ در تاريخ‌ 11/5/61 مواضع‌ خودي‌ را به‌‌طور پراكنده‌ زير آتش‌ گرفت‌ كه‌ پاسخ‌ لازم‌ داده‌ شد و يك‌ خودرو به‌آتش‌ كشيده‌ شد.

2ـ نقل‌و‌انتقال‌ و تردد خودروهاي‌ دشمن‌ بين‌ مواضع‌ خودشان‌ افزايش‌ يافته است‌.

3ـ يك‌ دستگاه‌ بلدوزر از مختصات‌ 06‌ـ86 بين‌ مواضع‌ تانك‌ در حال‌ فعاليت‌ مشاهده‌ شد.

4ـ در مختصات‌ 05ـ13 به‌طول‌ 500 متر دشمن‌ مشغول‌ مين‌گذاري‌ مشاهده‌ شد. همچنين‌ در خط‌ روبه‌روي‌ پاسگاه‌ زيد تا مختـصات‌ 04ـ13 در حال‌ كشيدن‌ سيم‌خاردار جلوي‌ مين‌ خود بودند. ظاهراً قصد دارند اين‌ كار را در سراسر طول‌ خط‌ انجام‌ دهند.

5ـ در ساعت‌ 5:50 تاريخ‌ 12/5/61، 2 فروند هلی‌کوپتر از مختصات‌ 01‌ـ85 تا 09‌ـ13 در حال‌ گشت‌ و شناسايي‌ روي‌ مواضع‌ خودشان ‌مشاهده‌ شد كه‌ پس‌ از 25 دقيقه‌ پرواز، منطقه‌ را ترك‌ كردند.

6ـ از رفت‌‌و‌آمد و نقل‌و‌انتقالات‌ اين‌طور برمي‌آيد كه ‌دشمن‌ قصد تقويت‌ نيروهايش‌ به‌خصوص‌ نيروهاي‌ پياده‌ را دارد.

قرارگاه‌ فتح‌: گزارشي‌ دريافت‌ نشده‌ است‌.

قرارگاه‌ نصر: گزارشي‌ دريافت‌ نشده‌ است‌.

 

پيوست‌ گزارش‌ نوبه‌ای شماره‌ 75 تاريخ‌ 12/5/1361

خلاصه‌ بازجويي‌ از 2 پناهنده‌ عراقي‌ كه‌ در تاريخ‌ 11/5/61 ساعت‌ 1:10 در منطقه‌ فاو خود را به‌‌نيروهاي‌ اسلام پناهنده‌ كردند:

1ـ حمزه عباس حسین: وي‌ سرباز احتياط‌ بوده‌ كه‌ بعد از فرا خوانده‌ شدن‌ به‌ پادگاني‌ در نزديكي‌ علي‌‌غربي(روبه‌روي‌ مهران‌) براي‌ آموزش‌ بيسيم‌ برده‌ مي‌شود. وي‌ بعد از 5 روز از آن‌جا فرار مي‌كند و پس‌ از 5 ماه‌ فرار در تاريخ ‌11/5/61 با شنا از آب‌ گذشته‌ است‌. نيروهاي‌ خودي‌ پناهنده‌ را با لباس‌ زير ديده‌ و براي‌ بازجويي‌ به‌ پايگاه‌ آوردند. وي‌ مدت 5 ماه‌ از فرار خود را در بصره‌ به‌سر برده‌ است‌. وي‌ اظهار مي‌دارد در پادگاني‌ كه‌ براي‌ آموزش‌ رفته‌، روحيه ‌سربازان پايين‌ بوده‌ است‌. تعداد آن‌ها 2500 نفر بوده‌. وي‌ بعد از فرار از ترس‌ دستگير شدن تمام‌ مدت‌ مخفي‌ بوده است‌. او مي‌گويد ما منتظر ورود ارتش‌ ايران‌ بوديم‌ و تعداد زيادي‌ از مردم‌ به‌‌همين‌ ترتيب‌ بودند.

پناهنده‌ بيان‌ داشت‌ كه‌ سربازان‌ مصر، مغرب‌، تونس‌ و يمن ‌شمالي‌ در عراق‌ بودند. در ضمن سلاح‌هاي‌ جديد از طرف‌ كويت‌ وارد عراق‌ مي‌شود. اجتماع‌ و پراكندگي‌ نيروهاي‌ عراقي‌ از دكل‌ تلويزيون‌ زبير تا سيبه‌ و از آن‌جا تا ام‌القصر است‌. وي‌ در پشت‌ دكل‌ تلويزيون‌ زبير به‌‌فاصله‌ 3 كيلومتري،‌ يك‌ پايگاه‌ موشكي‌ ديده‌ است‌. لازم‌ به‌‌ذكر است‌ چون پناهنده‌ به‌وسيله‌ ماشين‌ روپوش‌‌دار به‌طرف‌ فاو آمده‌، فقط‌ چيزهاي‌ كنار جاده‌ را ديده‌ است‌. از جمله‌ اين‌كه‌ در منطقه ‌سيحان موضع‌ جديدي‌ به‌وجود آمده‌ ولي‌ چيزي‌ در آن‌ نديده‌ است‌ اما به‌گزارش‌ برادران‌ ديده‌بان، در آن 3 دستگاه‌ تانك‌ مشاهده‌ شده‌ و يك‌ توپخانه‌ در3 كيلومتري‌ پشت‌ جاده‌ در همين‌ منطقه‌ مستقر است‌.

مدارسي‌ كه‌ در مسير جاده‌ فاو‌ـ بصره‌ هستند، قبلاً پر از نيرو بوده‌ ولي‌ هم‌ اكنون‌ خالي‌ هستند. همچنين‌ اظهار داشته‌10 ماه‌ پيش‌ كه‌ به‌منطقه‌ فاو آمده‌ بود، نيرو كمتر از حالا مستقر بود. در ضمن‌ يك‌ توپخانه‌ نزديك‌ استاديوم‌ فوتبال‌ در فاو قرار دارد. همچنين‌ نامبرده‌ با لباس‌ سربازي‌ به‌ فاو آمده‌ و مي‌گويد كه‌ كنترل‌ از بصره‌ به‌ فاو شديد نيست‌ ولي ‌بالعكس‌ آن‌ شديد است‌. وي‌ اظهار داشته‌ 15 روز پيش‌ در شهركي‌ نزديك‌ نجف تظاهراتي‌ شد كه‌ همه‌ كشته‌ شدند. در عمليات‌ رمضان‌ هم‌ 3 هزار كشته‌ عراقي‌ به‌ بصره‌ منتقل‌ شده‌ كه‌ اكثراً شناخته‌ نشده‌ بودند. وي‌ علت‌ پناهنده‌ شدن‌ خود را ترس‌ از كشته‌ شدن‌ در بصره‌ مي‌داند.

2ـ عبدالله قالی ربیع: وي‌ سرباز احتياط‌ است‌ كه‌ قبلاً در گروهان‌ سوم‌ گردان‌ 6 لشكر 10 بوده‌ است‌. 8 ماه‌ و 13 روز پيش‌ در جبهه‌ شوش‌ و دزفول‌ بود كه‌ يك‌ هفته‌ در آن‌جا و از آن‌ تاريخ‌ به‌‌بعد در بصره‌ پناهنده‌ بوده‌ است‌. وي‌ مدعي ‌است‌ كه‌ برگ‌ عبور جعلي‌ درست‌ كرده‌ و بعد از فرار به‌منزل‌ خواهرش‌ كه‌ شوهر او بعثي‌ است‌، رفته‌. برادرش‌ محمد قالي‌ ربيع‌ عضو حزب‌الدعوه‌ بوده‌ كه‌ اين‌ ادعا توسط‌ مجاهدين‌ عراقی‌ تأييد شد و برادرش‌ فعلاً در زندان‌ است‌. مجاهدين‌ عراقي‌ اين‌ شخص‌ را تأييد كرده‌اند.

وي‌ مي‌گويد: نيروهاي‌ دشمن‌ در بصره‌ مشغول‌ ساختن‌ استحكامات‌ هستند و سنگر درست‌ مي‌كنند. بالاي‌ پشت‌بام‌ها و كوچه‌ها گوني‌ چيده‌اند و ضدهوايي‌ در شهر بيشتر شده‌ است‌. ظاهراً دانش‌آموزان‌ را براي‌ دفاع‌ از شهر، انتخاب‌ كرده‌اند و از جاهاي‌ ديگر نيز دانش‌آموز به‌شهر مي‌آورند. مردم‌ بصره‌ اكثراً در شهر هستند و بعد از عمليات رمضان خروج‌ از شهر ممنوع‌ شده‌ است‌، به‌دليل‌ اين‌كه‌ مردم‌ كوبيده‌ شوند يا از شهر دفاع‌ كنند. اكثر مردم‌ خواهان‌ ورود ارتش‌ ايران‌ هستند و عده‌اي‌ هم‌ برعكس‌.

وي‌ اظهار داشته‌ كه‌ ما راديوي‌ عربي‌ ايران‌ را گوش‌ مي‌كنيم‌ و مردم‌ براي‌ پيروزي‌ ايران‌ دعا مي‌كنند. در كوت‌الزين‌ و المعامر نيرو زياد ديده‌ و در كوت‌الزين‌ پدافند هوايي‌ و در المعامر 10 دستگاه‌ تانك‌ مشاهده‌ كرده‌ است‌. توپخانه‌اي‌ نيز كنار استاديوم‌ فاو مستقر است‌. وي‌ بصره‌ را در ساعت‌ 13:00 ترك‌ كرده‌ و تقريباً پس‌ از 3 ساعت به‌‌حوالي‌ فاو رسيده ‌است‌. علت‌ پناهندگي‌ را فشار و خفقان‌ زياد در عراق‌ ذكر كرده‌ است‌.

 

کلمات کلیدی :
حسن باقری،شهید حسن باقری،موسسه شهید حسن باقری،غلامحسین افشردی،قرارگاه قدس،فجر

- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

پایگاه نشر آثار شهید حسن باقری
  • فیلم

    یک انتخاب سخت

  • عکس

    باید دشمن را شناخت

  • صوت

    عشق اینجاست

حسن باقری به دلیل این‌که در محورهای مختلف اطلاعات‌ عملیات داشت اطلاعات را جمع‌بندی خوبی کرده بود و ارائه داد. حسن باقری یک گزارش شسته، رفته و کامل و دقیق نسبت به خطوط خودی و دشمن ارائه ... ادامه مطلب ...
حسن باقری به صورت سریع وارد سپاه شد و رفت یک حرکتی کرد. حرکت تندی که همان‌جا مشخص شد که این برادر یک آدم پر‌جوش و خروش است و خیلی دنبال مسائل می‌رود. ادامه مطلب ...